900 16V kansista??? Aeron kansi halki

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

900 16V kansista??? Aeron kansi halki

Viesti Kirjoittaja mart96 »

Terve kaverit ja hyvää uutta vuotta kaikille :D

joulun alla sitten Aeroni teki mulle lahjan-mä rupesin tekemään vaatimatonta kansipahvin vaihtoa, mutta kun otin kannen pois, niin selvis, että se on halki.
Kyselin täällä foorumissakin kantta ja paljon kiitoksia niille, jotka sitä mulle tarjosi yv-llä!! :P

Mutta kun budjetti uhkasi niinkin mennä myös halki (mähän sunnittelin vaatimatonta kannentiivistevaihtoa), niin etsin kuitenkin myös vesiesteen täältä puolelta, elikkä Virosta. Ja tänään kävimme pojan kanssa Pärnusta hakemassa. Paikallinen suapisti ystävällisesti välitti tiedon, muuten en olisi ikinä löydänyt semmoista romuttamoa-hän itse oli löytänyt Tarton läheltä ihan uuden kajakkin lootan. että ihmeasioita voi täältäkin vielä löytyä :wink:

Mutta olis pari kysymystä: ensiksi se uusi kansi on uudempaa mallia, eli ilman niitä muovisia öljyputkia siinä nokkaakseleitten päällä. Mutta pitäis kuitenkin käydä munkin Aeron lohkoon heittämäällä kiinni? Vai? Joku täällä kyllä väitti että käy. Nokat ilmeisesti ei oo sitten keskenään vaihdettavissa-vanhat ja uudet?

Ja sitten se venttiilijuttu. Joku väitti, että istukkoita saa sorvata, mutta venttilejä ei(se stelliitti päällyste juttu). Vai miten se nyt on ?

Ja kannesta sa plaanatessa otta vaan sen 0,4 mm. Minkäläisia kokemuksia teillä on ollut edellämainittujen juttujen kanssa??

Kiitoksia etukäteen!
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Imunokat erilaiset (symmetrinen vs. asymmetrinen). Muutoin ei mitään väliä kumpi kansi on kiinni. Kannattaa harkita onko järkeä koneistaa seetejä ja venoja. Usein autojen kannet on niin vähän ajetut, että useimmiten pelkkä läppäys tahnan kanssa riittää. Tietysti jos oikein hyvän haluaa niin sitten, mutta ymmärsin budjetin olevan tiukka.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

Kiitos Teemu! :D

Niin budjetti on tiukka, mutta toisaalta haluais tehdä hyvää jälkeä.
Se ''uusi'' kansi on niin kauan ollut hyllyssä, ettei ne venat näyttäneet sellaisilta, että vois heti heittää kiinni..
jokke
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 22:49

16v kannet

Viesti Kirjoittaja jokke »

En tiedä minä ikäinen autosi on, mutta 90016v vuosimalleissa -84 ja -85 ainakin on männät erilaiset, kuin uudemmissa. Eli aikas varmaa, että palotilan koossakin on eroa...
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Joo ja -84 kannessa on symmetriset imukanavat ja uudemmassa epäsymmetriset eli huonommin virtaavat. Toimivuuttahan se ei estä. :)
Aki Peltola #1132
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: 16v kannet

Viesti Kirjoittaja tema »

jokke kirjoitti:En tiedä minä ikäinen autosi on, mutta 90016v vuosimalleissa -84 ja -85 ainakin on männät erilaiset, kuin uudemmissa. Eli aikas varmaa, että palotilan koossakin on eroa...
Niin vanhemmissa taitaa vaan olla syvempi kuoppa männän laessa. Mutta onko todella eroa palotilassa vai onko vanhemmissa vain alemmat puristukset. Minusta kun nuo symmetriset kannet ovat säilyneet tuotannossa pidempään kuin nuo iso kuoppaiset männät. Toki palotilaakin on teoriassa voitu muuttaa kanavista riippumatta, mutta sellaista en ole ainakaan kuullut/nähnyt faktaa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kysyisin aiheeseen liittyen että käykö -84 vuoden turbo 16:seen -89 kansi ja mitä tarvii tehdä että sopii?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Aksu900 kirjoitti:Joo ja -84 kannessa on symmetriset imukanavat ja uudemmassa epäsymmetriset eli huonommin virtaavat. Toimivuuttahan se ei estä. :)
Niin,eiköhän se kuitenkin ole toistepäin.Se asymetrisyys parantaa seoksen pyörteilyä.josta taas seuraa tehokkaampi palamistapahtuma.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

mites on erot ja sopivuudet -84 ja -87 kansilla? tässä ainakin öljyputket samanlaisesti vielä nokkien päällä?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Turbo16 CD
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 20:49
Paikkakunta: IISALMI

Viesti Kirjoittaja Turbo16 CD »

Terve

Omakohtainen kokemus on että 16 v kansien palotiloissa on eroja. Omassa -84 mallin kannessa oli pienempi palotila kuin uudemmassa (muistaakseni -89 mallin kannessa) Ei varmaan paljoa vähennä puristussuhdetta ja onhan se menetys korvattavissa nostamalla ahtoja :D

:)
-SAAB 900 Convertible T16 vm.86, Saab 900 Aero T16 -90
-SAAB 900 CD T16 vm. 85
-SAAB 96 V4 vm. 71
-SAAB 9-3 Aero
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Kysellään nyt vähän lisää aiheesta kun tuntuu tietoa löytyvän ja kysyttävää paljon. eli onko nokka-akseleissa eroa vuosimalleissa eli käykö esim. -84 akselit -89 kanteen?

Entä onko ysitonnisessa kannet vastaavia eli sopiiko satkuun?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

antti.hakamaa kirjoitti:Kysellään nyt vähän lisää aiheesta kun tuntuu tietoa löytyvän ja kysyttävää paljon. eli onko nokka-akseleissa eroa vuosimalleissa eli käykö esim. -84 akselit -89 kanteen?

Entä onko ysitonnisessa kannet vastaavia eli sopiiko satkuun?
Kaikki 16v nokat käy ristiin, samaten pitkälohkojen kannet (84-93?).
Foxbody turbo
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

ok. toi helpottaakin kannen etsintää.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Noissa kansihommissa kannattaa sitten varmistaa se, ettei laita esim. epäsymmetristä imunokkaa epäsymmetriseen kanteen, voi hiukan virtaukset kärsiä :).
Foxbody turbo
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kuten on sanottu, niin mitä vähemmän epäsymmetrisyyttä niin sitä parempi. Ne epäsymmetriset nokat ja imukanavat ovat juuri pyörteilyä varten, mutta niistä ei ole tehohyötyä muutakuin ehkä jotain minimaalista alakierroksilla.

Kokonaisuutena symmetrisyys on huomattavasti parempi, josta syystä Saab myöskin luopui myöhemmin kokonaan noista epäsymmetrisistä nokista sekä kanavista. Epäonnistunut kokeilu siis.

Eli mieluiten uuteen kannet myös uudet nokat jos mahdollista..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin