mitä eroa motonetin yläpään tiiviste sarjoilla???

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

mitä eroa motonetin yläpään tiiviste sarjoilla???

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Eli motonet tarjoaa kolmea yläpään tiiviste sarjaa t16 moottoriin eri vuosimalleihin. eli mitä käytännön eroa niillä on?

-84 koneeseen tulee -89 kansi, niin mikä noista käy? käykö esimerkiksi 88 ja uudempien tiivistesarja?
joka näyttäisi tampereen motonetistä löytyvän.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

vanhoissa sarjoissa tulee ne nokkapukkien voitelu putket, eli semmoinen uusi käy sinulle...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Ei tuu putkia. Ainoastaan ne putkien muovinipat ja liitokset. Jos vanhassa puretussa kannessa on hyvät ne ns. puolikuu-kumit ja ne on orggis tavaraa (pehmeämmät) niin kannatta laittaa ne vanhat takaisin. Itselläni oli elringin sarja, ja ne "puolikuu-kumit" kovettu ja vuotaa.

Kai sulla on liimaa. oisko ollu loctiten 409... Muuten ei kannata edes yrittää venakopan tiiviisteen asennusta.
Heti kun saat kopan paikalleen, tiiviste muljahtaa urasta ja leikkautuu poikki kopan/kannen väliin.

Näin ainakin kun itse kantta vaihtelin. :roll:
Itse ostin silloin "vanhan kannen" setit valmiiksi. Sitten jouduinkin vaihtamaan udemman -89 kanteen. kaikki tiivisteet sopivat, tosin ne öljputkien kilkkeet jäi ylimääräisiksi.

Turbon nokat(nokka) on sulla? Sopivat mutun mukaan "foorumin haku" ristiin "kaikki 16V nokat" siis kannesta riippumatta. Eli sen vanhemman kannen epäsymmetriset nokat (-89) on ne "parhaat nokat" eniten nostoa tjs...
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ei vaan uuden kannen symmetriset nokat ja siihen symmetrinen (vanha tai b212/234) kansi = paras.
vanhat epäsymmetriset nokat ja uusi epäsymmetrinen kansi = huonoin.

niin ja elring on alkuperäinen...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

joo. elikkä tohon -89 kanteen tulee -96 ng900 imunokka ja vanha pakonokka -84 kannesta. toimii varmasti ihan tarpeeksi hyvin kun ei oo tarkotus tehdä kun työ matka autoks. tiiviste satsin hain ja sen uudemman eli 88-93. siin oli mukana joitain o-renkaita jotka ilmeisesti oli tarkotettu noihin vanhan mallin kannen öljy putkiin.

venakoppa on paraikaa teijo pesuris, et kun sen sieltä puhtaana saan, niin liimaan se tiivisteen parista kohdasta pikaliimalla kiinni.
näin ainakin aikasemmin olen tehnyt eikä vuotanyt ole samal vaihdan jakajan jalkaan uuden o-renkaan ja turbon öljyputkiin tiivisteet niin tulee yläpäästä tiivis.

tiiviste silikoonia kyllä löytyy, mutta en suosi sen käyttöä muuta kuin laatikon ja moottorin liitoksessa. kyllä aina ennen on paikat pitäneet ilman mitään liimoja kunnolla öljyää tiivisteet ennen paikalleen laittoa. paitsi toi kansipahviin ja pakoserjan tiivisteeseen ei kyllä kärsi laittaa öljyä kun siitä on haittaa niissä väleissä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

antti.hakamaa kirjoitti:joo. elikkä tohon -89 kanteen tulee -96 ng900 imunokka ja vanha pakonokka -84 kannesta. toimii varmasti ihan tarpeeksi hyvin kun ei oo tarkotus tehdä kun työ matka autoks. tiiviste satsin hain ja sen uudemman eli 88-93. siin oli mukana joitain o-renkaita jotka ilmeisesti oli tarkotettu noihin vanhan mallin kannen öljy putkiin.

.
Käykö tosiaan ng-900:sta nokka-aksilo tuohon?
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

mikkoimp kirjoitti:ei vaan uuden kannen symmetriset nokat ja siihen symmetrinen (vanha tai b212/234) kansi = paras.
vanhat epäsymmetriset nokat ja uusi epäsymmetrinen kansi = huonoin.

niin ja elring on alkuperäinen...
Täsmennystä vielä.. elikkäs kansipahvi oli elring,
Kaikki muut kumihilppeet oli scantechia. Eli ei mitää hyvää :roll: mutta toimii toki aikansa.

mitä kansii tulee niin eikös
-89 = symmetrinen (hyvä)
89-x = epäsymmetrinen (paska)
Virtauksien ja täyskaasu/tehoja varten. Haulla löytyy piiiitkä aihe tästäkin kädenväännöstä.

Tuon epäsymmtrisyyden (erikokoisten imu/pakovenojen ja imukanavien porrastuksen) ideana oli saada polttoaine pyörteilemään ja sitäkäutta parempi täyttö ja seos pienillä kierroksilla ja osakaasulla. Tosi haittaa virtausta täyskääsulla ja kovemmilla tehoilla.

Korjatkaa jos toki olen väärässä.

Ja juu, kaikissa nokissa olisi jakajn hahlo. Ja juu, menevät kaikki ristiin.
En sano kokemuksella, vaan sillä tiedolla mitä olen forumilta lueskellut.


REF. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=50918
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kyllä sopii ng nokka akselit. muuten ihan samanlainen kuin vanha mut vaan symmetrisillä imunokilla ja pakonokkasta puuttuu vaan jakajan hahlo jonka takia laitan vanhan pakonokan.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin