99 kaasutin toimii ilman lämpökompensaattoria

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
petromies
"Viggen"
Viestit: 658
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Vastaa kaasuun paremmin koska käy koko ajan rikkaammalla. Motikän tehtävä on laihentaa seosta moottorin lämmittyä.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

eli kun motikan ottaa pois, ja jättää aukon peittämättä, käy laihalla?

tarkoittaako tämä sitä että tuossa olisi varma konsti päästä katsastuksen pakokaasutestistä läpi? :)

eilen pääsin kokeilemaan lämpökompensaattorin vaikutusta kun lainasin oikeanlaiset ruuvit toisesta autosta. vaikutus oli lähes sama kun reikä olisi tulpattu, mielestäni pienen pienesti leikkaa terävintä kärkeä jollain kierrosalueella.

kokeilin myös toista kompensaattoria. otin sen punaisesta ysiysistäni, jota on koko kahden vuoden ajan vaivannut merkillinen laiskuus, ikäänkuin kulkisi laihalla. tuon auton kompensaattorilla tuli selkeä tehohäviö. eli näyttäisi noissakin osissa olevan eroja. vai olisiko tuossa punaisen auton kompensaattorissa ollut kuluneempi o-rengas joka päästi ilmaa läpi.

kuitenkin varsin mielenkiintoinen "viritysvinkki" tuo kompensaattorin korvaaminen tulppaamalla reikä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

^ *nauraa*
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
petromies
"Viggen"
Viestit: 658
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

No ei se ihan noinkaan mene. Kompensaattorin tehtävä on rikastaa seosta moottorin ollessa kylmä >< laihentaa kun kone lämmin.
Eli kun kone lämpenee kompensaattori avautuu ja päästää lisäilmaa laihentaen seosta. Tämä lämpimän koneen seos on se jota säädellään ja kun katsatukseen mennään kone lämpimänä ei sen kompensaattorin poisto katsastukseen auta. Paremminkin pahentaa kun kone vetää reiän kautta hiekanpölyt moottoriin.
pesaab
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Syys 23, 2004 19:15

Minulla ongelmana mihin kaasarin lämpötila mötikästä putki?

Viesti Kirjoittaja pesaab »

Ostin Saab 900 kaasarimallin. Ihmettelin kylmäkäynnistyksessä huonoa käyntiä ja vaeltelua, katselin kaasarin ympäristöä ja huomasin että lämpötilamötikästä lähtevä putki roikkuu irrallaan!! Mihin se kuuluu mennä?
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Minulla ongelmana mihin kaasarin lämpötila mötikästä put

Viesti Kirjoittaja lucaf »

pesaab kirjoitti:Ostin Saab 900 kaasarimallin. Ihmettelin kylmäkäynnistyksessä huonoa käyntiä ja vaeltelua, katselin kaasarin ympäristöä ja huomasin että lämpötilamötikästä lähtevä putki roikkuu irrallaan!! Mihin se kuuluu mennä?
ei kai keskustelemastamme lämpötilakompensaattorista mitään putkea lähde mihinkään?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Minulla ongelmana mihin kaasarin lämpötila mötikästä put

Viesti Kirjoittaja Suppari »

pesaab kirjoitti:Ostin Saab 900 kaasarimallin. Ihmettelin kylmäkäynnistyksessä huonoa käyntiä ja vaeltelua, katselin kaasarin ympäristöä ja huomasin että lämpötilamötikästä lähtevä putki roikkuu irrallaan!! Mihin se kuuluu mennä?
Kumpi kaasutin,strömberg vai pierburg?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Noilla Lucan kaasutinsäätöön käyttämillä työtunneilla olisi varmaan moneen kertaan jo asentanut K-jetronicin paikoilleen jolloin lopputulos olisi ollut varmaankin kaikin puolin miellyttävämpi? ;)
Eihän se vaadi kuin imusarjan + muiden rojujen heippaamisen paikoilleen + bensapumppu konehuoneeseen, ja parit sähköjohdot, aikaa menee parhaimmassa tapauksessa muutama tunti.
Kyllä kaasutinpeli on niin alkeellinen ja ärsyttävä toiminnaltaan etten sellaista itse ainakaan arvosta kovin korkealle ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

