99 kaasutin toimii ilman lämpökompensaattoria
eli kun motikan ottaa pois, ja jättää aukon peittämättä, käy laihalla?
tarkoittaako tämä sitä että tuossa olisi varma konsti päästä katsastuksen pakokaasutestistä läpi?
eilen pääsin kokeilemaan lämpökompensaattorin vaikutusta kun lainasin oikeanlaiset ruuvit toisesta autosta. vaikutus oli lähes sama kun reikä olisi tulpattu, mielestäni pienen pienesti leikkaa terävintä kärkeä jollain kierrosalueella.
kokeilin myös toista kompensaattoria. otin sen punaisesta ysiysistäni, jota on koko kahden vuoden ajan vaivannut merkillinen laiskuus, ikäänkuin kulkisi laihalla. tuon auton kompensaattorilla tuli selkeä tehohäviö. eli näyttäisi noissakin osissa olevan eroja. vai olisiko tuossa punaisen auton kompensaattorissa ollut kuluneempi o-rengas joka päästi ilmaa läpi.
kuitenkin varsin mielenkiintoinen "viritysvinkki" tuo kompensaattorin korvaaminen tulppaamalla reikä.
tarkoittaako tämä sitä että tuossa olisi varma konsti päästä katsastuksen pakokaasutestistä läpi?

eilen pääsin kokeilemaan lämpökompensaattorin vaikutusta kun lainasin oikeanlaiset ruuvit toisesta autosta. vaikutus oli lähes sama kun reikä olisi tulpattu, mielestäni pienen pienesti leikkaa terävintä kärkeä jollain kierrosalueella.
kokeilin myös toista kompensaattoria. otin sen punaisesta ysiysistäni, jota on koko kahden vuoden ajan vaivannut merkillinen laiskuus, ikäänkuin kulkisi laihalla. tuon auton kompensaattorilla tuli selkeä tehohäviö. eli näyttäisi noissakin osissa olevan eroja. vai olisiko tuossa punaisen auton kompensaattorissa ollut kuluneempi o-rengas joka päästi ilmaa läpi.
kuitenkin varsin mielenkiintoinen "viritysvinkki" tuo kompensaattorin korvaaminen tulppaamalla reikä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
No ei se ihan noinkaan mene. Kompensaattorin tehtävä on rikastaa seosta moottorin ollessa kylmä >< laihentaa kun kone lämmin.
Eli kun kone lämpenee kompensaattori avautuu ja päästää lisäilmaa laihentaen seosta. Tämä lämpimän koneen seos on se jota säädellään ja kun katsatukseen mennään kone lämpimänä ei sen kompensaattorin poisto katsastukseen auta. Paremminkin pahentaa kun kone vetää reiän kautta hiekanpölyt moottoriin.
Eli kun kone lämpenee kompensaattori avautuu ja päästää lisäilmaa laihentaen seosta. Tämä lämpimän koneen seos on se jota säädellään ja kun katsatukseen mennään kone lämpimänä ei sen kompensaattorin poisto katsastukseen auta. Paremminkin pahentaa kun kone vetää reiän kautta hiekanpölyt moottoriin.
Minulla ongelmana mihin kaasarin lämpötila mötikästä putki?
Ostin Saab 900 kaasarimallin. Ihmettelin kylmäkäynnistyksessä huonoa käyntiä ja vaeltelua, katselin kaasarin ympäristöä ja huomasin että lämpötilamötikästä lähtevä putki roikkuu irrallaan!! Mihin se kuuluu mennä?
Re: Minulla ongelmana mihin kaasarin lämpötila mötikästä put
ei kai keskustelemastamme lämpötilakompensaattorista mitään putkea lähde mihinkään?pesaab kirjoitti:Ostin Saab 900 kaasarimallin. Ihmettelin kylmäkäynnistyksessä huonoa käyntiä ja vaeltelua, katselin kaasarin ympäristöä ja huomasin että lämpötilamötikästä lähtevä putki roikkuu irrallaan!! Mihin se kuuluu mennä?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Minulla ongelmana mihin kaasarin lämpötila mötikästä put
Kumpi kaasutin,strömberg vai pierburg?pesaab kirjoitti:Ostin Saab 900 kaasarimallin. Ihmettelin kylmäkäynnistyksessä huonoa käyntiä ja vaeltelua, katselin kaasarin ympäristöä ja huomasin että lämpötilamötikästä lähtevä putki roikkuu irrallaan!! Mihin se kuuluu mennä?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Noilla Lucan kaasutinsäätöön käyttämillä työtunneilla olisi varmaan moneen kertaan jo asentanut K-jetronicin paikoilleen jolloin lopputulos olisi ollut varmaankin kaikin puolin miellyttävämpi? 
Eihän se vaadi kuin imusarjan + muiden rojujen heippaamisen paikoilleen + bensapumppu konehuoneeseen, ja parit sähköjohdot, aikaa menee parhaimmassa tapauksessa muutama tunti.
Kyllä kaasutinpeli on niin alkeellinen ja ärsyttävä toiminnaltaan etten sellaista itse ainakaan arvosta kovin korkealle

