Vaihteisto öljy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Juho80 kirjoitti:Niin, tonnariinhan ei edes suositella SAE ep 75w-vaihteistoöljyä...
No ei hypoidiöljyä kyllä suositella mihinkään muuhunkaan henkilöauton vaihteistoon... jostain on vain syntynyt sitkeä uskomus että se sopisi Saabien vaihteistoihin (mukaanlukien Tonnari).
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Moottoriöljy SAE 10 W 30 tai SAE 10 W 40
tai SAE EP 75 API GL 4 tai API GL 5
Näin siis korjaamokäsikirjassa.
Ja näin Nesteen tuotetiedoissa:
Neste Hypoidi MP öljyjä suositellaan veto- ja tasauspyörästöihin sekä vaihdelaatikoihin. Erityisesti ne sopivat hypoidivetopyörästöihin ja sellaisiin välityksiin henkilö- ja kuorma-autoissa ja muissa liikennevälineissä, joissa vaaditaan öljyltä paineenkesto-ominaisuuksia. SAE 75W suositellaan henkilöautojen tai kevyen kaluston vaihteistoihin ja vetopyörästöihin erittäin kylmissä olosuhteissa tai milloin valmistaja suosittelee API GL-5 -luokan SAE 75W -öljyn käyttöä.

Tiedä siten ketä/mitä uskoo :roll:
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Usko vaikka tätä:
Neste Oils kirjoitti:Neste Hypoidi MP öljyjä suositellaan veto- ja tasauspyörästöihin sekä vaihdelaatikoihin. Erityisesti ne sopivat hypoidivetopyörästöihin ja sellaisiin välityksiin henkilö- ja kuorma-autoissa ja muissa liikennevälineissä, joissa vaaditaan öljyltä paineenkesto-ominaisuuksia. SAE 75W suositellaan henkilöautojen tai kevyen kaluston vaihteistoihin ja vetopyörästöihin erittäin kylmissä olosuhteissa tai milloin valmistaja suosittelee API GL-5 -luokan SAE 75W -öljyn käyttöä.
Tavallinen evolventtihammastettu- ja hypoidipyörä ovat kosketusmekaniikaltaan erilaisia ja ne tarvitsevat erilaisen voiteluaineen.

Korjaamokäsikirjan SAE EP 75W GL4 tai GL5 suositusta en ymmärrä. Tuo EP merkintä on outo, se tarkoittanee EP-lisäaineistusta, mutta se ei ole minkään standardin mukainen merkintä, GL4 ja GL5 taas ovat ja ne tarkoittavat osittain myös EP-ominaisuuksia. Kaikki öljyt ovat enemmän tai vähemmän EP-lisäaineistettuja. Kuitenkin tuo moottoriöljyn suosittaminen pistää uskomaan että EP:n painotus ja GL5 ovat jonkin sortin käpsähdyksiä kirjan kirjoittajalta.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Pika
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 21:11
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Pika »

Jussi kirjoitti: No ei hypoidiöljyä kyllä suositella mihinkään muuhunkaan henkilöauton vaihteistoon... jostain on vain syntynyt sitkeä uskomus että se sopisi Saabien vaihteistoihin (mukaanlukien Tonnari).
Juuri näin. Huollossa (ei merkkisellaisessa) tuohonkin oli hypoidit kaadettu, joten näyttää uskomus olevan aika yleinen :?


- Pika
Veksi
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 20:15
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Veksi »

Jussi kirjoitti:Usko vaikka tätä:

[
Tavallinen evolventtihammastettu- ja hypoidipyörä ovat kosketusmekaniikaltaan erilaisia ja ne tarvitsevat erilaisen voiteluaineen.

