Hammastankon holkki (tehostamaton)
Hammastankon holkki (tehostamaton)
Onko tuota apumiehen puoleista läpivientiholkkia saatavana varaosana kai niksiä välyksen poistoon. Sisemmät-päät olivatkin ehjät mutta välys (kolina) löytyi tuolta kun tankon jaksoi purkaa. Holkissa näyttää olleen 3 ohutta kielekettä jotka ovat kuluneet. Tiskin mukaan 99 on ollut saatavissa korjaussarjaa mutta tuotanto loppunut. 900 kuvissa ei ei paljon tankon sisuksista ole kuvaa/varaosia. Romisten ohjausvaihteissa tuntuu olevan samaa vikaa. Onko tuo sisemmät pään malli vaihtunut eri vm, kun tuntuu olevan kahta mallia (avattava/niitilla) sekä prässätty jota ei voi kiristää. Kuskin puolen välykset saa pois niitä levyjä säätämällä ja muuten olisi uudenveroinen kunhan tuon nylon-holkin saisi kuntoon.
Onko ainoa vaihtoehto siis tilata uusi ohjausvaihde, onko tietoa hinnoista/löytyykö tarvikkeena
Saa tarjota tuota holkkia jos löytyy joltain uusi hyllystä.
Onko ainoa vaihtoehto siis tilata uusi ohjausvaihde, onko tietoa hinnoista/löytyykö tarvikkeena
Saa tarjota tuota holkkia jos löytyy joltain uusi hyllystä.
Noi niitä vaihteen kiinnitys-holkkeja runkoon ja vielä scantech-laatua eli valmiiksi "rikki" tai kestää seuraavaan katsastukseen. Ei nuo kumipuslat ainakaan 250tkm ole miksikää väljistyneet. Tuolla "holkilla" tarkoitan hammastankon sisälle tuleevaa holkkia jonka läpi itse hammastanko kulkee ja on tuettu. Se väljistyy ajan kanssa koska tanko on laakeroitu sillä ja ohjauskitkojen vuoksi siinä on ollut pienen ulokkeet jotka kuluvat ja tanko kolisee ja aiheuttaa välyksiä. Sen voisi ehkä sorvata nylon:sta/messinkistä ilman noita pieniä liukupintoja, mutta menisi viritelyksi.
Sisempiä raidetankon päitä herkesti epäilee tuon välyksen aiheuttavaksi mutta ainakin 2:ssa tankossa vika onkin ollut tuossa liukuholkissa.
Kuskin puolella tuo laakerointi/tuenta on tarkoitettu kiristettävälsi niillä shimmilevyillä ja rakenne on ihan toinen.
Sisempiä raidetankon päitä herkesti epäilee tuon välyksen aiheuttavaksi mutta ainakin 2:ssa tankossa vika onkin ollut tuossa liukuholkissa.
Kuskin puolella tuo laakerointi/tuenta on tarkoitettu kiristettävälsi niillä shimmilevyillä ja rakenne on ihan toinen.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 963
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Päätyholkissa minullakin väljää 99:ssä ollut jo useamman vuoden, ja väljemmäksi käy koko ajan.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=64102#64102
Viikonloppuna purin nopasta ohjausvaihteen, joka tähänastisissa nopeissa tutkimuksissa vaikutti olevan vielä OK. Pitää tutkia vielä lisää ennen kuin askartelen sen autoon, harmittavaahan se olisi jos kaiken punnertamisen jälkeen välys edelleen jatkuisi.
Tuossa kuvassa osa numero 3 on se holkki:
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... s.jpg.html
Tuolla on (tehostetun) ohjausvaihteen remppaohjetta:
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... 0/album46/
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=64102#64102
Viikonloppuna purin nopasta ohjausvaihteen, joka tähänastisissa nopeissa tutkimuksissa vaikutti olevan vielä OK. Pitää tutkia vielä lisää ennen kuin askartelen sen autoon, harmittavaahan se olisi jos kaiken punnertamisen jälkeen välys edelleen jatkuisi.
Tuossa kuvassa osa numero 3 on se holkki:
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... s.jpg.html
Tuolla on (tehostetun) ohjausvaihteen remppaohjetta:
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... 0/album46/
Viimeksi muokannut jus, Ti Marras 05, 2019 19:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
No eipä ole tullut mieleen, että tuossakin kohtaa voisi olla väljää. Taitaa kuitenkin olla sama tilanne korjauksen suhteen kuin raidetangon sisäpäillä, että tehostamattomaan ohjausvaihteeseen ainoa korjaus on purkuosa.b20 kirjoitti:
Sisempiä raidetankon päitä herkesti epäilee tuon välyksen aiheuttavaksi mutta ainakin 2:ssa tankossa vika onkin ollut tuossa liukuholkissa.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 963
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
...nothing to lose!kf3461 kirjoitti:Pärnäsen korjaamolla aikoinaan toi vika korjattiin lekalla. Tanko irti, alasin ja hienosäätö vasara. Temppu oli sen verran käytetty, ja tiedossa, että, katsarikin kerran kysyi montako kertaa löit,
Itsellä ainakin molemmissa 99:issä tuo vika, molempien mittareissa ~470tkm , asfalttiteillä tuota ei huomaa, mutta minkäs teet kun käytännössä kaikki ajot on sivuteillä.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Nyt ei ole kaukana että täälläkin otetaan leka esille. Putsasin tuon purkuosan ja avasin kumit. Tai saihan tuon jo kumien läpikin tunnusteltua, väljä on. Tuosta on ilmesesti joku jo käynyt hammasvälystä säätämässä, kun oli ruuvipenkin jäljet putken maalissa ja kannen pultit ei-alkuperäiset.kf3461 kirjoitti:Pärnäsen korjaamolla aikoinaan toi vika korjattiin lekalla.
