900T8Luxin kuulumisia

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6672
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

900T8Luxin kuulumisia

Viesti Kirjoittaja Eski »

Lux kävi nesteiden vaihdossa PCS:llä. Homma aloitettiin Forte motorflush -pesulla. Litku koneeseen ja kierrokset 1500-2000 rpm pariksikymmenksi minuutiksi. Sitten auto nosturille moottoriöljyjen vaihtoon ja uudet 5W-50 Rally Formulat koneeseen. Vaihteistoon valutettiin 75W hypoidit. Lisäksi vaihdettiin jäähdytinnesteet, jarrunesteet (ilmausruuveja ei tosin uskaltanut edes yrittää avata...) polttoainesuodatin, raitisilmasuodatin, tulpat (NGK BP6ES), jarrunesteet sekä muutama pimeä polttimo. Kustannukset yhteensä ilman klubialennuksia noin 240EUR.

Tarkastuksessa havaittiin, että oikea vetonivelen suojakumi on rikki ja öljypumppu vuotaa hieman. Mitään isoja öljyvuotoja ei ole toistaiseksi näykynyt, mutta kone on normaaliin tapaan öljyinen alaosastaan. Myöskään pakkilukko ei toimi ja virtalukko on kulunut, eli avain lähtee irti kaikissa asennoissa...

Päästömittaukset osoittivat koneen käyvän laihalla, mutta säätöjen jälkeen kone vaikuttaisi olevan 21-vuotiaaksi 263K ajetuksi turboksi ihan hyvässä kunnossa; CO 1,93/CO2 12,9/O2 1,30/HC 143. Säädettynä koneen tyhjäkäynti muuttui entistä tasaisemmaksi.

Koeajolla todettiin koneen toimivan hyvin, mitään ihmeempiä sivuääniä ei kuulu ja kulkupuoli on kunnossa. Vaihteistokaan ei pidä meteliä, mutta vitosvaihde on hieman hankala löytää (vika lienee siirtäjässä?). Kytkin on selvästi kulunut ja ottaa aika ylhäältä, mutta ei luista.

Kuten tiedossa oli, on auton pahin ongelma ruoste. Pohjaa on hitsattu vakiopaikoista, mutta työn jälki on kohtalaisen huonoa. Pohjassa on reikiä joista pääsee vettä mattojen alle ja ilmeisesti siksi matot on revitty, jotta lattiaa on voitu kuivatella... Pohjassa on kuitenkin sisäpuolella osittain jopa maalit kiinni, joten vesi ei ole vielä tehnyt tuhojaan sen pahemmin. Veden tulo sisälle täytyy saada korjattua ensi tilassa... Ovien alareunat ovat sisäpuolelta niin pahasti ruostuneet, että pääsee vähemmällä, kun vaihtaa tilalle uudet ehjät ovet, jos autosta haluaa siistin.

Varastoon on hankittu hyväkuntoinen käytetty syyläri. Kesärenkaita varten on tulossa tykkivanteet. Ehjät ovetkin on jo löydetty, joten projekti etenee aika vauhdikkaasti…

PCS:n pihaan kurvasi myös kolmiovinen, Aeron helmoilla ja vanteilla varustettu Lux. Mittarissa oli 440K, mutta autoon oli vaihdettu noin 200K ajettu 16v Turbo-kone…

Kuva
Kuvassa etualalla mainittu kolmiovinen lux ja taustalla oma luxini konepelti auki Forte-käsittelyssä...

Kuva
PCS:n Riku sovitteli pientä piritystä luxiin, mitäs sanotte ;-)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Hieno kuva! Mukava kuulla että pidät hyvää huolta luxista!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
SabaT16
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 17:58
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja SabaT16 »

Siisti putki! Mutta vaan väärällä puolella :D
9-5 Aero -04
9-3 NG
900T16 -85


http://www.vndyno.com
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Juu putkenpäästä diggailen minäkin.
Pukee satkua ihmeen hienosti.
Kuis paljon tuommoisesta klubilainen köyhtyy? 8)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6672
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Virallinen hinta tuollaiselle putken päälle on satasen luokkaa, mutta tuosta hyllyssä olevasta yksilöstä Riku on valmis luopumaan 70 eurolla... PCS:n puhelinnumero on 014-282200.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2523
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Vaikuttiko forte mielestäsi käyntiääneen?

Mitenkäs kun tuo käsittely tehtiin ulkona, ei kai autolla ajettu sitten fortet koneessa sisään? Fortet koneessa kun ei kai saisi ajaa ollenkaan.
Vaikka eihän tuo varmaan pitkä matka ollutkaan.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6672
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuo huolto kokonaisuudessaan vaikutti niin paljon käyntiääneen ja moottorin toimintaan muutenkin, että on aika vaikea sanoa mikä on nimenomaan Forten osuus... Konehan oli tosi laihalla ja tyhjäkäynti korkealla ennen huoltoa. Nyt kone käy etenkin lämpiämänä tosi nätisti ja turbon vihellyskin vaimeni selvästi huollon myötä. Käytiin klubin kevätkokouksessakin luxilla ja kaikki nesteet pysyivät koneessa, eikä muutenkaan ollut mitään ongelmia... Matkaa tuli reilut 500km ja bensaa paloi 9 litraa satasella.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6672
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kyhäsin päästäisen pyhinä pari webbisivua lux-projektista ja jatkossa olisi tarkoitus raportoida homman edistymisestä tässä osoitteessa:
http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/T8Lux.htm
Vastaa Viestiin