-84 900 tyypillisimmät viat??

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
251265
"Tuplakaasari"

-84 900 tyypillisimmät viat??

Viesti Kirjoittaja 251265 »

Olen nyt ostamassa -84 900i
Osaako kukaan sanoa mitkä viat tulee n340 000km jälkeen
ensimmäisenä eteen ja mihin kannattaa ostaessa kiinnittää homiota??

Olen jokseenkin ihastunut saabeihin enkä haluaisi heti kättelyssä
pettyä ihan vain tietämättömyyteeni..

Olen antanut itseni ymmärtää että kansipaffi tulee useasti tuon ikäisissä piakkoin vaihtoon..
Kertokaa minulle mitä kohtia kandee pitää silmällä ja vaikka uusia jo "hyvän
sään aikana"
Tossa yksilössä pitää kuullemma säätää sytytys ja kiristää öljypohjan pultteja..
Ei liene ylivoimaisia toimenpiteitä..?

VINKKEJÄ TULEMAAN!! 8O
Myrkky
luonnevammamouho

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

No aluksi puututtakoon mahdolliseen öljyvuotoon: On ominaisuus, vuotaa vähäsen joka paikasta.. tietty ihan lammikkoa ei saa jättää maahan tunnin seisomisella, mutta.. vuotaa usein venttiilikopan välistä(moottori puolivälin yläpuoleltakin märkä, kampiakselin stefoista, öljypumpun O-renkaasta, virranjakajan kaulalta(ja akselilta jakajaan sisään) ja joskus valitettavasti kannentiivisteestäkin.

Ruoste noissa melkein on se pahin ja suurimmat kulut aiheuttava(käytettyjä osia ja varaosa-autoja puoli-ilmaiseksi), ruosteen osalta tarkista erityisesti vetoakselin ympärillä olevat "vetaritunnelit", taka iskunvaimentajien yläpäässä olevat palkit, taka-akselista taaksepäin lähtevien reaktiotankojen kiinnitykset koriin, takaroiskeläppien luolta pyöräkotelo(ja kontin puolelta sama paikka), oven alalaidat, pyöränkaaret ym. peruskatselmus autoon.

Kilometrejä en välttämättä säikähtäisi, jos vaan kone käy siististi eikä "ralahda pahasti" käynnistäessä kylmänä tai täyslämpöisenä, kannentiivisteen/kannen osalta voi odottaa odottaa pikaisia ongelmia jos paisuntasäiliöön tulee kuplia paikallaan kaasutellessa/tyhjäkäynnillä ja etenkin jos nesteet haisee pakokaasulle.

Vaihdelaatikon osalta kannattaa kuullostalla tarkasti, milloin ja miten se ääntelee.. paras olisi kun pysyisi hiljaan mutta monesti enemmän ajetuissa tahtoo laatikko ujeltaa suuremmilla vaihteilla. Kokeile että laatikko ei potki vaihteita pois millään vaihteella kun "rytkäytät" useamman kerran peräkkäin kaasupolkimella.

Valitse koeajolenkin varrelle pätkä monttuista hiekkatietä, jos etupäästä kuuluu kolina pienessäkin "syherössä" on palloniveliä vaihdon edessä.. ei sinällään vaarallista jos itse pystyy tekemään, osat on halpoja. Raksuttaako vetonivelet pyörät linkussa vedättäessä/peruuttaessa kummassakaan suunnassa? Vetonivelen("murroksen") vaihto on oma hommansa, mutta ei niin älytön että muuten hyvä yksilö kannattaisi automaattisesti hylätä.

Ja lopuksi: Älä ihmeessä maksa montaa sataa tuon ikäisestä, jollei ole "helmi yksilö"! Täältä foorumilta saat varmasti pyytämällä saabeihin enemmän tutustuneen kaverin mukaan koeajolle(itse olen käytettävissä joensuun lähiympäristössä kun vaan PM:nä kysyy), niin ei tarvitse yksin ihmetellä vierasta autoa. :)
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
himmee
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja himmee »

Hey...Myrkky. Otti silimään tämä kylmänä "ralahtaminen"? Eli millaista vikaa tuolla eleellä meinaat?
VW transporter 2.5tdi vm.99
Myrkky
luonnevammamouho

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

himmee kirjoitti:Hey...Myrkky. Otti silimään tämä kylmänä "ralahtaminen"? Eli millaista vikaa tuolla eleellä meinaat?
Lähinnä jakoketju jos on "ralahdus", laakerit jos on "kalkatus".
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
lucaf
"kukkahattu"

Viesti Kirjoittaja lucaf »

pirkanmaalta löytyynee iso määrä saabisteja jotka lukee tätäkin palstaa, löytäisitkö jonkun kaveriksi katsomaan ostokohdetta ettei tule ns. sikaa säkissä?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
251265
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja 251265 »

No kiitos vain vinkistä!!
(Tässähän kaikki tämän näkeekin!!)
Niin kaikki pirkanmaalaiset saabistit!
Pitäisi hakea ensikuun puolessa välissä saab 900i "tosta" KANNUS-
nimisestä paikasta ja sehän on n50km kokkolasta itään eli noin kolmisen sattaa km treelta..
Auto on halpa ja olis kiva ettei nyt heti kättelyssä jäisi (pikkukepin kanssa) tuonne puoleenväliin kompuroimaan :lol:
Jos löytyy yhtään "seikkailijaa" ja tiettykin tekniikantuntemusta niin olis kyllä hienoa saada joku mukaan autonhakuun!!
Minä kustannan kyllä viulut ellet nyt suihkukoneella välttämättä halua reissua tehdä.. 8O
Yhteyksiä!! rjkoivisto@msn.com
Vastaa Viestiin