Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

f-19 kirjoitti:Nyt pitää kysyä että miksi se jako muuttuisi jos nokkapyörät on akseleista irti ja nippusiteillä kiinni jakoketjussa? 8)
Jos alapäästä sutaa?
Aki Peltola #1132
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Aksu900 kirjoitti:Yleensä lähtee kun naputtelee vaikka pöydän tasopintaa vasten kunnolla sitä kuppia. Myös hyvillä pihdeillä tai paineilmalla saa sen ulos. Sen jälkeen pitää jollain puukonkärjellä tai vastaavalla kammeta varovasti semmonen lukkopelti pois jotta saa itse painimen purkautumaan.
Kävin purkamassa parikymmentä paininkuppia ja en kyllä huomannut mitään lukkopeltiä... Tuolla tavalla ne siis hajosivat, kun vain sai hakattua tuon sisäosan irti kupista:

Kuva

Eski
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Vanhemmissa ei olekaan sitä lukkoa. :)
Aki Peltola #1132
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ahaa. Tuli kyllä paljon herkempitoimiset noista kupeista tuon purkamisen jälkeen, kuin pelkällä bensakylvyllä. Aika kovaa niitä sai kyllä paukuttaa, että irtosivat, mutta vain yksi jäi purkamatta paristakymmenestä kupista. Osa kupeista oli ihan jumissa ennen puhdistusoperaatiota ja kaikista tuli toimivia.

Eski
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Itsellä olisi edessä sama urakka eli noiden nostimien putsaus. Tänään otin kupit irti ja aion kyllä purkaa joka ikisen mikäli siis purkautuvat...kyseessä olisivat 2,0T tonnari -85 ja 2,3T tonnarin kansi -90?. Onko noissa kummassakaan lukkorengasta? Sit vielä kysymys siitä että milloin ne pitää uusia jos kerta liikkeet myyvät uusia nostimia. Meneekö ne vain päreiksi tuolla kopan alla?
Saab 9-5 2,0t -1999
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Noissa -90 painimissa on ainakin ne lukkorenkaat. Ei ne ongelmaa aiheuta, hieman lisää aikaa vain menee. :) Käytännössä nuo on ikuisia kunhan saa pidettyä puhtaana. Uusia myydään vanhojen tukkeutuneitten tilalle. :roll:
Aki Peltola #1132
ReCo
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 12:05
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ReCo »

Ja hintaa kertyy reippaat 300juroo jos kierroksen heittää uusia! :roll:
Saab 900 turbo 16v -84
Saab 95 2-tahti -61
Saab 95 2-tahti -61
Saab 96 2-tahti -66
Saab 96 -76
Saab 9-5 Arc -03
Saab 900 Cabriolet -90

*Seitsemän Saabin yksinhuoltaja*
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja junnu »

En tiedä mitä tapahtui tuossa pari viikkoa sitten?Kaveri haki fortet ja teki kaikki ohjeitten mukaan?Nyt o kone palasina ja Kyllä täytyy ihmetellä kaikkien laakereitten kuntoa.Jopa nokat on siinä kunnossa,että ei niillä mitään tee.Aivan kuin olis 40.kymppisellä paperilla kaikki pinnat hiottu.
Juu en tiedä mistä johtui,mutta kyllä noi omat nostajat puhdistetaan ihan käsi pelillä tai vaihetaan vaikka koko kansi jossa naputtamattomat nostajat.
puh.050-3748237
#3078
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

junnu kirjoitti:En tiedä mitä tapahtui tuossa pari viikkoa sitten?Kaveri haki fortet ja teki kaikki ohjeitten mukaan?Nyt o kone palasina ja Kyllä täytyy ihmetellä kaikkien laakereitten kuntoa.Jopa nokat on siinä kunnossa,että ei niillä mitään tee.Aivan kuin olis 40.kymppisellä paperilla kaikki pinnat hiottu.
Juu en tiedä mistä johtui,mutta kyllä noi omat nostajat puhdistetaan ihan käsi pelillä tai vaihetaan vaikka koko kansi jossa naputtamattomat nostajat.
Minkämerkkinen auto oli?
Olisko joku lika tukkinut öljynkulun kenties? Mahdollisesti suodatin mennyt tukkoon?
Periaatteessa jotain törkyä on voinut lähteä koneessa liikkeelle, varsinkin huonommin huolletussa koneessa tuo voi olla ihan mahdollista.
Nostimien puhdistus irtaallaan on tietysti se turvallisin tapa, jos haluaa tehdä homman parhaiten.
Ikävä että tuollaistakin voi tapahtua :cry: .
900S(T5.5) M1991(KR)
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

