Saab 900i vm. -90 co-arvo korkea-)vika katalysaattorissako

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Saana77
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Syys 02, 2006 20:11

Saab 900i vm. -90 co-arvo korkea-)vika katalysaattorissako

Viesti Kirjoittaja Saana77 »

Katsastutin Saab 900i vm 90 viime tammikuussa kovien pakkasten aikana, eikä vanhus tietenkään mennyt läpi päästöjensä takia.

Testitulokset sekä korotettu tyhjäkäynti olivat liian korkeita:0.33 ja 0.4.Hieman yli sallitun rajan.
Kaikki muuta arvot sallittuja lambdan arvoista lähtien. Katsastus mies ehdotti jonkin ruuvin vääntöä (ilmeisesti tarkoituksena säätää bensiinin rikkautta), mutta ONKO TÄSSÄ KYSEISESSÄ (ILMEISESTI 16 VENTTILINEN,ajattu 150 tkm,automaatti )MALLISSA SELLAISTA VENTTIILIÄ/ruuvia? kÄYTIN MYÖS AUTOa korjaamolla, jolloin olivat tiukasti sitä mieltä, että katalysaattori olisi rikki. Miksi silloin muut arvot eivät ole kohollaan?
Mistä CO päästöjen korkeus voi johtua? onko kyse viallisesta katalysaattorista? Missä voisi olla mahdollinen vika?
:)
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Lukeeko venttiilikopassa saab 16v vai pelkkä saab? Kerrotko kaikki arvot jotka mittaus tuloksessa on mainittu.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Saana77
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Syys 02, 2006 20:11

Mittaustulokset ja venttiilikoppa

Viesti Kirjoittaja Saana77 »

Tarkastettuani asian venttiilikopassa lukee vain saab.
Tässä tarkat arvot katsastuksesta:
Korotettu tyhjäkäynti:
rpm 2010
co 0.3
hc hexan 25
co2 14.1
o2 0,27
lambda 1,002

Testitulokset:
rpm 920
co 0,33
co kor. 0,34
hc hexan 35
co2 14,1
o2 0,27
lambda 0,999

Autoon on vaihdettu uudet sytytintulpat ja uusi ilmanputsari, katsastettu myös ilman ilmansuodatinta -) tulokset aina vain samat. cCO liian korkea.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Eikös co saa olla 0,30 kierroksilla?
Tyhjäkäynnillä 0,50? Muut ok

Autosi on siis täten 8v moottorilla.
Edit : 8v kat moottorin co arvoa voi säätää siitä määränjakajan vierestä normaalin 8v ruiskun tapaan. Kyseisen ruuvin reikä on kat malleissa ohjeen mukaan aina tulpattava sellaisella niitillä että sellainen saattaa olla vastassa.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Eikös nuo arvot pitäisi olla aivan OK?
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
peltla
"Turbo"
Viestit: 246
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Viesti Kirjoittaja peltla »

Autosi on siis täten 8v moottorilla.
Edit : 8v kat moottorin co arvoa voi säätää siitä määränjakajan vierestä normaalin 8v ruiskun tapaan. Kyseisen ruuvin reikä on kat malleissa ohjeen mukaan aina tulpattava sellaisella niitillä että sellainen saattaa olla vastassa.
Saab-huollossa pitäisi olla mittari, joka kytketään liittimeen ( on vasemman
etulokasuojan päällä olevassa johtosarjassa)
Tällä mittarilla voidaan mitata pulssisuhdereleen pulssisuhde.
Pitäisi olla n. 50% tyhjäkäynnillä. Yllämainitulla ruuvilla voidaan tätä säätää.
Saana77
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Syys 02, 2006 20:11

Viesti Kirjoittaja Saana77 »

900i kirjoitti:Eikös nuo arvot pitäisi olla aivan OK?
Arvot eivät ole ok. Hylätty tuli ja monesti. Käytin autoa myös saabin merkkihuollossa, mutta epäilivat siellä tulevan remontin olevan suuri ( katalysaattorin uusinta tai ruiskuosien vaihto olisi edessä) eli remontin hinta olisi kalliimpi kuin itse auto. Kukaan ei maininnut sanallakaan mistään co- ruuvin säätämisestä. Että ammattitaitoa parhaimmillaan!!

Jahka "hovimekaanikolla" on aikaa, kokeilemme ruuvin säätämistä tai viemme asiantuntevaan liikkeeseen näiden ohjeiden kanssa. Joten kiitos tuhannesti neuvoista!:)
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Mistä arvosta pomppasi?? Mitkä oli mainitut raja arvot paperissa?
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Saana77
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Syys 02, 2006 20:11

Viesti Kirjoittaja Saana77 »

900i kirjoitti:Mistä arvosta pomppasi?? Mitkä oli mainitut raja arvot paperissa?
Co arvot pitäisivät olla 0.30 tai alle. Parhaassa mittauksessa oli 0.33 ja korotettu mittaus (isommilla kierroksilla ) 0.4,joten ei läpäissyt mittausta. Pienestä oli kiinni.:(
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Miten mulla on käsitys että tyhjäkäynnillä 0,50maks ja kierroksilla maks 0,30 CO arvot siis.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
DyhWe
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 02:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja DyhWe »

Mitäs se konttorin kaveri on katellu? Vertasin noita lukuja oman katsastus lapun maksi arvoihin ja kaikista olisi mennyt läpi ja oma autohan on vm.-90 katilla.
900 S -90
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saana77
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Syys 02, 2006 20:11

Viesti Kirjoittaja Saana77 »

DyhWe kirjoitti:Mitäs se konttorin kaveri on katellu? Vertasin noita lukuja oman katsastus lapun maksi arvoihin ja kaikista olisi mennyt läpi ja oma autohan on vm.-90 katilla.
Tyhjäkäynnillä olisi ollut sallittu ( 0,5 raja, minulla 0,33) , mutta yli 2000 kierroksilla 0,4 ( raja 0,3 ), tosin korjaamon mukaan joutokäyntikin olisi ollut liian korkea, sanoivat rajan olevan 0.3.Tarkastin arvot vielä a-katsastuksen sivuilta.Kuinka ne voivat vaihdella? Kerrohan missä katsastuskonttorissa ne pätevät:)
DyhWe
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 02:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mittaustulokset ja venttiilikoppa

Viesti Kirjoittaja DyhWe »

Saana77 kirjoitti: Korotettu tyhjäkäynti:
rpm 2010
co 0.3
hc hexan 25
co2 14.1
o2 0,27
lambda 1,002

Testitulokset:
rpm 920
co 0,33
Joo katoin vaan noi mitä olit tohon laittanut.
kokojutun vois aina lukee ennen ku kommentoi :oops:

Kun rajathan ovat:

Korotettu tyhjäkäynti:
co 0.30
hc 100
o2 5
lambda 1,002

Tyhjäkäynti:
co 0,50
hc 100
o2 5
900 S -90
Vastaa Viestiin