OG900i 8v käyntihäiriöt ja määränsäädin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Business
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 10:47
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Business »

Uusi polttoainesuodatin ei auttanut :evil:. Kone rykii edelleen pienillä kierroksilla eli alle 3000 rpm. Tuon rajan yläpuolella kiihtyy normaalisti ja vetää hyvin. Pitänee ilmeisesti käväistä paikallisen Saab-gurun pakeilla...

P.S. Polttoainesuodatin on ainakin minun autossani tuo suurempi (0,6 l, halkaisija 80 mm).
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
Business
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 10:47
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Business »

Käynti palasi normaaliksi sytytyksen ohjausyksikön vaihdon jälkeen. Onhan se veto huonoa, jos kaikki tulpat eivät anna jatkuvasti kipinää...

No, tulipahan vaihdettua myös polttoainesuodatin. Onneksi maltoin mieleni enkä ruvennut purkamaan määränsäädintä.
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Määränsäädintä ei kyllä kannata mennä purkamaan, ellei ole siihen jotain aivan pakottavaa syytä. Eli aivan viimeisenä ja äärimmäisessä hädässä.

99:ssä oli myös outoa nykimistä täyskaasulla ajettaessa. Ahtoi kyllä täydet lukemat, mutta selvästi vedossa tuntui pieni epätasaisuus. Vaihdoin mm. suuttimet, virranjakajan, tulpat jne eikä ongelma poistunut. Epäilykset heräsivät, kun kierroslukumittari pomppi oudosti tyhjäkäynnillä. Kokeeksi vaihdoin toisen sytkäohjaimen ja kas, ongelmat loppuivat siihen :D

Aiemmin sytkäohjaimet ovat tehneet äkkikuoleman, eli tämä oire oli taas uutta minullekkin 8O
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Business
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 10:47
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Business »

Jep - sytytyksen ohjausyksikkö puutuu yleensä laakista. Uskottava se kuitenkin on, että vähittäinenkin hyytyminen on mahdollista. Aina sitä oppii uutta 8O .
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sellaisenkin pääteastevian olen kuullut tulleen, että kierroslukumittari ei toimi isoilla kierroksilla. Että tämmöstä. Pitänee hommata yksi kappale noita pulikoita auton kyytiin. Yks kaveri suunnitteli äitinsä autoon simppeliä systeemiä. Ostaa toisen pääteasteen, ruuvaa sen kiinni sinne nykyisen viereen ja antaa äidilleen "tyyppikoulutuksen": Jos auto hyytyy tienposkeen, konepelti auki ja otat tämän liittimen irti ja laitat sen tuohon viereiseen. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saabikas

Viesti Kirjoittaja Saabikas »

Tulipa tuossa vain mieleen, että jos joku tarvitsee esim. edellä mainittuja Hall anturin liittimiä, niin tarvittaessa voin myös ne Würthin hinnat katsoa "kohdalleen" :) Koskee tietenkin kaikkia Würthin tuotteita...
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Mertmi kirjoitti:Sellaisenkin pääteastevian olen kuullut tulleen, että kierroslukumittari ei toimi isoilla kierroksilla.
Itse olen törmännyt sekä satkussa että tonnarissa tuohon että kiekkamittarin oireilu on liittynyt vialliseen pääteasteeseen. Esim. siten että kiekkamittari "kuolee" 3500 rpm:n jälkeen ja putoaa alas. Joskus tonnari teki taas niin, että ensin mittari alkoi väpättää ja hetken kuluttua auto sammui. Saattoi kyllä käynnistyä kohta uudelleen. Joskus satkussa taas ei ole ollut muuta vikaa kuin että kiekkamittari ei ole toiminut ollenkaan. Ja taas syy viallisessa pääteasteessa.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

Suuttimet... ?

Viesti Kirjoittaja turbojake »

Ompas tutun kuuloinen vika, mulla se syy oli kaksitahoinen - suuttimet ja koko imukotelo tosi roskainen ja lisäksi imupuolella vuoto.

Eli käy kaikki letkut ja putket läpi ettei ole löysällä ja putket vuoda. Jos tämä ei auta niin puhdista suuttimet niin että liotat niitä ensin kaasarin putsausaineessa ja sitten koita pyyhkiä jotenkin. Itse tein niin että otin määräjakajan hatun auki ja kun suuttimet oli putsattu pistin virrat päälle ja nostin käsin määräjakajan lautasta ylös asti (maksimi suihkutus) tätä toistelin moneen kertaan ja kyllä ne silmämääräisesti suihkutti lopussa paremmin.