junnu kirjoitti:En tiedä mitä tapahtui tuossa pari viikkoa sitten?Kaveri haki fortet ja teki kaikki ohjeitten mukaan?Nyt o kone palasina ja Kyllä täytyy ihmetellä kaikkien laakereitten kuntoa.Jopa nokat on siinä kunnossa,että ei niillä mitään tee.Aivan kuin olis 40.kymppisellä paperilla kaikki pinnat hiottu.
Juu en tiedä mistä johtui,mutta kyllä noi omat nostajat puhdistetaan ihan käsi pelillä tai vaihetaan vaikka koko kansi jossa naputtamattomat nostajat.
Helkutin paska homma 8O
Kai tehtiin "oikean" oppisesti..
Suodatin on pakko vaihtaa aina..

Purkissahan lukee, että vain ammattilaisille..
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Eski kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:Yleensä lähtee kun naputtelee vaikka pöydän tasopintaa vasten kunnolla sitä kuppia. Myös hyvillä pihdeillä tai paineilmalla saa sen ulos. Sen jälkeen pitää jollain puukonkärjellä tai vastaavalla kammeta varovasti semmonen lukkopelti pois jotta saa itse painimen purkautumaan.
Kävin purkamassa parikymmentä paininkuppia ja en kyllä huomannut mitään lukkopeltiä... Tuolla tavalla ne siis hajosivat, kun vain sai hakattua tuon sisäosan irti kupista:



Eski
Saako noita kasaan jos purkaa painimen atomeiksi...eli kannattaako ??
PS.. Sai paukuttaa aika lujaa puupöytää vasten että irtosivat..
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5334
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kuinkas muuten kun mulla nyt on noi tontun painimet tos likoomas niin millanen "klappi" siinä "männäs" kuuluu olla? Osasta on about 2-3mm, osas toi sama 2-3mm plus sit pikkasen menee sisään ku työntää mut aika raskas jousto, yks on ihan jumis :roll: Koitin niitä naputtaa pöydän kulmaan ja koitin kattella miten niitä saa auki ku joku prikka on niis mutta ei tulosta. Laiskana aattelin jos vain vetelee magneetilla edes takasin mutta vähä epäilyttää lopputulos ku niin erilainen liike on osas, varmasti kyllä jo parempi kuin pelkkä Forte käsittely.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja junnu »

Tuli laitettua n.500tuhatta ajetusta nostajat,jotka avattu ja puhdistettu.Ei naputtele eikä koluttele :lol: Ainakaan nostajista?Muutamassa oli mäntä rungossa tosi löysä,Putos ku käänti nurin???
puh.050-3748237
#3078
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Aksu900 kirjoitti:Vanhemmissa ei olekaan sitä lukkoa. :)
Nostetaas vanhaa taas, kun nyt tulee purettua taas yläkerta selvittääkseni mikä siellä kalisee, niin uskaltaisiko tämän lukkorenkaan rimpulan jättää pois tällaisesta uudemmasta kupista?

Eihän kuppi mihinkään kai purkaannu sen ollessa venttiilin ja nokan välissä, eihän vanhemman mallisetkaan ole purkaantuneet? Tuli meinaan ehkä murjottua liikaa puukonkärjellä noita viimeksi purettaessa, joten ajattelin että jos voisi jättää lukkorenkaat pois, niin olisi vähemmän mahd. rikkoontuvia osia. Nyt joku kuppi kalisee, eli mahd. murjottu lukkorengas on hajonnut ja osat jumittaneet kupin venttiilin.
Vastaa Viestiin