Lekahoidossa ilmeisesti pitää keskittyä saamaan hammastangon liike auton pituussuunnassa mahdollisimman pieneksi (tangon asento autossa huomioitava), ja samalla pystysuuntaisen liikkeen pituus kasvaa? Vai mihin suuntaan tuo olisi parasta lyödä soikeaksi?
Kuvia purkuosasta ja ote 99:n korjaamokäsikirjasta:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/ohjaus/index.html
Viimeksi muokannut jus, Ma Tammi 21, 2008 18:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sitä pystyliikettä sinä säädettiin. Tosin mottailun jälkeen siitä olisi voinut aistia sivuttaisen välyksen kasvaneen. Ahneimmat kuulemma supistivat holkinpaikkaa pyörittelämmä tankoa tasaisin välein, tarpeen mukaan.
Saman korjaamon huoltomies neuvoi käyttämään pehmusteita, tarkoitti kait lankkua välissä ettei jää säätöjälkiä.
Onneksi toikin mies on jo eläkkeellä, vaihdellaan noita tankoja, saappaasta toiseen, eikä kikkailla.
Saman korjaamon huoltomies neuvoi käyttämään pehmusteita, tarkoitti kait lankkua välissä ettei jää säätöjälkiä.
Onneksi toikin mies on jo eläkkeellä, vaihdellaan noita tankoja, saappaasta toiseen, eikä kikkailla.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Airport Metro-Autolla huoltoneuvoja Matti Halonen mainitsi mahdollisuudesta yrittää kiristää holkkia lyömällä tuurnalla pisteitä, paiseita putkeen holkin kohdalle.
Holkkihan ei ole ulkokehältään täysin pyöreä, vaan on osittain viistetty suoraksi, ulkokehän muoto on vähän kolmiomainen. Pisteet pitäisi lyödä putkeen niihin kohtiin, joissa ei ole viistettä, kohtiin joissa holkki vastaa putken sisäpintaan.
Tämä kuulostaa huomattavasti hallitummalta konstilta kuin lekahoito, jossain määrin saattaa olla mahdollista jopa saada pitkittäis välystä pienennettyä ilman että pystysuunnan välys kasvaa.
Holkkihan ei ole ulkokehältään täysin pyöreä, vaan on osittain viistetty suoraksi, ulkokehän muoto on vähän kolmiomainen. Pisteet pitäisi lyödä putkeen niihin kohtiin, joissa ei ole viistettä, kohtiin joissa holkki vastaa putken sisäpintaan.
Tämä kuulostaa huomattavasti hallitummalta konstilta kuin lekahoito, jossain määrin saattaa olla mahdollista jopa saada pitkittäis välystä pienennettyä ilman että pystysuunnan välys kasvaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
900 satkussa tuo holkki sisältää kolme viistoa pintaa joissa hammastus ja kehällä on napsut jotta pysyisi urassa. Tanko (putki) on kyllä aika paksu tuon holkin kohdalta joten vaatii kyllä aika klommot ennen kuin kiristyisi. Ohuen putken saisi varmaan lyttyy vaikka pakoputkiklemmarilla/voisi yrittää säätääkin ? Pystysuuntainen välys aiheutta lähinnä kolinaa mutta sivuttainen sotkee ohjausta, joten tuosta tulisi kompromissi.
Etolassa olisi luettelossa teflon-putkia josta voisi yrittää holkittaa tuon "holkin" uusiksi tai sitten sorvata kokonaan uuden nylon:sta.
Noilla ulkokehän-muodoilla/sisäpinnan 3:lla liukupinnoilla varmaakin on hauettu herkkyyttä/tasaista puristusta liukupintaan,muutenhan holkki voisi pyöreä/sileä sisältä.
Mitenkä tuo tuenta on hoidettu tehostetussa tankossa, ovatko yhtä herkkiä kulumille.
Mitä rasvaa tuonne tankon sisään oikeasti kuuluu, varaosaluettelo tarjoaa jotain BP:n erikoisrasvaa ja moottoriöljyäkin on suositeltu. Aika ohutta oli ainakin tuossa vanhassa tankossa.
Etolassa olisi luettelossa teflon-putkia josta voisi yrittää holkittaa tuon "holkin" uusiksi tai sitten sorvata kokonaan uuden nylon:sta.
Noilla ulkokehän-muodoilla/sisäpinnan 3:lla liukupinnoilla varmaakin on hauettu herkkyyttä/tasaista puristusta liukupintaan,muutenhan holkki voisi pyöreä/sileä sisältä.
Mitenkä tuo tuenta on hoidettu tehostetussa tankossa, ovatko yhtä herkkiä kulumille.
Mitä rasvaa tuonne tankon sisään oikeasti kuuluu, varaosaluettelo tarjoaa jotain BP:n erikoisrasvaa ja moottoriöljyäkin on suositeltu. Aika ohutta oli ainakin tuossa vanhassa tankossa.
Holkki tehostetussakin näyttää olevan, mutta sen kaverina on toinen holkki jossa on tiiviste.b20 kirjoitti:Mitenkä tuo tuenta on hoidettu tehostetussa tankossa, ovatko yhtä herkkiä kulumille.
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00