ng900aero kirjoitti: Kyllä kaasutinpeli on niin alkeellinen ja ärsyttävä toiminnaltaan etten sellaista itse ainakaan arvosta kovin korkealle ;)
Ne,jotka ovat tuota mieltä,eivät ole ajaneet kunnossa olevalla kaasutin h-moottorilla.Mikä on ärsyttävää toimintaa?
ng900aero kirjoitti:Noilla Lucan kaasutinsäätöön käyttämillä työtunneilla olisi varmaan moneen kertaan jo asentanut K-jetronicin paikoilleen jolloin lopputulos olisi ollut varmaankin kaikin puolin miellyttävämpi? ;)
Eihän se vaadi kuin imusarjan + muiden rojujen heippaamisen paikoilleen + bensapumppu konehuoneeseen, ja parit sähköjohdot, aikaa menee parhaimmassa tapauksessa muutama tunti.
Yhtäkään k-jetronikkia en ole nähnyt,joka olisi mitenkään luotettavampi tai miellyttävämpi,kuin kunnossa oleva kaasutin tekniikka.99 pääsee strömbergillä tämänhetken mittausten mukaan seka-ajossa 8 litran tuntumaan,joten polttoaineen kulutuskaan ei liene ''se'' juttu?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
pesaab
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Syys 23, 2004 19:15

Kaasarin kuljettajanpuoleltahan se putki lähtee, eikä lämpöa

Viesti Kirjoittaja pesaab »

eli totta, ei siitä lämpöanturista mitään putkea lähde, vaan sen alta. Mutta edelleenkin mihin sen pitäisi mennä? Kaasutin uskoakseni Strömperg? Voisin ottaa huomenna siitä kuvankin, jos asia ei selviä sanallisesti.

Kiitokset avusta! Jetronicia en vielä lähde vaihtamaan yhden putken vuoksi!
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Suppari kirjoitti: Yhtäkään k-jetronikkia en ole nähnyt,joka olisi mitenkään luotettavampi tai miellyttävämpi,kuin kunnossa oleva kaasutin tekniikka.99 pääsee strömbergillä tämänhetken mittausten mukaan seka-ajossa 8 litran tuntumaan,joten polttoaineen kulutuskaan ei liene ''se'' juttu?
Pakko kompata, parhaat muistot on '85 -mallisesta Ysikympistä, joka oli perheessä kahdeksan vuotta. H-kone, Zenith-Stromberg 175 kaasari ja elektroninen sytytys oli kyllä yksinkertaisuudessaan lähes idioottivarma yhdistelmä.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kaasarin kuljettajanpuoleltahan se putki lähtee, eikä lä

Viesti Kirjoittaja lucaf »

pesaab kirjoitti:eli totta, ei siitä lämpöanturista mitään putkea lähde, vaan sen alta. Mutta edelleenkin mihin sen pitäisi mennä? Kaasutin uskoakseni Strömperg? Voisin ottaa huomenna siitä kuvankin, jos asia ei selviä sanallisesti.

Kiitokset avusta! Jetronicia en vielä lähde vaihtamaan yhden putken vuoksi!
onko kyse tästä letkusta

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Suppari kirjoitti: Ne,jotka ovat tuota mieltä,eivät ole ajaneet kunnossa olevalla kaasutin h-moottorilla.Mikä on ärsyttävää toimintaa?
....
Yhtäkään k-jetronikkia en ole nähnyt,joka olisi mitenkään luotettavampi tai miellyttävämpi,kuin kunnossa oleva kaasutin tekniikka.99 pääsee strömbergillä tämänhetken mittausten mukaan seka-ajossa 8 litran tuntumaan,joten polttoaineen kulutuskaan ei liene ''se'' juttu?
Tehottomuus, kaasuun vastaaminen hidasta, ja nykii ja rönkyttää ensimmäiset 20min kunnes on kunnolla lämmin ja alkaa käymään tasaisesti.
Ja käsiryyppy on 1800-luvu tekniikkaa :D
On noita kaasaripelejä ollut ihan tarpeeksi, säädöissä olevia suurin osa. Kyllä k-jetillinen kone käyttäytyy paljon järkevämmin kaikin tavoin.
Mutta mikäs siinä jos moinen kaasutintekniikka jotakuta viehättää ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin