-87 900 8v piristys
-87 900 8v piristys
Terve!
Tuli hankittua -87 vuotinen kahdeksanventtiilinen kaksiovinen 900 Saabi. Auto oli suht. halpa mutta juuri katsastettu joten voisi sen puolesta olettaa kunnon olevan edes jonkinlainen.
Autojen rakentelusta ei hirveästi ole kokemusta, moottoripyöristä kuitenkin jonkin verran. Nyt heräsi kiinnostus saada koneesta hieman lisää voimaa. Muistan lukeneeni jonkun projektista joskus täältä, jossa käsittääkseni autoon oli laitettu adin ja siihen tarvittavat hilppeet, eikä mitään oltu vahvistettu tai muuta.
Eli suomeksi sanottuna nyt olisi tarkoitus saada mahdollisimman pienellä vaivalla kuitenkin melko luotettavasti tehoa tästä. Sanotaanko, että 300hv olisi tavoite. Mitä jos laittaisi ahtimen, uuden pakosarjan ja kuulerin nokalle? Mitä kaikkea tulisi vaihtaa tuohon 300hv lukemiin päästäkseen?
Kiitos kaikille ketkä jaksavat neuvoa tämän asian kanssa. Toivon mukaan saabi jo liikkuisi jotenkin ensi keväänä!
Haulla myös löysin muutamia mielenkiintoisia topicceja, mutta mitään näillä kriteereillä rakennetusta ei tuntunut löytyvän tarinoita.
Tuli hankittua -87 vuotinen kahdeksanventtiilinen kaksiovinen 900 Saabi. Auto oli suht. halpa mutta juuri katsastettu joten voisi sen puolesta olettaa kunnon olevan edes jonkinlainen.
Autojen rakentelusta ei hirveästi ole kokemusta, moottoripyöristä kuitenkin jonkin verran. Nyt heräsi kiinnostus saada koneesta hieman lisää voimaa. Muistan lukeneeni jonkun projektista joskus täältä, jossa käsittääkseni autoon oli laitettu adin ja siihen tarvittavat hilppeet, eikä mitään oltu vahvistettu tai muuta.
Eli suomeksi sanottuna nyt olisi tarkoitus saada mahdollisimman pienellä vaivalla kuitenkin melko luotettavasti tehoa tästä. Sanotaanko, että 300hv olisi tavoite. Mitä jos laittaisi ahtimen, uuden pakosarjan ja kuulerin nokalle? Mitä kaikkea tulisi vaihtaa tuohon 300hv lukemiin päästäkseen?
Kiitos kaikille ketkä jaksavat neuvoa tämän asian kanssa. Toivon mukaan saabi jo liikkuisi jotenkin ensi keväänä!
Haulla myös löysin muutamia mielenkiintoisia topicceja, mutta mitään näillä kriteereillä rakennetusta ei tuntunut löytyvän tarinoita.
Enpä minäkään rakentelusta mitään tiedä mutta tuolla Projekti-osiossa on aika montakin i8 -> T16-projektia, ovat varmaankin mielenkiintoista luettavaa 
Tuossa pari:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14484
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11384
ja sitten tietysti tämä: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=33471

Tuossa pari:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14484
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11384
ja sitten tietysti tämä: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=33471
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
Näin pahoin pelkäsinkin ja olin kyllä siihen asennoitunut.J-ani kirjoitti:Kyllähän se taitaa olla ns. fakiiri temppu ottaa 8 venttiilisestä 300hv. T16 tekniikan vaihto taitaa olla edessä mikäli noita tehoja hakee.
Onkohan järkevintä hukata koko auto ja ostaa valmiiksi turbolla oleva? Toisaalta voisi ostaa T16 tekniikan ja rakentaa koneen talven aikana valmiiksi. 300hv ei kai kuitenkaan mikään mahdoton luku ole?