Korjaamokäsikirjan SAE EP 75W GL4 tai GL5 suositusta en ymmärrä. Tuo EP merkintä on outo, se tarkoittanee EP-lisäaineistusta, mutta se ei ole minkään standardin mukainen merkintä, GL4 ja GL5 taas ovat ja ne tarkoittavat osittain myös EP-ominaisuuksia. Kaikki öljyt ovat enemmän tai vähemmän EP-lisäaineistettuja. Kuitenkin tuo moottoriöljyn suosittaminen pistää uskomaan että EP:n painotus ja GL5 ovat jonkin sortin käpsähdyksiä kirjan kirjoittajalta.
Keskustelusta on tullut mielenkiintoista, koska laatikko OG satkun heikoimpia lenkkejä. Kokemukset vaihtelee palstalla laidasta laitaan, joten täytyy itsekin sekoittaa soppaa. Saabin ohjekirja sekä Alfamerin harraste opus suosittelee 10w-30 ja 10w-40 mineraali öljyä ja lisäksi alfamer kieltää syytteettisen moottoriöljyn käytön.

No edellä mainituista opuksista ja omista sekä muiden kokemuksista minulle on tullut sellainen käsitys asiasta, että synteettisiä litkuja ei kannata laittaa laatikkoon ollenkaan. Sen takia en käytä gear-s:sää tai hypoidi mp:tä, jotka ovat synteettisiä. Perusvarma ratkaisu on mielestäni mineraali 10w-40, ei pitäisi mennä ainakaan pahasti metsään. Täytyy vaan muistaa, että öljyn vaihtoväli ei saa pitkittyä liiän pitkäksi.
Saab 900 2.1 16V classic -93
Mitsubishi L200
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Aikanaan ajelin 99:llä vm-83, johon vaihdoin kerran teboilin silver 10/40 W mineraaliöljyt.(lukemalla 160 tkm )ja laatikko oli tosi hyvässä kunnossa , kun myin saapin pois..(mittari lukemalla 250 tkm)...
Sen aikaisen silverin luokitus oli GL 4..Ja vaihteet pelasivat ja eivätkä rutisseet...

Tänä päivänä satkulla alkuperäisellä laatikolla mittarissa 380 tkm...ja oljynä 75 W...Ja vaihteisto toimii kuin unelma... :lol: :lol:
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Drive-in eli paikallinen Saab-korjaamo (taitaapi olla entinen merkkihuolto) suositteli moottoriöljyjä, ei hypoideja tuohon Turboon. 99:ssä ne sanoivat, että siellä se menee ja mullahan toi 99 on kaasaripeli.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Veksi kirjoitti:Saabin ohjekirja sekä Alfamerin harraste opus suosittelee 10w-30 ja 10w-40 mineraali öljyä ja lisäksi alfamer kieltää syytteettisen moottoriöljyn käytön.

No edellä mainituista opuksista ja omista sekä muiden kokemuksista minulle on tullut sellainen käsitys asiasta, että synteettisiä litkuja ei kannata laittaa laatikkoon ollenkaan. Sen takia en käytä gear-s:sää tai hypoidi mp:tä, jotka ovat synteettisiä.
Hypoidi MP on mineraali, kts. http://www.neste.fi
Missään ei tosin kielletä synteettisen vaihteistoöljyn käyttöä :roll:
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Juho80 kirjoitti:Missään ei tosin kielletä synteettisen vaihteistoöljyn käyttöä :roll:
Ei taideta ei, mutta sellainen ei taida oikein toimia. Joku muistikuva on, että synkrot ei tykkää.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Ei kait synteettisten vaihtestoöljyjen käytölle ole mitään varsinaista estettä kunhan viskositeetti ja luokitus on oikeassa haarukassa. Synteettistä tai osasynteettistä moottoriöljyä ei pidä käyttää... ainakin Tonnarin (ja useimpien muidenkin autojen) kohdalla käyttöohjekirjakin nimenomaisesti kieltää sen.

