Tarkastuksessa havaittiin, että oikea vetonivelen suojakumi on rikki ja öljypumppu vuotaa hieman. Mitään isoja öljyvuotoja ei ole toistaiseksi näykynyt, mutta kone on normaaliin tapaan öljyinen alaosastaan. Myöskään pakkilukko ei toimi ja virtalukko on kulunut, eli avain lähtee irti kaikissa asennoissa...
Päästömittaukset osoittivat koneen käyvän laihalla, mutta säätöjen jälkeen kone vaikuttaisi olevan 21-vuotiaaksi 263K ajetuksi turboksi ihan hyvässä kunnossa; CO 1,93/CO2 12,9/O2 1,30/HC 143. Säädettynä koneen tyhjäkäynti muuttui entistä tasaisemmaksi.
Koeajolla todettiin koneen toimivan hyvin, mitään ihmeempiä sivuääniä ei kuulu ja kulkupuoli on kunnossa. Vaihteistokaan ei pidä meteliä, mutta vitosvaihde on hieman hankala löytää (vika lienee siirtäjässä?). Kytkin on selvästi kulunut ja ottaa aika ylhäältä, mutta ei luista.
Kuten tiedossa oli, on auton pahin ongelma ruoste. Pohjaa on hitsattu vakiopaikoista, mutta työn jälki on kohtalaisen huonoa. Pohjassa on reikiä joista pääsee vettä mattojen alle ja ilmeisesti siksi matot on revitty, jotta lattiaa on voitu kuivatella... Pohjassa on kuitenkin sisäpuolella osittain jopa maalit kiinni, joten vesi ei ole vielä tehnyt tuhojaan sen pahemmin. Veden tulo sisälle täytyy saada korjattua ensi tilassa... Ovien alareunat ovat sisäpuolelta niin pahasti ruostuneet, että pääsee vähemmällä, kun vaihtaa tilalle uudet ehjät ovet, jos autosta haluaa siistin.
Varastoon on hankittu hyväkuntoinen käytetty syyläri. Kesärenkaita varten on tulossa tykkivanteet. Ehjät ovetkin on jo löydetty, joten projekti etenee aika vauhdikkaasti…
PCS:n pihaan kurvasi myös kolmiovinen, Aeron helmoilla ja vanteilla varustettu Lux. Mittarissa oli 440K, mutta autoon oli vaihdettu noin 200K ajettu 16v Turbo-kone…

Kuvassa etualalla mainittu kolmiovinen lux ja taustalla oma luxini konepelti auki Forte-käsittelyssä...

PCS:n Riku sovitteli pientä piritystä luxiin, mitäs sanotte
