t8 ei ota kierroksia?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

t8 ei ota kierroksia?

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Missä voisi olla vika kun t8 ikäänkuin tukehtuu kun antaa kierroksia? Kaasun määrällä ei ole näköjään merkitystä, mutta kierrosluvulla on, eli n. 3000-3200rpm kohdalla tapahtuu hyytyminen, ikäänkuin bensa tai kipinä loppuisi vähäksi aikaa, sitten kun kierrokset ovat laskeneet n. 2000rpm paikkeille, auto alkaa taas toimia... ja sama homma uudestaan, kierrokset 3000rpm -> hyytyminen, kierrokset alemmas -> toimii, 3000rpm -> hyytyminen jne jne.

Ahtopaineilla ei tunnu olevan merkitystä mutta en ole tästä ihan varma. Vaikuttaisi kyllä kierrosluvun mukaan esiintyvältä ongelmalta...

Ja tuo "hyytyminen" on nimenomaan täysi stoppi, siis kone ei varmasti käy yhdelläkään sylinterillä tuona aikana koska kierrokset laskee todella nopeasti hyytymisvaiheen alettua.

Mitä kannattaisi tarkistaa?

Mielessä kävi että voiko olla mahdollista että bensansuodatin tai ruiskupumppu on kaputt, ja kone ei saa tarpeeksi löpöä kierroksilla? Miten tämän voisi varmistaa, varmaan irroittamalla suuttimet ja katsomalla miten paljon ne kusee bensaa mutta miten tämä käytännössä tehdään? Siis paljonko niiden pitää antaa bensaa ja missä asennossa ilmamäärämittaria pidetään samaan aikaan? Jossain oli tästä ohjeet, mutta muuta en muista kuin tuon perusperiaatteen...

Ai niin, sen tiedän että sytytystulpat on vaihdettu oikeisiin n. 3000km sitten, niissä en usko vikaa olevan.

-John
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Alipainesäätäjä

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Muinainen turbo-projekti -83 sai kierroksia paremmin, kun uusi omistaja tulppasi virranjakajan alipainesäätäjälle tulevan alipaineletkun (=perusennakolla?). Voisi kuvitella, että jos tämä toimenpide parantaa kierroksilla käyntiä, on tästä hyvä jatkaa.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Viallinen ylipainekytkin vai millä nimellä sitä nyt kutsutaankaan? Löytynee kojelaudan alta kuskinpuolelta..
Mulla meinaan teki juuri tuon, paitsi oli kylläkin riippuvainen ahtopaineista... jo 0.2bar riitti katkaisemaan polttoainesyötön.

Tietty sytytyksen pääteaste jos olisi toinen kokeilla ja ainakin teoriassa myös polttoainepumpun rele voi temppuilla noin koska sehän haistelee sytytyspulsseja. Viallinen kiekkimittarikaan ei ole ihan täysi mahdottomuus, kaverin f*rdissa meinaan kiekkimittarista johtui sytytyskatkokset isommilla kierroksilla.

Jos kärsii vedättää isolla vaihteilla pienillä kierroksilla urku auki esim. jarrua vasten tai jyrkkään ylämäkeen, en uskoisi vian olevan polttoainesuodattimessa tai pumpussa.

Jos kuitenkin haluat tarkistaa suuttimilta tulevan polttoaineen määrän, niin eikun neljä kaljapulloa riviin moottorin päälle ja suuttimet sinne. Bensapumppu pyörimään jatkuvasti yhdistämällä releen koskettimet 30 ja 87(muistaakseni) sulakerasiasta ja nostaen käsin ilmamäärämittarin lautasta.

Sumun tulee olla tasainen kartiomainen sumu ja suutin ei saa "kusta" vinoon.
Kun nostat lautasen yläasentoonsa, niin polttoainetta tulee aika reilusti.. pidä lautanen yläasennossa jonkun 10-20 sekuntia ja katso että suihku ei "hyydy".
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Alipainekellon letku tukittu, ei auttanut.

Ylipainekytkin ohitettu, ei auttanut.

Kokeilen vielä vaihtaa PA-pumpun releen.

Mikäs tuo sytytyksen pääteaste on? Onko siinä semmonen 12(?)-nastainen liitin ja se sijaitsee kuskin puolen etulokasuojassa?

Lisää ehdotuksia??

-John
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

johniemi kirjoitti:
Mikäs tuo sytytyksen pääteaste on? Onko siinä semmonen 12(?)-nastainen liitin ja se sijaitsee kuskin puolen etulokasuojassa?


-John
Sepä juuri.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
900turbo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Syys 09, 2006 09:29
Paikkakunta: HAUHO

Viesti Kirjoittaja 900turbo »

Siis missä se ilmamäärämittari nyt sijaitsee?? pitäskö sille mennä jotain sähköpiuhoja ? saatana kun ei ota jenkaa :oops:
900turbo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Syys 09, 2006 09:29
Paikkakunta: HAUHO

Viesti Kirjoittaja 900turbo »

sopiiko vaparin ruisku turboon??
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

900turbo kirjoitti:sopiiko vaparin ruisku turboon??
k-jetti ei, sähköisen saa helpommin sopimaan...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yhdessä ajokissa viallinen bensapumpun rele rajoitti kierroksia tuolla 4000rpm:ssä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900turbo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Syys 09, 2006 09:29
Paikkakunta: HAUHO

Viesti Kirjoittaja 900turbo »

pitäiskö ruiskun suuttimista mennä ilma läpi kun puhaltaa toisesta päästä?? ja ilmamäärämittari on vieläki hakusessa :roll: sille ilmeisest menee jotain sähköpiuhojakin :?:
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Pakoputki tukossa? Ei oo vitsi eikä ois eka kerta. :)
Aki Peltola #1132
900turbo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Syys 09, 2006 09:29
Paikkakunta: HAUHO

Viesti Kirjoittaja 900turbo »

pakoputki ei ole tukossa.
Vastaa Viestiin