Laitoin omaan Satkuuni Totalin 75W-80 öljyt, jotka käsittääkseni on osasynteettiset. Saa nähdä miltä laatikko tuntuu ajossa, kotikadulla pyöritellessä se ainakin toimii kuin unelma... pidemmälle ei ole vielä päässyt kun auto on seisonnassa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Veksi
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 20:15
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Veksi »

Juho80 kirjoitti:[
Hypoidi MP on mineraali, kts. http://www.neste.fi
Missään ei tosin kielletä synteettisen vaihteistoöljyn käyttöä :roll:
Tosiaan MP on mineraali. Taas on paljon viisaampi, mutta 10w-40 on ainakin halvempaa. :o
Saab 900 2.1 16V classic -93
Mitsubishi L200
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Oli ihan pakko kysyä Nesteeltä, että miten tuo sopii vaihteistoihin..

Subject: Hypoidi MP 75w




Hei

voiko tämä otsikossa mainittu öljy olla syövyttävää/haitallista esimerkiksi vaihteiston synkronirenkaille, tai muille "keltametalleille", kuten messinki, pronssi? Entäpä kitkaominaisuudet, joita ko. synkronit tarvitsevat?

Autooni on vaihteistoöljysuosituksena SAE ep75w gl-4 tai gl-5.


Ja vastaus:

Tervehdys,

ja kiitos kysymyksestä. Neste Hypoidi MP 75W on API GL-5 luokan öljy, jolloin se sopii autosi vaihteistoon (mm. Saabeissa käytetään). Öljy ei syövytä vaihteistoja, joissa vaatimus on GL-4 tai GL-5. Jos vaatimus olisi GL-1, tätä öljyä ei saisi käyttää. Kitka on GL-5 -öljyllä pienempi kuin GL-4 öljyllä, joten synkronirenkaat on autossasi suunniteltu toimimaan myös GL-5 öljyllä. Kaikkin autoihin ei saa laittaa GL-5 öljyä synkronoituihin vaihteistoihin.

Voiteluaineterveisin,
Aapo Niemi
Tuotepäällikkö
Neste Markkinointi Oy

:wink:
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo synteettisyyshomma on siitä syystä, että tiivisteet ei välttämättä pidä synteettisten kanssa. Sillä ei ole käsittääkseni mitään tekemistä itse vaiheiston mekaanisen toiminan kanssa.

Miulla ei ole, kuin hyvää sanottavaa tosta nesteen mp 75W öljystä. Kahdessa autossa sitä on askissa ja muuta on turha mulle tulla tarjoamaan. Kesät talvet pelaa nätisti, ni mikäs siinä. Molempiin askeihin on aiempien omistajien taholta tehty laakeriremppa, joten eihän ne mitään orggis "mitään ei ole tehty 300tkm ajon jäljiltä" -laatikoita ole... Olisko sitten lootien hajoamisissa takana uuden öljyn pesevät ominaisuudet ja paskan irtoaminen laatikon sisuksista ja paskan joutumisesta laakereihin tms.?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Juho80 kirjoitti:Oli ihan pakko kysyä Nesteeltä, että miten tuo sopii vaihteistoihin..

Subject: Hypoidi MP 75w




Hei

voiko tämä otsikossa mainittu öljy olla syövyttävää/haitallista esimerkiksi vaihteiston synkronirenkaille, tai muille "keltametalleille", kuten messinki, pronssi? Entäpä kitkaominaisuudet, joita ko. synkronit tarvitsevat?

Autooni on vaihteistoöljysuosituksena SAE ep75w gl-4 tai gl-5.


Ja vastaus:

Tervehdys,

ja kiitos kysymyksestä. Neste Hypoidi MP 75W on API GL-5 luokan öljy, jolloin se sopii autosi vaihteistoon (mm. Saabeissa käytetään). Öljy ei syövytä vaihteistoja, joissa vaatimus on GL-4 tai GL-5. Jos vaatimus olisi GL-1, tätä öljyä ei saisi käyttää. Kitka on GL-5 -öljyllä pienempi kuin GL-4 öljyllä, joten synkronirenkaat on autossasi suunniteltu toimimaan myös GL-5 öljyllä. Kaikkin autoihin ei saa laittaa GL-5 öljyä synkronoituihin vaihteistoihin.

