-87 900 8v piristys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Ikr4
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 21:56

-87 900 8v piristys

Viesti Kirjoittaja Ikr4 »

Terve!

Tuli hankittua -87 vuotinen kahdeksanventtiilinen kaksiovinen 900 Saabi. Auto oli suht. halpa mutta juuri katsastettu joten voisi sen puolesta olettaa kunnon olevan edes jonkinlainen.

Autojen rakentelusta ei hirveästi ole kokemusta, moottoripyöristä kuitenkin jonkin verran. Nyt heräsi kiinnostus saada koneesta hieman lisää voimaa. Muistan lukeneeni jonkun projektista joskus täältä, jossa käsittääkseni autoon oli laitettu adin ja siihen tarvittavat hilppeet, eikä mitään oltu vahvistettu tai muuta.

Eli suomeksi sanottuna nyt olisi tarkoitus saada mahdollisimman pienellä vaivalla kuitenkin melko luotettavasti tehoa tästä. Sanotaanko, että 300hv olisi tavoite. Mitä jos laittaisi ahtimen, uuden pakosarjan ja kuulerin nokalle? Mitä kaikkea tulisi vaihtaa tuohon 300hv lukemiin päästäkseen?

Kiitos kaikille ketkä jaksavat neuvoa tämän asian kanssa. Toivon mukaan saabi jo liikkuisi jotenkin ensi keväänä!

Haulla myös löysin muutamia mielenkiintoisia topicceja, mutta mitään näillä kriteereillä rakennetusta ei tuntunut löytyvän tarinoita.
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kristian »

Enpä minäkään rakentelusta mitään tiedä mutta tuolla Projekti-osiossa on aika montakin i8 -> T16-projektia, ovat varmaankin mielenkiintoista luettavaa :)

Tuossa pari:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14484
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11384

ja sitten tietysti tämä: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=33471
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
Ikr4
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 21:56

Viesti Kirjoittaja Ikr4 »

Kiitos!

Täytyykin lukea ajatuksella läpi. Vähän on vielä mallimerkinnät jne. termitkin Saabien osalta hakusessa, mutta eiköhän tämä tästä kun foorumilla enemmän pyörii.
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Kyllähän se taitaa olla ns. fakiiri temppu ottaa 8 venttiilisestä 300hv. T16 tekniikan vaihto taitaa olla edessä mikäli noita tehoja hakee.
#1890
Ikr4
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 21:56

Viesti Kirjoittaja Ikr4 »

J-ani kirjoitti:Kyllähän se taitaa olla ns. fakiiri temppu ottaa 8 venttiilisestä 300hv. T16 tekniikan vaihto taitaa olla edessä mikäli noita tehoja hakee.
Näin pahoin pelkäsinkin ja olin kyllä siihen asennoitunut.

Onkohan järkevintä hukata koko auto ja ostaa valmiiksi turbolla oleva? Toisaalta voisi ostaa T16 tekniikan ja rakentaa koneen talven aikana valmiiksi. 300hv ei kai kuitenkaan mikään mahdoton luku ole?

Jos joku näitä saabin turbokoneita enemmän rakentanut viitsisi pistää pienen listan vaikka tuohon yllämainittuun koneeseen vaadittavista muutoksista näitä tehoja haettaessa. Vähän suuntaa antamaan.
smpp
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 20:09

Viesti Kirjoittaja smpp »

suosittelen että suoraan hankit sen t16 koneen ja käyt sen läpi. jos tuuri käy, sellasen saa halvalla koska jokatapauksessa sitä joutuu ostamaan uutta palikkaa siihen että voi luottaa.

harmi kun olet vasta tässä vaiheessa, tuttu kyttäsi erästä purkaamoa noin vuoden päivät ja ilmaantuhan sinne puhkiruostunut turbo ja kun nyrkkipajasta kyse, halvallahan se kone siitä irtosi. yksityisillä myynnissa olevat turbot tahtoo olemaan siinä kunnossa että niistä voi vielä rahaa pyytää, mutta etsiskelyllä voi löytyä tollasia mistä hinnan suhteen voi koneen ottaa irti.

niin ja kun kysyit auton hukkaamisesta, se on ihan omissa käsissä. onko nykyinen kori tarpeeksi hyvä ja mikäli löytyy huonommassa kunnossa oleva, onko tahtoa ruveta sitä paikkaamaan ja ruuvaamaan.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

pakolliset:
-putkisto
-ahdin
-suuttimet (oranssit lucasit juuri ehkä riittää)
-keulalle kunnon cooleri
-virtaavampi katti jos on
-bensalastu teetettävä/tehtävä
-apc säädettävä

suositeltavaa:
-kannen avarrus tai 2,1/2,3 kansi ja 2,1 imusarja
-säädettävä bensan paineensäädin

ja tietysti paremmat iskarit ja matalemmat jouset jos sillä vielä ajaa tahtoo!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Ikr4
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 21:56

Viesti Kirjoittaja Ikr4 »

Kuulostaisi suht. simppeliltä. Eli vakio männät ja kiertokanget näin esimerkiksi kestävät moiset tehot? Tuossa olisi kyllä mukavaa hommaa talveksi.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kyllä kestää alakerta!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24635
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kaikki kestää se on eri asia että kuinka kauan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

nalleolut kirjoitti:kaikki kestää se on eri asia että kuinka kauan.
veikkaan että jonkun muun paikan saa moneen kertaan ennen rikki kuin alakerran...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Ikr4
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 21:56

Viesti Kirjoittaja Ikr4 »

Joo turha se on rakentaa, jos kokoajan joutuu miettimään koska kone sattuu leviämään.

Hankalaa tämä aina kun toinen sanoo toista ja toinen toista. Tarvis aina itsellä olla kokemusta.
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Vaihdelaatikoita kannatta hankkia sitten kontillinen! 8O
Ari 1622
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tietysti siinä aina riski on että joku hajoaa kun koneen teho tuplataan... harvinaisen kestäviä ovat silti nämä koneet!

itse olen yhden täydellisen saabin kone rikon nähnyt kun kaveri heitti kolmosen viitosen sijasta varmaan 10 000 kiekaisi kone venttiilit mäntiin kiinni nokka katki mäntä halki ja kiertokanki kieroon. 8v kone kyseessä.

eli lähes poikkeuksetta voisin sanoa että hyväkuntoinen kone kestää enemmän kuin muut paikat.

vai onko jollain hyväkuntoinen alakerta hajonnut?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
smpp
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 20:09

Viesti Kirjoittaja smpp »

yhdyn täysin mikkoimpin kommenttiin. jotkut täällä nyt hyssyttelee ko. asiasta - syytä en tiedä, enkä näe myös siinä mitään järkeä.

saabin kone kestää hitosti, rupeeppa puristaa jostain muun merkin samanikäsestä koneesta tollasia tehoja, nopeammin ne hajoaa.

vaihdelaatikko kestää just niin kauan kun omistajalla järki päässä.

mun mielestä ainoo este tollasen koneen avaamiselle ja virittämiselle on oma ajankäyttö ja se että pystytkö sen itse tekemään.
Vastaa Viestiin