Saab 900i vm. -90 co-arvo korkea-)vika katalysaattorissako
Saab 900i vm. -90 co-arvo korkea-)vika katalysaattorissako
Katsastutin Saab 900i vm 90 viime tammikuussa kovien pakkasten aikana, eikä vanhus tietenkään mennyt läpi päästöjensä takia.
Testitulokset sekä korotettu tyhjäkäynti olivat liian korkeita:0.33 ja 0.4.Hieman yli sallitun rajan.
Kaikki muuta arvot sallittuja lambdan arvoista lähtien. Katsastus mies ehdotti jonkin ruuvin vääntöä (ilmeisesti tarkoituksena säätää bensiinin rikkautta), mutta ONKO TÄSSÄ KYSEISESSÄ (ILMEISESTI 16 VENTTILINEN,ajattu 150 tkm,automaatti )MALLISSA SELLAISTA VENTTIILIÄ/ruuvia? kÄYTIN MYÖS AUTOa korjaamolla, jolloin olivat tiukasti sitä mieltä, että katalysaattori olisi rikki. Miksi silloin muut arvot eivät ole kohollaan?
Mistä CO päästöjen korkeus voi johtua? onko kyse viallisesta katalysaattorista? Missä voisi olla mahdollinen vika?
:)
Testitulokset sekä korotettu tyhjäkäynti olivat liian korkeita:0.33 ja 0.4.Hieman yli sallitun rajan.
Kaikki muuta arvot sallittuja lambdan arvoista lähtien. Katsastus mies ehdotti jonkin ruuvin vääntöä (ilmeisesti tarkoituksena säätää bensiinin rikkautta), mutta ONKO TÄSSÄ KYSEISESSÄ (ILMEISESTI 16 VENTTILINEN,ajattu 150 tkm,automaatti )MALLISSA SELLAISTA VENTTIILIÄ/ruuvia? kÄYTIN MYÖS AUTOa korjaamolla, jolloin olivat tiukasti sitä mieltä, että katalysaattori olisi rikki. Miksi silloin muut arvot eivät ole kohollaan?
Mistä CO päästöjen korkeus voi johtua? onko kyse viallisesta katalysaattorista? Missä voisi olla mahdollinen vika?
:)
Mittaustulokset ja venttiilikoppa
Tarkastettuani asian venttiilikopassa lukee vain saab.
Tässä tarkat arvot katsastuksesta:
Korotettu tyhjäkäynti:
rpm 2010
co 0.3
hc hexan 25
co2 14.1
o2 0,27
lambda 1,002
Testitulokset:
rpm 920
co 0,33
co kor. 0,34
hc hexan 35
co2 14,1
o2 0,27
lambda 0,999
Autoon on vaihdettu uudet sytytintulpat ja uusi ilmanputsari, katsastettu myös ilman ilmansuodatinta -) tulokset aina vain samat. cCO liian korkea.
Tässä tarkat arvot katsastuksesta:
Korotettu tyhjäkäynti:
rpm 2010
co 0.3
hc hexan 25
co2 14.1
o2 0,27
lambda 1,002
Testitulokset:
rpm 920
co 0,33
co kor. 0,34
hc hexan 35
co2 14,1
o2 0,27
lambda 0,999
Autoon on vaihdettu uudet sytytintulpat ja uusi ilmanputsari, katsastettu myös ilman ilmansuodatinta -) tulokset aina vain samat. cCO liian korkea.
Eikös co saa olla 0,30 kierroksilla?
Tyhjäkäynnillä 0,50? Muut ok
Autosi on siis täten 8v moottorilla.
Edit : 8v kat moottorin co arvoa voi säätää siitä määränjakajan vierestä normaalin 8v ruiskun tapaan. Kyseisen ruuvin reikä on kat malleissa ohjeen mukaan aina tulpattava sellaisella niitillä että sellainen saattaa olla vastassa.
Tyhjäkäynnillä 0,50? Muut ok
Autosi on siis täten 8v moottorilla.
Edit : 8v kat moottorin co arvoa voi säätää siitä määränjakajan vierestä normaalin 8v ruiskun tapaan. Kyseisen ruuvin reikä on kat malleissa ohjeen mukaan aina tulpattava sellaisella niitillä että sellainen saattaa olla vastassa.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Saab-huollossa pitäisi olla mittari, joka kytketään liittimeen ( on vasemmanAutosi on siis täten 8v moottorilla.
Edit : 8v kat moottorin co arvoa voi säätää siitä määränjakajan vierestä normaalin 8v ruiskun tapaan. Kyseisen ruuvin reikä on kat malleissa ohjeen mukaan aina tulpattava sellaisella niitillä että sellainen saattaa olla vastassa.
etulokasuojan päällä olevassa johtosarjassa)
Tällä mittarilla voidaan mitata pulssisuhdereleen pulssisuhde.
Pitäisi olla n. 50% tyhjäkäynnillä. Yllämainitulla ruuvilla voidaan tätä säätää.
Arvot eivät ole ok. Hylätty tuli ja monesti. Käytin autoa myös saabin merkkihuollossa, mutta epäilivat siellä tulevan remontin olevan suuri ( katalysaattorin uusinta tai ruiskuosien vaihto olisi edessä) eli remontin hinta olisi kalliimpi kuin itse auto. Kukaan ei maininnut sanallakaan mistään co- ruuvin säätämisestä. Että ammattitaitoa parhaimmillaan!!900i kirjoitti:Eikös nuo arvot pitäisi olla aivan OK?
Jahka "hovimekaanikolla" on aikaa, kokeilemme ruuvin säätämistä tai viemme asiantuntevaan liikkeeseen näiden ohjeiden kanssa. Joten kiitos tuhannesti neuvoista!:)
Tyhjäkäynnillä olisi ollut sallittu ( 0,5 raja, minulla 0,33) , mutta yli 2000 kierroksilla 0,4 ( raja 0,3 ), tosin korjaamon mukaan joutokäyntikin olisi ollut liian korkea, sanoivat rajan olevan 0.3.Tarkastin arvot vielä a-katsastuksen sivuilta.Kuinka ne voivat vaihdella? Kerrohan missä katsastuskonttorissa ne pätevät:)DyhWe kirjoitti:Mitäs se konttorin kaveri on katellu? Vertasin noita lukuja oman katsastus lapun maksi arvoihin ja kaikista olisi mennyt läpi ja oma autohan on vm.-90 katilla.
Re: Mittaustulokset ja venttiilikoppa
Joo katoin vaan noi mitä olit tohon laittanut.Saana77 kirjoitti: Korotettu tyhjäkäynti:
rpm 2010
co 0.3
hc hexan 25
co2 14.1
o2 0,27
lambda 1,002
Testitulokset:
rpm 920
co 0,33
kokojutun vois aina lukee ennen ku kommentoi

Kun rajathan ovat:
Korotettu tyhjäkäynti:
co 0.30
hc 100
o2 5
lambda 1,002
Tyhjäkäynti:
co 0,50
hc 100
o2 5
900 S -90