Jos joku näitä saabin turbokoneita enemmän rakentanut viitsisi pistää pienen listan vaikka tuohon yllämainittuun koneeseen vaadittavista muutoksista näitä tehoja haettaessa. Vähän suuntaa antamaan.
suosittelen että suoraan hankit sen t16 koneen ja käyt sen läpi. jos tuuri käy, sellasen saa halvalla koska jokatapauksessa sitä joutuu ostamaan uutta palikkaa siihen että voi luottaa.
harmi kun olet vasta tässä vaiheessa, tuttu kyttäsi erästä purkaamoa noin vuoden päivät ja ilmaantuhan sinne puhkiruostunut turbo ja kun nyrkkipajasta kyse, halvallahan se kone siitä irtosi. yksityisillä myynnissa olevat turbot tahtoo olemaan siinä kunnossa että niistä voi vielä rahaa pyytää, mutta etsiskelyllä voi löytyä tollasia mistä hinnan suhteen voi koneen ottaa irti.
niin ja kun kysyit auton hukkaamisesta, se on ihan omissa käsissä. onko nykyinen kori tarpeeksi hyvä ja mikäli löytyy huonommassa kunnossa oleva, onko tahtoa ruveta sitä paikkaamaan ja ruuvaamaan.
harmi kun olet vasta tässä vaiheessa, tuttu kyttäsi erästä purkaamoa noin vuoden päivät ja ilmaantuhan sinne puhkiruostunut turbo ja kun nyrkkipajasta kyse, halvallahan se kone siitä irtosi. yksityisillä myynnissa olevat turbot tahtoo olemaan siinä kunnossa että niistä voi vielä rahaa pyytää, mutta etsiskelyllä voi löytyä tollasia mistä hinnan suhteen voi koneen ottaa irti.
niin ja kun kysyit auton hukkaamisesta, se on ihan omissa käsissä. onko nykyinen kori tarpeeksi hyvä ja mikäli löytyy huonommassa kunnossa oleva, onko tahtoa ruveta sitä paikkaamaan ja ruuvaamaan.
pakolliset:
-putkisto
-ahdin
-suuttimet (oranssit lucasit juuri ehkä riittää)
-keulalle kunnon cooleri
-virtaavampi katti jos on
-bensalastu teetettävä/tehtävä
-apc säädettävä
suositeltavaa:
-kannen avarrus tai 2,1/2,3 kansi ja 2,1 imusarja
-säädettävä bensan paineensäädin
ja tietysti paremmat iskarit ja matalemmat jouset jos sillä vielä ajaa tahtoo!
-putkisto
-ahdin
-suuttimet (oranssit lucasit juuri ehkä riittää)
-keulalle kunnon cooleri
-virtaavampi katti jos on
-bensalastu teetettävä/tehtävä
-apc säädettävä
suositeltavaa:
-kannen avarrus tai 2,1/2,3 kansi ja 2,1 imusarja
-säädettävä bensan paineensäädin
ja tietysti paremmat iskarit ja matalemmat jouset jos sillä vielä ajaa tahtoo!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
tietysti siinä aina riski on että joku hajoaa kun koneen teho tuplataan... harvinaisen kestäviä ovat silti nämä koneet!
itse olen yhden täydellisen saabin kone rikon nähnyt kun kaveri heitti kolmosen viitosen sijasta varmaan 10 000 kiekaisi kone venttiilit mäntiin kiinni nokka katki mäntä halki ja kiertokanki kieroon. 8v kone kyseessä.
eli lähes poikkeuksetta voisin sanoa että hyväkuntoinen kone kestää enemmän kuin muut paikat.
vai onko jollain hyväkuntoinen alakerta hajonnut?
itse olen yhden täydellisen saabin kone rikon nähnyt kun kaveri heitti kolmosen viitosen sijasta varmaan 10 000 kiekaisi kone venttiilit mäntiin kiinni nokka katki mäntä halki ja kiertokanki kieroon. 8v kone kyseessä.
eli lähes poikkeuksetta voisin sanoa että hyväkuntoinen kone kestää enemmän kuin muut paikat.
vai onko jollain hyväkuntoinen alakerta hajonnut?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
yhdyn täysin mikkoimpin kommenttiin. jotkut täällä nyt hyssyttelee ko. asiasta - syytä en tiedä, enkä näe myös siinä mitään järkeä.
saabin kone kestää hitosti, rupeeppa puristaa jostain muun merkin samanikäsestä koneesta tollasia tehoja, nopeammin ne hajoaa.
vaihdelaatikko kestää just niin kauan kun omistajalla järki päässä.
mun mielestä ainoo este tollasen koneen avaamiselle ja virittämiselle on oma ajankäyttö ja se että pystytkö sen itse tekemään.
saabin kone kestää hitosti, rupeeppa puristaa jostain muun merkin samanikäsestä koneesta tollasia tehoja, nopeammin ne hajoaa.
vaihdelaatikko kestää just niin kauan kun omistajalla järki päässä.
mun mielestä ainoo este tollasen koneen avaamiselle ja virittämiselle on oma ajankäyttö ja se että pystytkö sen itse tekemään.