Imukotelon saa putsattua niin että sumuttaa sinne kaasarin putsausainetta läpän vierestä ja pyörittää moottoria sitten ilman tulppia että se tuulettuu.. Voihan se olla että sen voi pamauttaa laakistakin käyntiin mutta en ottanut riskiä tossa.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

anttipa kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Sellaisenkin pääteastevian olen kuullut tulleen, että kierroslukumittari ei toimi isoilla kierroksilla.
Itse olen törmännyt sekä satkussa että tonnarissa tuohon että kiekkamittarin oireilu on liittynyt vialliseen pääteasteeseen. Esim. siten että kiekkamittari "kuolee" 3500 rpm:n jälkeen ja putoaa alas. Joskus tonnari teki taas niin, että ensin mittari alkoi väpättää ja hetken kuluttua auto sammui. Saattoi kyllä käynnistyä kohta uudelleen. Joskus satkussa taas ei ole ollut muuta vikaa kuin että kiekkamittari ei ole toiminut ollenkaan. Ja taas syy viallisessa pääteasteessa.
No niin, maltoinpas minäkin mieleni, enkä heti tehnyt ongelmistani uutta topicia.

Niin, toi uusin tapaus 900i '85 tiputti viikko sitten tyhjäkäyntikierrokset 600 kierrokseen. Pysyy just ja just käynnissä, tai no, pari kertaa on sammunut. Nykii pintakaasulla. Mutta kulkee tienpäällä kuin vauhdikkaampi eläin, leopardi tai joku. Eilen päivällä säikäytti, kun sammui kaupungille, mutta sain sen kuitenkin käyntiin ongelmitta. Tämän jälkeen eilen, kun asteita oli nollan alapuolella, seisoi pihalla n. 8 tuntia, eikä suostunut enää heti starttaamaan. Sitten kun sain sen käyntiin, ei se vastannut kaasuun muutoin, kuin kaasupohjassa pysyi käynnissä, mutta kun kaasun löysäs, niin sammui. Ei pystynyt siirtämään edes kahta metriä.

Nyt se on roikassa (ulkona -5 astetta) ja käyn kohta yrittämässä, mitä se lämpimänä sanoo. Alipaineletkut ajattelin tarkistaa ja tulpat, pyrijän ja kannen voisin vaihtaa (kunhan pääsen kauppaan). Mutta täältä sain idean vaihtaa sytytyksen ohjainyksikön, sillä sellainen tuli mukana ja pitäisi olla uudehko, ihan tällaista varten hankittu.

Havaintona myös tuon kierroslukumittarin pätkiminen, jonka olen päätellyt olevan mittaristosta johtuva, mutta voisiko se tosiaan liittyä tuohon samaan ongelmaan? Se on kyllä pätkinyt koko ajan (eli 3 vko).
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

jariha kirjoitti:Nyt se on roikassa (ulkona -5 astetta) ja käyn kohta yrittämässä, mitä se lämpimänä sanoo. Alipaineletkut ajattelin tarkistaa ja tulpat, pyrijän ja kannen voisin vaihtaa (kunhan pääsen kauppaan). Mutta täältä sain idean vaihtaa sytytyksen ohjainyksikön, sillä sellainen tuli mukana ja pitäisi olla uudehko, ihan tällaista varten hankittu.
Tunnin roikassa pidon jälkeen lähti moitteetta käymään, mutta alkoi hyytymään parin minuutin tyhjäkäynnin jälkeen. Vaihdoin tuon ohjainyksikön ja kävi taasen hyvin. En käynyt testilenkillä, sen aika on myöhemmin tänään.

Sen havaitsin, että ennen vaihtoa, kun käynti alkoi hyytymään ja kun painoi kaasua, niin pakoputkesta tuli suht. reippaasti valkoista savua. Vaihdon jälkeen pakokaasut oli poljettaessakin sellaisia, kuin niiden pitäisi ollakin. Mitenkäs tämä selitettäisiin?

En siis vielä ole lainkaan varma, oliko tuolla mitään vaikutusta, mutta myöhemmin päivällä, kun lähden tuonne liikenteeseen...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re:

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Business kirjoitti:Jep - sytytyksen ohjausyksikkö puutuu yleensä laakista. Uskottava se kuitenkin on, että vähittäinenkin hyytyminen on mahdollista. Aina sitä oppii uutta 8O .
laitetaan vaikka tämän ketjun jatkoksi taas tuoretta käyttökokemusta. että laakista meni tämäkin ohjausyksikkö.

ruuhkaisessa kaupungissa kiihdytyksessä yhtäkkiä kaksi voimakkaampaa nykäystä. seuraaviin liikennevaloihin auto sammuu eikä enää käynnisty. onneksi hansikaslokerossa oli jemmassa toimiva sytkäyksikkö.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin