Puristus korkeus
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Siis jos nuo ovat alkuperäiset männät 900 S:n moottorista, niin niillähän puristussuhteeksi tulee alkuperäinen 1:9,0.
Mahlen sivuilla noilla mitoilla männän tuotenumeroksi saadaan 479 43 00. Ihmeellistä on, että Mahle sanoo puristussuhteeksi 1:9,5. Jossain muuallakin, esim http://kotisivu.mtv3.fi/saab/mannat.html annetaan tonnarille tuo korkeampi puristussuhde.
Mahlen sivuilla noilla mitoilla männän tuotenumeroksi saadaan 479 43 00. Ihmeellistä on, että Mahle sanoo puristussuhteeksi 1:9,5. Jossain muuallakin, esim http://kotisivu.mtv3.fi/saab/mannat.html annetaan tonnarille tuo korkeampi puristussuhde.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Uskallan väittää, että kuopan halkaisija ei ole kaikissa 75,3 mm. Esimerkiksi mittasin juuri b74-> männän samaiseksi halkaisijaksi 58 mm. Tuo 75,3 mm on varmaankin männän korkeus.junnu kirjoitti:...mutta tuo kuopan leveys taisi olla kaikissa 73,5 näissä 63.3?Aivan kuopan yläreunasta mitattu.
Mahlen mukaan b202-turbomoottorin männän laen kuopan mitat ovat lähes samat kuin mittaamasi eli halkaisija 64 mm ja kuopan syvyys 3,85 mm. Muutaman kymmenyksen eroilla ei ole käytännön merkitystä (tai ne menevät mittaustarkkuuden piikkiin) eli moottorisi nykyinen puristussuhde on 9.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Nyt ei täsmää...
Laskin piruuttani i16:n ja T16:n palotilat ja vertasin niiden eroa mäntien kolojen tilavuuksien erotukseen jonka pitäisi sitten olla sama. Mutta EI täsmää. Sanokaapa missä menee pieleen? Kaikki mitat ovat senteissä.
Yhden sylinterin iskutilavuus 1985 / 4 = 496
Puristussuhde 9 (T16) -> palotila 62
Puristussuhde 10 (i16) -> palotila 55,1
Erotus 6,9 kuutiosenttiä.
i16:n männän kuoppa: 3,2*3,2*pi*0,1 = 3,2
T16:n männän kuoppa: 3,2*3,2*pi*0,385 = 12,4
Erotus noin 9,2 kuutiosenttiä.
Laskin piruuttani i16:n ja T16:n palotilat ja vertasin niiden eroa mäntien kolojen tilavuuksien erotukseen jonka pitäisi sitten olla sama. Mutta EI täsmää. Sanokaapa missä menee pieleen? Kaikki mitat ovat senteissä.
Yhden sylinterin iskutilavuus 1985 / 4 = 496
Puristussuhde 9 (T16) -> palotila 62
Puristussuhde 10 (i16) -> palotila 55,1
Erotus 6,9 kuutiosenttiä.
i16:n männän kuoppa: 3,2*3,2*pi*0,1 = 3,2
T16:n männän kuoppa: 3,2*3,2*pi*0,385 = 12,4
Erotus noin 9,2 kuutiosenttiä.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Laskelmani on tehty 86-93 turbon ja samanikäisen vaparin männille. 84-85 turbon männän kolon tilavuus on vieläkin suurempi eli 15,1 kuutiosenttiä, jolloin eroavaisuus palotilojen eroon kasvaa vieläkin isommaksi.
Käyttämiäni mittoja ei saatu omissa käsissä olevista männistä vaan Mahlen sivuilta poimistuista arvoista. Yksi selitys voisi olla, että männän kolo ei ole sylinterin muotoinen (=tasapohjainen) vaan vähän kovera. Pallokalotti se ei voi olla, koska silloinkaan eivät luvut täsmää.
Vai onko vain kylmän viileästi todettava, että taulukoissa olevia männän mittoja ei voi käyttää palotilojen laskemiseen, vaan vain männän tunnistamiseen?
Käyttämiäni mittoja ei saatu omissa käsissä olevista männistä vaan Mahlen sivuilta poimistuista arvoista. Yksi selitys voisi olla, että männän kolo ei ole sylinterin muotoinen (=tasapohjainen) vaan vähän kovera. Pallokalotti se ei voi olla, koska silloinkaan eivät luvut täsmää.
Vai onko vain kylmän viileästi todettava, että taulukoissa olevia männän mittoja ei voi käyttää palotilojen laskemiseen, vaan vain männän tunnistamiseen?
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Olen tuossa mittaillu -89i kannen palotilaa ja tulokseksi olen saanu abaut 48millilitraa,lasketaanko loput n.7ml kannentiivisteestä+männästä?Onkohan kukaan viilannu palotilasta kulmia pois/sais varmaan saman tilavuuden kui Turbon kannessa?Jos turbon kannesta sais tuon 10-15ml niin taitais säästyä mäntien vaihdolta?
9.0/1 puristukset saadaan 62ml palotilalla mäntä+kansi yhteensä?Ja jos raapastais rapiat 5ml pois,niin eikös sitte lähentelis 8,5.ttä.Oonkohan enää yhtään mukana?
9.0/1 puristukset saadaan 62ml palotilalla mäntä+kansi yhteensä?Ja jos raapastais rapiat 5ml pois,niin eikös sitte lähentelis 8,5.ttä.Oonkohan enää yhtään mukana?
puh.050-3748237
#3078
#3078