99 vm 83 - mikä putki rikki konehuoneessa ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
scapade
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Tammi 06, 2007 19:34

99 vm 83 - mikä putki rikki konehuoneessa ?

Viesti Kirjoittaja scapade »

Hankin välipäivinä elämäni ensimmäisen auton, 99GL 5 speedin vuosimallia 83. Syynä ei suinkaan ole fanaattisuus, vaan enemmänkin hetkellinen mielenhäiriö. Alunperin piti hommata moottoripyörä, mutta eihän näillä muodoilla varustettua 24 -vuotiasta kaunotarta voi vastustaa. Varsinkaan jos hintaa on 200 euroa, kilometrejä 160 tuhatta ja smalltalkin voi korvata suoralla toiminnalla. Saa kokeneempi opettaa kokemattomampaa...

Nyt kun sitä on tullut reilun viikon verran ihmeteltyä, olen oppinut mm. että avain lähtee virtalukosta irti vain pakin ollessa päällä ja että jos kuramaton työntää kuljettajan jalkotilassa liian pitkälle voi kytkinpoljin jäädä ajaessa siihen jumiin. Muutamia pieniä puutteita konehuoneessa on tullut myös havaittua:
- lasinpesunestesäiliöstä puuttuu korkki
- akkukenkien ympärillä on jotain ihmeellistä smägmää
- moottoritilassa on hopean värinen putki, joka on erittäin rikki. En löytänyt ohjekirjasta mitään tietoa ko. putkesta. Mitä virkaa se hoitaa ? Onko paha juttu jos putki jää vallitsevaan tilaan ? Putki lähtee siis vasemman etuvalon takaa ja päätyy akun taakse (ks. kuva).

Kuva

-scapade
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1080
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

ilmeisesti imuilman lämmitysputki
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 99 vm 83 - mikä putki rikki konehuoneessa ?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

scapade kirjoitti:- moottoritilassa on hopean värinen putki, joka on erittäin rikki. En löytänyt ohjekirjasta mitään tietoa ko. putkesta. Mitä virkaa se hoitaa ? Onko paha juttu jos putki jää vallitsevaan tilaan ? Putki lähtee siis vasemman etuvalon takaa ja päätyy akun taakse (ks. kuva).
-scapade
Tuo on imuilman esilämmityksen tjsp putki. Eli Siis talven kovilla pakkasilla saattaa kaasari jäätää, jos kone imee kylmää ajoviimaa. Tuon putken kautta kone imee lämmintä ilmaa pakosarjan tienoilta. Siinä mokkulassa, johon putki menee, on termostaatti/alipaineohjattu läppä, joka säätelee mistä rööristä kone ilmaa imee, siis ainakin kaasarisatkussa (=Saab 900 kaasarikoneella). Ei ihan pakollinen putki, tod. näk. toimii ongelmitta ilmankin.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1080
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Toimii ilmankin. Ainaki "toi ota kun et muuta saa" (toyota) :lol: toimi ilman tuota rööriä.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 99 vm 83 - mikä putki rikki konehuoneessa ?

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Su Helmi 27, 2011 23:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Irtoavaan avaimeen pätee hyvä keino.
Teetä uusi avain, sen ei pitäisi irrota.
Moni pitää tuota uutta avainta käyttämättönä, katsastusta varten.

Tuo mattojuttu on ihan "tyyppivika".

Osta jostain tarvikeliikkeestä lämmönkestävää "kurkkuputkea" ja korvaa sillä tuo hapertunut imuilman lämmitysputki.

Irrota akun kengät, puhdista navat ja kengät. Laita liitoksiin, puhdistuksen jälkeen vaseliinia suojaksi.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Firges9000 kirjoitti:Irtoavaan avaimeen pätee hyvä keino.
Teetä uusi avain, sen ei pitäisi irrota.
Kannattaa myös kertoa avaimen tekijälle, että uusi avain ei saa irrota.
Kerran tekivät minulle irtoilevan vara-avaimen, vaikka alkuperäinen
ei irronnut. Teetätin uuden avaimen sitten toisessa liikkeessä, missä
asia osattiin koska tekijällä itselläänkin oli Saab.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Venttiilikopan huohotinputkeen kannattaa vaihtaa tuo o-rengas/tiiviste niin ei sotke konetta. Sitten kannattaa pestä moottori ja konehuone 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1080
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Irtoavaan avaimeen on myös konsti joka ei maksa mitään. Naputtelet vasaralla VAROVASTI avainta esim. alasimen päällä "liittanaksi" :twisted: , muutama naputus ja testausta irtoaako lukosta ja niin edelleen kunnes avain pysyy lukossa. Ainaki vanhoissa japseissa tuo konsti toimi. Jos kokeilee em. konstia kannattaa olla varovainen ettei tao avainta liikaa, sit se ei mene lukkoon enää.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Nyt kun sitä on tullut reilun viikon verran ihmeteltyä, olen oppinut mm. että avain lähtee virtalukosta irti vain pakin ollessa päällä...
Onkohan mun sisälukutaito jotenni sekasin mutta mielestäni tossa avaimessa ei ole vikaa.


Firges9000 kirjoitti:Irtoavaan avaimeen pätee hyvä keino.
Teetä uusi avain, sen ei pitäisi irrota.
Moni pitää tuota uutta avainta käyttämättönä, katsastusta varten.

Tuo mattojuttu on ihan "tyyppivika".

Osta jostain tarvikeliikkeestä lämmönkestävää "kurkkuputkea" ja korvaa sillä tuo hapertunut imuilman lämmitysputki.

Irrota akun kengät, puhdista navat ja kengät. Laita liitoksiin, puhdistuksen jälkeen vaseliinia suojaksi.
99T-museopeli
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Niin. Siis avainhan toimii ilmeisesti täydellisesti. Olisi minunkin pitänyt lukea alkuperäinen viesti :oops:
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

Ei kait pojat ole olleet eilen viihteellä? :lol:
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Se siitä avaimesta. Tulipas hyvä kohta kerrata yks hyvä keino.

Jäi multakin lukematta tuo yksi sana,, "vain".
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1080
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

:oops: juu olis pitäny lukee alkuperäinen viesti ennen kommenttia, sorry
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
scapade
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Tammi 06, 2007 19:34

Viesti Kirjoittaja scapade »

Kiitokset asiantuntevista vastauksista. Tästähän saa ihan kohtuullisesti puhaa pimeiksi illoiksi. Saa tosin nähdä kuinka triviali toimenpide esim. tuo huohotinputken tiivisteiden vaihto on...

Itse itselleni kerraten:
- Imuilman esilämmityksen putken voisi korvata "kurkkuputkella"
- Akun napojen hapettumat tulee puhdistaa (esim. ruokasoodaliuoksella) ja voidella vaseliinilla
- Venttiilikopan huohotinputken o-rengas/tiiviste kannattaa vaihtaa
- Moottori ja konehuone kannatta pestä

-scapade
Vastaa Viestiin