No aluksi puututtakoon mahdolliseen öljyvuotoon: On ominaisuus, vuotaa vähäsen joka paikasta.. tietty ihan lammikkoa ei saa jättää maahan tunnin seisomisella, mutta.. vuotaa usein venttiilikopan välistä(moottori puolivälin yläpuoleltakin märkä, kampiakselin stefoista, öljypumpun O-renkaasta, virranjakajan kaulalta(ja akselilta jakajaan sisään) ja joskus valitettavasti kannentiivisteestäkin.
Ruoste noissa melkein on se pahin ja suurimmat kulut aiheuttava(käytettyjä osia ja varaosa-autoja puoli-ilmaiseksi), ruosteen osalta tarkista erityisesti vetoakselin ympärillä olevat "vetaritunnelit", taka iskunvaimentajien yläpäässä olevat palkit, taka-akselista taaksepäin lähtevien reaktiotankojen kiinnitykset koriin, takaroiskeläppien luolta pyöräkotelo(ja kontin puolelta sama paikka), oven alalaidat, pyöränkaaret ym. peruskatselmus autoon.
Kilometrejä en välttämättä säikähtäisi, jos vaan kone käy siististi eikä "ralahda pahasti" käynnistäessä kylmänä tai täyslämpöisenä, kannentiivisteen/kannen osalta voi odottaa odottaa pikaisia ongelmia jos paisuntasäiliöön tulee kuplia paikallaan kaasutellessa/tyhjäkäynnillä ja etenkin jos nesteet haisee pakokaasulle.
Vaihdelaatikon osalta kannattaa kuullostalla tarkasti, milloin ja miten se ääntelee.. paras olisi kun pysyisi hiljaan mutta monesti enemmän ajetuissa tahtoo laatikko ujeltaa suuremmilla vaihteilla. Kokeile että laatikko ei potki vaihteita pois millään vaihteella kun "rytkäytät" useamman kerran peräkkäin kaasupolkimella.
Valitse koeajolenkin varrelle pätkä monttuista hiekkatietä, jos etupäästä kuuluu kolina pienessäkin "syherössä" on palloniveliä vaihdon edessä.. ei sinällään vaarallista jos itse pystyy tekemään, osat on halpoja. Raksuttaako vetonivelet pyörät linkussa vedättäessä/peruuttaessa kummassakaan suunnassa? Vetonivelen("murroksen") vaihto on oma hommansa, mutta ei niin älytön että muuten hyvä yksilö kannattaisi automaattisesti hylätä.
Ja lopuksi: Älä ihmeessä maksa montaa sataa tuon ikäisestä, jollei ole "helmi yksilö"! Täältä foorumilta saat varmasti pyytämällä saabeihin enemmän tutustuneen kaverin mukaan koeajolle(itse olen käytettävissä joensuun lähiympäristössä kun vaan PM:nä kysyy), niin ei tarvitse yksin ihmetellä vierasta autoa.