Voiteluaineterveisin,
Aapo Niemi
Tuotepäällikkö
Neste Markkinointi Oy

:wink:
Menee aika kirjavaksi nesteenkin info. Itse soitin syksyllä puhelimitse nesteelle kysyen vm. 91 saab 900 vaihteistoöljystä ja vastaus oli, että ei missään nimessä Hypoidia laatikkoon??? Tosin puhelimen toisessa päässä olleella oli suosituksena 10W30 ja 10W40 öljyt heidän listoillaa, mikä on varmaan johdatellut häntä. Nykysaabeillahan ajellaan ihan eri öljyillä, koska tekniikka on ihan toista.

Sitten scan auton vaihteistoekspertti kertoi, että lisäaineistukselle ei ole mitään tarvetta. Ihmetteli kovasti hypoidin käyttöä.

Mutta:

-Lisäaineistukselle ei tarvetta (sanoo saab + saabille työkseen vaihteistoja korjannut) = perävälityksen leikkaus ja liukunopeudet sitäluokkaa, että on nesteen oman öljyoppaan mukaan GL1 tasoa, jossa voi käyttää moottoriöljyä??

Nyt neste neuvoo, että GL1 luokituksella taas ei missään nimessä pitäisi käyttää hypoidia??

Ristiriitaisuuksia tai tulkintaa..

No, onneksi en ole omien autojen laatikoihin hypoidia laittanut. 15 vuotta moottoriöljyillä vailla ainuttakaan laatikkorikkoa.. Koreja on ruostunut puhki useampia, mutta laatikoita ei ole mennyt:)

ps. jossain vaiheessa eski kysyi, että kirjoittaisinko öljyselvityksistäni artikkelin saabistiin. Aloittelinkin hommaa ja kävin haastattelemassa eri tahoja (entinen laakkosen saab -merkkihuolto, scanauton entinen vaihteistokorjaaja), jotka ovat OG900 maahantuojan aikoihin näitä korjailleet ja asioihin perehtynyt. Kun kaikki lähteet mukaanluettuna saabin oma ilmoitus viittasivat siihen, että laatikossa ei ole lisäaineistukselle tarvetta aloin pikkuhiljaa olla sitämieltä, että minä en tästä aiheesta artikkelia kirjoita:=) Syytä hypoidin käytölle en ymmärrä ja oma järki sanoo, että pitää käyttää tarkoitukseen mahd. sopivaa öljyä. Mistä lie tullut tuo hypoidihomma? Kun sitä ei mistään saa selville, niin hankala tästä koko aiheesta on mitään artikkeliakaan väsätä painotuotteeseen..
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Juu minä olen kanssa erittäin tyytyväinen ollut 75W hypoideihin.
Sami kirjoitti:Mistä lie tullut tuo hypoidihomma?
Saabin M1992 varaosakirjasessa kyllä myydään nimenomaan 75W öljyä vaihteistolle..

Lainaan itseäni tuolta wanhasta ketjusta:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... torder=asc
OG900 kirjoitti:
Tuli muuten selailtua taas kirjaa "lisävarusteet 1992" ja siellä löytyy "Huolto ja kunnossapito-osastolta" seuraava tuote:

Saab vaihteistoöljy:
-ympärivuotiseen käyttöön käsikäyttöiseen vaihteistoon
-SAE 75W
-juoksevaa -39 asteeseen asti

315 162 008 (1 litra) 30,40mk
315 164 004 (3 litraa) 92,50mk.

(Ettei vaan olis pullossa ollut Nesteen hypoidia...Saabilla ei ole tietääkseni omaa öljynjalostamoa )
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin