mitä eroa motonetin yläpään tiiviste sarjoilla???
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2080
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
mitä eroa motonetin yläpään tiiviste sarjoilla???
Eli motonet tarjoaa kolmea yläpään tiiviste sarjaa t16 moottoriin eri vuosimalleihin. eli mitä käytännön eroa niillä on?
-84 koneeseen tulee -89 kansi, niin mikä noista käy? käykö esimerkiksi 88 ja uudempien tiivistesarja?
joka näyttäisi tampereen motonetistä löytyvän.
-84 koneeseen tulee -89 kansi, niin mikä noista käy? käykö esimerkiksi 88 ja uudempien tiivistesarja?
joka näyttäisi tampereen motonetistä löytyvän.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Ei tuu putkia. Ainoastaan ne putkien muovinipat ja liitokset. Jos vanhassa puretussa kannessa on hyvät ne ns. puolikuu-kumit ja ne on orggis tavaraa (pehmeämmät) niin kannatta laittaa ne vanhat takaisin. Itselläni oli elringin sarja, ja ne "puolikuu-kumit" kovettu ja vuotaa.
Kai sulla on liimaa. oisko ollu loctiten 409... Muuten ei kannata edes yrittää venakopan tiiviisteen asennusta.
Heti kun saat kopan paikalleen, tiiviste muljahtaa urasta ja leikkautuu poikki kopan/kannen väliin.
Näin ainakin kun itse kantta vaihtelin.
Itse ostin silloin "vanhan kannen" setit valmiiksi. Sitten jouduinkin vaihtamaan udemman -89 kanteen. kaikki tiivisteet sopivat, tosin ne öljputkien kilkkeet jäi ylimääräisiksi.
Turbon nokat(nokka) on sulla? Sopivat mutun mukaan "foorumin haku" ristiin "kaikki 16V nokat" siis kannesta riippumatta. Eli sen vanhemman kannen epäsymmetriset nokat (-89) on ne "parhaat nokat" eniten nostoa tjs...
Kai sulla on liimaa. oisko ollu loctiten 409... Muuten ei kannata edes yrittää venakopan tiiviisteen asennusta.
Heti kun saat kopan paikalleen, tiiviste muljahtaa urasta ja leikkautuu poikki kopan/kannen väliin.
Näin ainakin kun itse kantta vaihtelin.

Itse ostin silloin "vanhan kannen" setit valmiiksi. Sitten jouduinkin vaihtamaan udemman -89 kanteen. kaikki tiivisteet sopivat, tosin ne öljputkien kilkkeet jäi ylimääräisiksi.
Turbon nokat(nokka) on sulla? Sopivat mutun mukaan "foorumin haku" ristiin "kaikki 16V nokat" siis kannesta riippumatta. Eli sen vanhemman kannen epäsymmetriset nokat (-89) on ne "parhaat nokat" eniten nostoa tjs...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2080
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
joo. elikkä tohon -89 kanteen tulee -96 ng900 imunokka ja vanha pakonokka -84 kannesta. toimii varmasti ihan tarpeeksi hyvin kun ei oo tarkotus tehdä kun työ matka autoks. tiiviste satsin hain ja sen uudemman eli 88-93. siin oli mukana joitain o-renkaita jotka ilmeisesti oli tarkotettu noihin vanhan mallin kannen öljy putkiin.
venakoppa on paraikaa teijo pesuris, et kun sen sieltä puhtaana saan, niin liimaan se tiivisteen parista kohdasta pikaliimalla kiinni.
näin ainakin aikasemmin olen tehnyt eikä vuotanyt ole samal vaihdan jakajan jalkaan uuden o-renkaan ja turbon öljyputkiin tiivisteet niin tulee yläpäästä tiivis.
tiiviste silikoonia kyllä löytyy, mutta en suosi sen käyttöä muuta kuin laatikon ja moottorin liitoksessa. kyllä aina ennen on paikat pitäneet ilman mitään liimoja kunnolla öljyää tiivisteet ennen paikalleen laittoa. paitsi toi kansipahviin ja pakoserjan tiivisteeseen ei kyllä kärsi laittaa öljyä kun siitä on haittaa niissä väleissä.
venakoppa on paraikaa teijo pesuris, et kun sen sieltä puhtaana saan, niin liimaan se tiivisteen parista kohdasta pikaliimalla kiinni.
näin ainakin aikasemmin olen tehnyt eikä vuotanyt ole samal vaihdan jakajan jalkaan uuden o-renkaan ja turbon öljyputkiin tiivisteet niin tulee yläpäästä tiivis.
tiiviste silikoonia kyllä löytyy, mutta en suosi sen käyttöä muuta kuin laatikon ja moottorin liitoksessa. kyllä aina ennen on paikat pitäneet ilman mitään liimoja kunnolla öljyää tiivisteet ennen paikalleen laittoa. paitsi toi kansipahviin ja pakoserjan tiivisteeseen ei kyllä kärsi laittaa öljyä kun siitä on haittaa niissä väleissä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Käykö tosiaan ng-900:sta nokka-aksilo tuohon?antti.hakamaa kirjoitti:joo. elikkä tohon -89 kanteen tulee -96 ng900 imunokka ja vanha pakonokka -84 kannesta. toimii varmasti ihan tarpeeksi hyvin kun ei oo tarkotus tehdä kun työ matka autoks. tiiviste satsin hain ja sen uudemman eli 88-93. siin oli mukana joitain o-renkaita jotka ilmeisesti oli tarkotettu noihin vanhan mallin kannen öljy putkiin.
.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Täsmennystä vielä.. elikkäs kansipahvi oli elring,mikkoimp kirjoitti:ei vaan uuden kannen symmetriset nokat ja siihen symmetrinen (vanha tai b212/234) kansi = paras.
vanhat epäsymmetriset nokat ja uusi epäsymmetrinen kansi = huonoin.
niin ja elring on alkuperäinen...
Kaikki muut kumihilppeet oli scantechia. Eli ei mitää hyvää

mitä kansii tulee niin eikös
-89 = symmetrinen (hyvä)
89-x = epäsymmetrinen (paska)
Virtauksien ja täyskaasu/tehoja varten. Haulla löytyy piiiitkä aihe tästäkin kädenväännöstä.
Tuon epäsymmtrisyyden (erikokoisten imu/pakovenojen ja imukanavien porrastuksen) ideana oli saada polttoaine pyörteilemään ja sitäkäutta parempi täyttö ja seos pienillä kierroksilla ja osakaasulla. Tosi haittaa virtausta täyskääsulla ja kovemmilla tehoilla.
Korjatkaa jos toki olen väärässä.
Ja juu, kaikissa nokissa olisi jakajn hahlo. Ja juu, menevät kaikki ristiin.
En sano kokemuksella, vaan sillä tiedolla mitä olen forumilta lueskellut.
REF. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=50918
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2080
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
kyllä sopii ng nokka akselit. muuten ihan samanlainen kuin vanha mut vaan symmetrisillä imunokilla ja pakonokkasta puuttuu vaan jakajan hahlo jonka takia laitan vanhan pakonokan.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918