t8 ei ota kierroksia?
t8 ei ota kierroksia?
Missä voisi olla vika kun t8 ikäänkuin tukehtuu kun antaa kierroksia? Kaasun määrällä ei ole näköjään merkitystä, mutta kierrosluvulla on, eli n. 3000-3200rpm kohdalla tapahtuu hyytyminen, ikäänkuin bensa tai kipinä loppuisi vähäksi aikaa, sitten kun kierrokset ovat laskeneet n. 2000rpm paikkeille, auto alkaa taas toimia... ja sama homma uudestaan, kierrokset 3000rpm -> hyytyminen, kierrokset alemmas -> toimii, 3000rpm -> hyytyminen jne jne.
Ahtopaineilla ei tunnu olevan merkitystä mutta en ole tästä ihan varma. Vaikuttaisi kyllä kierrosluvun mukaan esiintyvältä ongelmalta...
Ja tuo "hyytyminen" on nimenomaan täysi stoppi, siis kone ei varmasti käy yhdelläkään sylinterillä tuona aikana koska kierrokset laskee todella nopeasti hyytymisvaiheen alettua.
Mitä kannattaisi tarkistaa?
Mielessä kävi että voiko olla mahdollista että bensansuodatin tai ruiskupumppu on kaputt, ja kone ei saa tarpeeksi löpöä kierroksilla? Miten tämän voisi varmistaa, varmaan irroittamalla suuttimet ja katsomalla miten paljon ne kusee bensaa mutta miten tämä käytännössä tehdään? Siis paljonko niiden pitää antaa bensaa ja missä asennossa ilmamäärämittaria pidetään samaan aikaan? Jossain oli tästä ohjeet, mutta muuta en muista kuin tuon perusperiaatteen...
Ai niin, sen tiedän että sytytystulpat on vaihdettu oikeisiin n. 3000km sitten, niissä en usko vikaa olevan.
-John
Ahtopaineilla ei tunnu olevan merkitystä mutta en ole tästä ihan varma. Vaikuttaisi kyllä kierrosluvun mukaan esiintyvältä ongelmalta...
Ja tuo "hyytyminen" on nimenomaan täysi stoppi, siis kone ei varmasti käy yhdelläkään sylinterillä tuona aikana koska kierrokset laskee todella nopeasti hyytymisvaiheen alettua.
Mitä kannattaisi tarkistaa?
Mielessä kävi että voiko olla mahdollista että bensansuodatin tai ruiskupumppu on kaputt, ja kone ei saa tarpeeksi löpöä kierroksilla? Miten tämän voisi varmistaa, varmaan irroittamalla suuttimet ja katsomalla miten paljon ne kusee bensaa mutta miten tämä käytännössä tehdään? Siis paljonko niiden pitää antaa bensaa ja missä asennossa ilmamäärämittaria pidetään samaan aikaan? Jossain oli tästä ohjeet, mutta muuta en muista kuin tuon perusperiaatteen...
Ai niin, sen tiedän että sytytystulpat on vaihdettu oikeisiin n. 3000km sitten, niissä en usko vikaa olevan.
-John
Alipainesäätäjä
Muinainen turbo-projekti -83 sai kierroksia paremmin, kun uusi omistaja tulppasi virranjakajan alipainesäätäjälle tulevan alipaineletkun (=perusennakolla?). Voisi kuvitella, että jos tämä toimenpide parantaa kierroksilla käyntiä, on tästä hyvä jatkaa.
Viallinen ylipainekytkin vai millä nimellä sitä nyt kutsutaankaan? Löytynee kojelaudan alta kuskinpuolelta..
Mulla meinaan teki juuri tuon, paitsi oli kylläkin riippuvainen ahtopaineista... jo 0.2bar riitti katkaisemaan polttoainesyötön.
Tietty sytytyksen pääteaste jos olisi toinen kokeilla ja ainakin teoriassa myös polttoainepumpun rele voi temppuilla noin koska sehän haistelee sytytyspulsseja. Viallinen kiekkimittarikaan ei ole ihan täysi mahdottomuus, kaverin f*rdissa meinaan kiekkimittarista johtui sytytyskatkokset isommilla kierroksilla.
Jos kärsii vedättää isolla vaihteilla pienillä kierroksilla urku auki esim. jarrua vasten tai jyrkkään ylämäkeen, en uskoisi vian olevan polttoainesuodattimessa tai pumpussa.
Jos kuitenkin haluat tarkistaa suuttimilta tulevan polttoaineen määrän, niin eikun neljä kaljapulloa riviin moottorin päälle ja suuttimet sinne. Bensapumppu pyörimään jatkuvasti yhdistämällä releen koskettimet 30 ja 87(muistaakseni) sulakerasiasta ja nostaen käsin ilmamäärämittarin lautasta.
Sumun tulee olla tasainen kartiomainen sumu ja suutin ei saa "kusta" vinoon.
Kun nostat lautasen yläasentoonsa, niin polttoainetta tulee aika reilusti.. pidä lautanen yläasennossa jonkun 10-20 sekuntia ja katso että suihku ei "hyydy".
Mulla meinaan teki juuri tuon, paitsi oli kylläkin riippuvainen ahtopaineista... jo 0.2bar riitti katkaisemaan polttoainesyötön.
Tietty sytytyksen pääteaste jos olisi toinen kokeilla ja ainakin teoriassa myös polttoainepumpun rele voi temppuilla noin koska sehän haistelee sytytyspulsseja. Viallinen kiekkimittarikaan ei ole ihan täysi mahdottomuus, kaverin f*rdissa meinaan kiekkimittarista johtui sytytyskatkokset isommilla kierroksilla.
Jos kärsii vedättää isolla vaihteilla pienillä kierroksilla urku auki esim. jarrua vasten tai jyrkkään ylämäkeen, en uskoisi vian olevan polttoainesuodattimessa tai pumpussa.
Jos kuitenkin haluat tarkistaa suuttimilta tulevan polttoaineen määrän, niin eikun neljä kaljapulloa riviin moottorin päälle ja suuttimet sinne. Bensapumppu pyörimään jatkuvasti yhdistämällä releen koskettimet 30 ja 87(muistaakseni) sulakerasiasta ja nostaen käsin ilmamäärämittarin lautasta.
Sumun tulee olla tasainen kartiomainen sumu ja suutin ei saa "kusta" vinoon.
Kun nostat lautasen yläasentoonsa, niin polttoainetta tulee aika reilusti.. pidä lautanen yläasennossa jonkun 10-20 sekuntia ja katso että suihku ei "hyydy".
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)