Puristus korkeus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja junnu »

Juu ei tuo laskuoppi oikein taivu,mutta tämmöisiä mittoja noista kiinni olevista männistä Puristuskorkeus 40,5 kuopan syvyys 4mm ja kuopan leveys 63,5 Mikähän noille olis puristus suhde?
puh.050-3748237
#3078
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Siis jos nuo ovat alkuperäiset männät 900 S:n moottorista, niin niillähän puristussuhteeksi tulee alkuperäinen 1:9,0.

Mahlen sivuilla noilla mitoilla männän tuotenumeroksi saadaan 479 43 00. Ihmeellistä on, että Mahle sanoo puristussuhteeksi 1:9,5. Jossain muuallakin, esim http://kotisivu.mtv3.fi/saab/mannat.html annetaan tonnarille tuo korkeampi puristussuhde.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja junnu »

Ei ole alkuperäiset.Golden smith(puhelimessa kuultu/ei tietoo miten kirjoitetaan)Kuulemma samat kuin vakio,mutta alapäästä vahvistetut?mutta tuo kuopan leveys taisi olla kaikissa 73,5 näissä 63.3?Aivan kuopan yläreunasta mitattu.Onkohan 2,3 kannessa isompi palotila?
puh.050-3748237
#3078
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

junnu kirjoitti:...mutta tuo kuopan leveys taisi olla kaikissa 73,5 näissä 63.3?Aivan kuopan yläreunasta mitattu.
Uskallan väittää, että kuopan halkaisija ei ole kaikissa 75,3 mm. Esimerkiksi mittasin juuri b74-> männän samaiseksi halkaisijaksi 58 mm. Tuo 75,3 mm on varmaankin männän korkeus.

Mahlen mukaan b202-turbomoottorin männän laen kuopan mitat ovat lähes samat kuin mittaamasi eli halkaisija 64 mm ja kuopan syvyys 3,85 mm. Muutaman kymmenyksen eroilla ei ole käytännön merkitystä (tai ne menevät mittaustarkkuuden piikkiin) eli moottorisi nykyinen puristussuhde on 9.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Nyt ei täsmää...

Laskin piruuttani i16:n ja T16:n palotilat ja vertasin niiden eroa mäntien kolojen tilavuuksien erotukseen jonka pitäisi sitten olla sama. Mutta EI täsmää. Sanokaapa missä menee pieleen? Kaikki mitat ovat senteissä.

Yhden sylinterin iskutilavuus 1985 / 4 = 496
Puristussuhde 9 (T16) -> palotila 62
Puristussuhde 10 (i16) -> palotila 55,1
Erotus 6,9 kuutiosenttiä.

i16:n männän kuoppa: 3,2*3,2*pi*0,1 = 3,2
T16:n männän kuoppa: 3,2*3,2*pi*0,385 = 12,4
Erotus noin 9,2 kuutiosenttiä.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Oliko vuosimallit samat? Kannen palotilojen koot (ja samalla mäntien kuopat) muuttvat 84-85 vrt. 86-93.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Laskelmani on tehty 86-93 turbon ja samanikäisen vaparin männille. 84-85 turbon männän kolon tilavuus on vieläkin suurempi eli 15,1 kuutiosenttiä, jolloin eroavaisuus palotilojen eroon kasvaa vieläkin isommaksi.

Käyttämiäni mittoja ei saatu omissa käsissä olevista männistä vaan Mahlen sivuilta poimistuista arvoista. Yksi selitys voisi olla, että männän kolo ei ole sylinterin muotoinen (=tasapohjainen) vaan vähän kovera. Pallokalotti se ei voi olla, koska silloinkaan eivät luvut täsmää.

Vai onko vain kylmän viileästi todettava, että taulukoissa olevia männän mittoja ei voi käyttää palotilojen laskemiseen, vaan vain männän tunnistamiseen?
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja junnu »

Mites t8 männät,kestääkö jos pari milliä sorvaa kuoppia syvemmäksi?Entäs i männät(kolmas projekti)

Kaveri kyseli,Onko kukaan putkittanut t8 lohkoa?isku pitenee aikas paljon ja lohko jää lyhyeksi?Palaan tähän kuvie kera?
puh.050-3748237
#3078
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja junnu »

Olen tuossa mittaillu -89i kannen palotilaa ja tulokseksi olen saanu abaut 48millilitraa,lasketaanko loput n.7ml kannentiivisteestä+männästä?Onkohan kukaan viilannu palotilasta kulmia pois/sais varmaan saman tilavuuden kui Turbon kannessa?Jos turbon kannesta sais tuon 10-15ml niin taitais säästyä mäntien vaihdolta?
9.0/1 puristukset saadaan 62ml palotilalla mäntä+kansi yhteensä?Ja jos raapastais rapiat 5ml pois,niin eikös sitte lähentelis 8,5.ttä.Oonkohan enää yhtään mukana?
puh.050-3748237
#3078
Vastaa Viestiin