Eihän se vaadi kuin imusarjan + muiden rojujen heippaamisen paikoilleen + bensapumppu konehuoneeseen, ja parit sähköjohdot, aikaa menee parhaimmassa tapauksessa muutama tunti.
Kyllä kaasutinpeli on niin alkeellinen ja ärsyttävä toiminnaltaan etten sellaista itse ainakaan arvosta kovin korkealle

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ne,jotka ovat tuota mieltä,eivät ole ajaneet kunnossa olevalla kaasutin h-moottorilla.Mikä on ärsyttävää toimintaa?ng900aero kirjoitti: Kyllä kaasutinpeli on niin alkeellinen ja ärsyttävä toiminnaltaan etten sellaista itse ainakaan arvosta kovin korkealle
Yhtäkään k-jetronikkia en ole nähnyt,joka olisi mitenkään luotettavampi tai miellyttävämpi,kuin kunnossa oleva kaasutin tekniikka.99 pääsee strömbergillä tämänhetken mittausten mukaan seka-ajossa 8 litran tuntumaan,joten polttoaineen kulutuskaan ei liene ''se'' juttu?ng900aero kirjoitti:Noilla Lucan kaasutinsäätöön käyttämillä työtunneilla olisi varmaan moneen kertaan jo asentanut K-jetronicin paikoilleen jolloin lopputulos olisi ollut varmaankin kaikin puolin miellyttävämpi?
Eihän se vaadi kuin imusarjan + muiden rojujen heippaamisen paikoilleen + bensapumppu konehuoneeseen, ja parit sähköjohdot, aikaa menee parhaimmassa tapauksessa muutama tunti.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Kaasarin kuljettajanpuoleltahan se putki lähtee, eikä lämpöa
eli totta, ei siitä lämpöanturista mitään putkea lähde, vaan sen alta. Mutta edelleenkin mihin sen pitäisi mennä? Kaasutin uskoakseni Strömperg? Voisin ottaa huomenna siitä kuvankin, jos asia ei selviä sanallisesti.
Kiitokset avusta! Jetronicia en vielä lähde vaihtamaan yhden putken vuoksi!
Kiitokset avusta! Jetronicia en vielä lähde vaihtamaan yhden putken vuoksi!
Pakko kompata, parhaat muistot on '85 -mallisesta Ysikympistä, joka oli perheessä kahdeksan vuotta. H-kone, Zenith-Stromberg 175 kaasari ja elektroninen sytytys oli kyllä yksinkertaisuudessaan lähes idioottivarma yhdistelmä.Suppari kirjoitti: Yhtäkään k-jetronikkia en ole nähnyt,joka olisi mitenkään luotettavampi tai miellyttävämpi,kuin kunnossa oleva kaasutin tekniikka.99 pääsee strömbergillä tämänhetken mittausten mukaan seka-ajossa 8 litran tuntumaan,joten polttoaineen kulutuskaan ei liene ''se'' juttu?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Kaasarin kuljettajanpuoleltahan se putki lähtee, eikä lä
onko kyse tästä letkustapesaab kirjoitti:eli totta, ei siitä lämpöanturista mitään putkea lähde, vaan sen alta. Mutta edelleenkin mihin sen pitäisi mennä? Kaasutin uskoakseni Strömperg? Voisin ottaa huomenna siitä kuvankin, jos asia ei selviä sanallisesti.
Kiitokset avusta! Jetronicia en vielä lähde vaihtamaan yhden putken vuoksi!
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Tehottomuus, kaasuun vastaaminen hidasta, ja nykii ja rönkyttää ensimmäiset 20min kunnes on kunnolla lämmin ja alkaa käymään tasaisesti.Suppari kirjoitti: Ne,jotka ovat tuota mieltä,eivät ole ajaneet kunnossa olevalla kaasutin h-moottorilla.Mikä on ärsyttävää toimintaa?
....
Yhtäkään k-jetronikkia en ole nähnyt,joka olisi mitenkään luotettavampi tai miellyttävämpi,kuin kunnossa oleva kaasutin tekniikka.99 pääsee strömbergillä tämänhetken mittausten mukaan seka-ajossa 8 litran tuntumaan,joten polttoaineen kulutuskaan ei liene ''se'' juttu?
Ja käsiryyppy on 1800-luvu tekniikkaa

On noita kaasaripelejä ollut ihan tarpeeksi, säädöissä olevia suurin osa. Kyllä k-jetillinen kone käyttäytyy paljon järkevämmin kaikin tavoin.
Mutta mikäs siinä jos moinen kaasutintekniikka jotakuta viehättää

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98