Sisävalo ja keskuslukko ongelma 900S

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24634
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jos siellä ovessa oleva moottori on paskana,näin ainakin mulla oli ku polttisulaketta ,niin apumiehen oven moottori oli paskana,apu löyty kouvolasta ...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

nalleolut kirjoitti:jos siellä ovessa oleva moottori on paskana,näin ainakin mulla oli ku polttisulaketta ,niin apumiehen oven moottori oli paskana,apu löyty kouvolasta ...
Sepä tuo ihme onkin, kun sulake oli ehjä jo alkujaan. Silti mitään ei tapahdu. Ei edes se sulake pala.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Tämä probleema tosiaan ei selvinnyt helpolla. Keskuslukon boksi tosiaan oli viallinen, tinaus oli sulanut irti. Tinasin juotokset uudelleen ja poistin hapettumat.
Ei korjaantunut silläkään, sillä joku oli ottanut kuskin oven sisältä johdot irti :twisted: . Siellä ne makasi oven pohjalla.
Ilmankos keskuslukko ei toiminut vieläkään.
Ilmeisesti sama syy vaikuttaa tuohon sisävaloonkin, kun taitaa olla ässässä toimia jotenkin keskuslukkoon kytkettynä.

Aikani katselin mistä johto on irroitettu, mutta en nähnyt liittimiä lukon suunnalla. Liekö jotain puuttuu sieltä?
Löytyykö tuosta kuskin lukosta ja keskuslukosta mitään kuvia?
Myös ulkopuolisen ovenkahvan irroitus, lähteekö helposti irti?

Nyt taitais olla aika saada keskuslukko takasin toimintaan :oops:, viimeksi tuota tuli kateltua pari kuukautta sitten.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

9-5T kirjoitti:
Sukellusvene kirjoitti:Tämä probleema tosiaan ei selvinnyt helpolla. Keskuslukon boksi tosiaan oli viallinen, tinaus oli sulanut irti. Tinasin juotokset uudelleen ja poistin hapettumat.
Ei korjaantunut silläkään, sillä joku oli ottanut kuskin oven sisältä johdot irti :twisted: . Siellä ne makasi oven pohjalla.
Ilmankos keskuslukko ei toiminut vieläkään.
Ilmeisesti sama syy vaikuttaa tuohon sisävaloonkin, kun taitaa olla ässässä toimia jotenkin keskuslukkoon kytkettynä.

Aikani katselin mistä johto on irroitettu, mutta en nähnyt liittimiä lukon suunnalla. Liekö jotain puuttuu sieltä?
Löytyykö tuosta kuskin lukosta ja keskuslukosta mitään kuvia?
Myös ulkopuolisen ovenkahvan irroitus, lähteekö helposti irti?

Nyt taitais olla aika saada keskuslukko takasin toimintaan :oops:, viimeksi tuota tuli kateltua pari kuukautta sitten.
Keskuslukituksen irtonaiset johdot ja sisävalot ei liity toisiinsa.
Lukosta lähtee n.15cm tanko alaspäin keskuslukituksenyksikköön jonka alareunasta lähtee 15cm kolme johtoa jotka päätyy 3-napaiseen harmaaseen liittimeen.
Kahva irtoaa ruuvaamalla oven päädystä ruuvi pois jonka jälkeen sisältä saa kulmaraudan pois ja kahvan etureunassa on oven sisällä pieni ruuvi jonka alla on prikka ja muoviprikka suojaamassa maalia.
EDIT: yksikkö on läpinäkyvässä pohjattomassa muovipussissa.
Kiitoksia, selvästä ohjeesta!
Uskosin, että noilla tiedoilla homma onnistuu :)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Mutta onneksi tajusin yleismittarilla sulakerasialta mitata jännitettä, ei tule kuin reilu 3v jännite 4 sulakkeelle. Saman sulakkeen allahan on tuo sisävalokin, eli jännitteen vähyys on vikana molemmissa vioissa :oops: .
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Eilen väsyksissä tuli vissiin mitattua 4 sulakkeen pohjan välinen jännite :evil: .
Eli olis pitänyt miinusjohto laittaa maihin, niin olis saanut oikean tuloksen. Tänään oikeasti mittaamalla antoi 13v sulakepesältä.

Mutta keskuslukonboksille ei tule täyttä jännitettä millään, eli vika onki sulakerasian ja keskuslukonboksin välillä. Boksille tulee joku 2v jännite mittarin mukaan.

Kulkeeko boksille menevä johto kynnyskotelon, vai keskikonsolin kohdalta?

Eli tuo johto täytyis saada näkyville tarkastelua varten. Olikos jollain muullakin vika tuolla välillä?
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Onkohan mulla kysymyksessä vastaava vika?
Kun tuo sisävalo on saman sulakkeen alla kuin keskuslukkokin. Valolle ei mene jännite ollenkaan ja keskuslukolle menee jotain 2v.

Alla lainattu teksti aiemmin kirjoitetusta topicista:

Nyt on tehty perusteellinen tutkimus sisävalon toiminnasta.
ja aivan niinkuin "stara" epäili ovikytkimen johdin maadoittui
epämääräisessä paikassa. Vikakohdan löytämiseksi autosta poistettiin kaikki penkit,lattiamatot,b-pilarin verhoilut ja kojelaudasta se polvisuojus.

Ovikytkimien maadoitusjohdot ( rus/mus.) 4 kpl. yhdistyvät yhdeksi (mus.) vaihdekepin vas. puolella keskitunnelin vas.sivulla.
siitä ko.johdin jatkaa keskitunnelin päällä olevan muovikotelon sisällä
eteenpäin ja tuossa kohdassa auton alla onkin tämän tarinan pahis
no arvaatte varmaan? siis se katti. Pahalainen on joskus käynyt vähän kuumana ja lähes polttanut koko auton koska niin pahasti olivat johdot,
johdin kotelo,äänieristysmatot ja pikimassa sulaneet.
Ihme kyllä vain kaksi johtoa olivat toisissaan niin pahasti kiinni että sisäkalut koskettivat toisiaan.Toinen johto oli tietysti tämä musta ovikytkimiltä tuleva ja toinenkin oli maadoitus johdin.
Juotoskolvi, tinaa,sivuleikkurit,johtoa ja kutistussukkaa tarvittiin
jotta sisävalo viivereleineen taas toimii moitteettomasti.

Olisiko syynä liialliseen lämpenemiseen tuo aiemmin viallisena ollut ilmamassamittari vai edelleenkin osittain ruostunut ja reiällinen katin lämpösuoja?


http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sis%E4valo
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Kuumanahan tuo katti on käynyt, oli johtokotelon pohja sen päällä pehmennyt ja johdot tarttuneet siihen kiinni .Mutta eristeet oli kaikki ehjät, joten ihmettely jatkuu yhä :cry: .

Että osaakin olla hankala löytää vian syytä :evil: .
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7684
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Oletkos mitannu keskuslukon boxille menevää jännitettä siten että liitin on ollu kiinni boxissa vai irti? Jos kiinni niin ota liitin irti, jos vielä jännitteet häviksissä niin sitten pitää vaan kaivaa johdot esiin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

tetammi kirjoitti:Oletkos mitannu keskuslukon boxille menevää jännitettä siten että liitin on ollu kiinni boxissa vai irti? Jos kiinni niin ota liitin irti, jos vielä jännitteet häviksissä niin sitten pitää vaan kaivaa johdot esiin.
Irtaallaan mittasin ja ei tuu jännitettä mihinkään. Silmämääräisesti ei löytynyt nipusta viallista/mustunutta johtoa. Etupäästä oli matto poissa , penkit ja se ilmaputkisto. Takaosan matto kai olis pitänyt käyttää irti, niin olisi vielä paremmin nähnyt. Mattoa raottelemalla ei sielläkään näyttäisi isompaa vikaa olleen. Aika hankalaksi menee :evil: . Näinköhän pitää uusi johto vetää sulakerasialta?

Harmi kun tuo on ajoauto ja ei enempää ehdi olemaan levällään, että rauhassa sais vikaa etsiä. Mutta pitää vielä koettaa jaksaa ja ehtiä :roll: .
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Pitäskö tuon boxin löytyä apparin penkin alta? (vai olenko jotenki lukenu ihan päin helvataa aiemmista ketjuista..)

Meinaan, k-lukko toimii *joskus* ja joskus taas ei, ja mietin, että josko kolvailisi tässä ajan kuluksi noita juotoksia uudelleen ja poistaisi hapettumia liittimistä.. Että josko se sillä alkaisi pelaamaan säännöllisemmin.

Mutta, että missä tuo poksi luuraa? Ku ei siellä oikein mitään ollu, vaikka kuinka kuikuilin.. 8O :oops:
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Tonppa kirjoitti:Pitäskö tuon boxin löytyä apparin penkin alta? (vai olenko jotenki lukenu ihan päin helvataa aiemmista ketjuista..)

Meinaan, k-lukko toimii *joskus* ja joskus taas ei, ja mietin, että josko kolvailisi tässä ajan kuluksi noita juotoksia uudelleen ja poistaisi hapettumia liittimistä.. Että josko se sillä alkaisi pelaamaan säännöllisemmin.

Mutta, että missä tuo poksi luuraa? Ku ei siellä oikein mitään ollu, vaikka kuinka kuikuilin.. 8O :oops:
Hanttimiehen puolella kojelaudan alla jalkatilassa mustan muovisen ilmaputken päällä se sijaitsee. :wink: Oikeasta päästä ruuvi auki ja taivutus alas niin saat sen pois mitään sen pahemmin purkamatta. :roll:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

no voi lol. :lol:

Sisälukutaidossa vissiin ongelmia meikäläisellä.. Ilmankos se ei sitten penkit alta löydykään! :lol: :oops:
Vastaa Viestiin