90, pelastaa vai ei

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
MS940
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 17:50
Paikkakunta: Tampere

90, pelastaa vai ei

Viesti Kirjoittaja MS940 »

Olen ollut yhdellä tutulla '86 90:n hovihuoltajana muutamia vuosia. Auto itsessään on pelannut yllättävän vähin vioin, kilometrejä 273tkm. Kytkin laitettiin, sähköjä, akku, ja etujarrut. Omistaja oli hankkinut edellissyksynä uudet talvirenkaat ja tänä keväänä just ennen leimaa uudet kesätassut.

Nyt auton kohtalo on vaakalaudalla ja mahdollinen romutustuomio minun päätettävänä. Leimamies oli koputtanut pohjaan 6-7 isohkoa reikää :cry: Olisipa ollut vain kaksi tai kolme, mutta tuossa taitaa olla auton arvoon nähden vähän turhan paljon hitsattavaa. Kai tämä on pakko paaliin lähettää.
Toisessa vaakakupissa on taas se, että auto on teknisesti erinomaisessa kunnossa ja mitään muuta huomautettavaa katsastuksessakaan ei löytynyt.

Luettelen vielä reikien sijainnit: Takapyöränkotelot kummallakin puolella renkaan edessä reijät, kuten myös takana alhaalla(oikealta puolelta myös taka-akselin reaktiotanko ruostunut irti), apukuskin lattialla kämmenen mentävä reikä, oikealla vetarin tunnelin uloin sivu ja vielä lisäksi vasemmalta takaa kynnyskotelossa nostokohdassa reikä.

Omistaja tarvitsisi jonkun halvan 2. auton tilalle. Nettiautossa näyttäisi olevan muutama ryhdikkäämmän ja parempi peltisen näköistä 90:tä aika edukkaasti. Onkohan tuosta mallista ylipäänsä mikään koriltaan paremmin säilynyt? Saisi ainakin nuo uudet renkaat ainakin hyödynnettyä, jos löytyisi vaikka joku ~300-800e Saab.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

On niitä hyväkoppasiakin kuuppia jälellä. Ainakin meillä on kotopuolessa -85 mallinen tervepeltinen päältä ja alta. Myynnissäkin moinen on ja ilmotus on myytävänä palstalla. Ajettu vähän yli 300 tkm.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei tuo nyt niin kamalalta vielä kuulosta, jos vaan löydät hitsaustaitoisen kaverin tekemään tuon, joka tekee sivuhomminaan tommosia. Ei siis välttämättä kannata autokorjaamossa/peltisepällä teettää, jos mielii halvalla päästä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Mertmi kirjoitti:Ei tuo nyt niin kamalalta vielä kuulosta, jos vaan löydät hitsaustaitoisen kaverin tekemään tuon, joka tekee sivuhomminaan tommosia. Ei siis välttämättä kannata autokorjaamossa/peltisepällä teettää, jos mielii halvalla päästä...
sama päti omaan satkuunkin. Siivo korinen muuten mutta ne parit paikat.. Jos ei eräs nuori herrasmies olis sitä hitsannu niin olis kai paali kutsunu. Olis noitten paikkaaminen tullu maksamaan jollain liikkeellä pikkasen ja pirusti (molemmat vetaritunnelit joista pelkääjänpuoli aivan mätä, takakontin pohja takareunastaan ja etukulmistaan sekä toinen takaiskarin yläpää yullu läpi).
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Lisääpä tuohon listaan vielä ne reiät, joita katsuri ei löytänyt, mutta jotka löydät itse kun alat tuota hitsaamaan :) .

Kyseessä on kuitenkin yli varttimiljoonan ajettu läpimätä perusnoppa, joita on tämä maailma pullollaan. Jos sillä pitkän tuttavuuden perusteella on sellaista tunnearvoa, että auton sen vuoksi haluaa pitää ajossa, niin siitä vaan, mutta rationaalisesti ajateltuna tuollaiset kannattaa lähettää aivan suoraan paalaimeen.
#1970
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jos sulla on mahdollisuutta jättää tuo varaosa-autoksi itsellesi, tai purkaa tekniikka siitä itsellesi ennen paalausta, sehän olisi ehkä ideaalisin ratkaisu. vähäruosteisia yksilöitä on vielä jäljellä, mutta ei kannata luottaa myyjän sanoihin, vaan pitää paikan päällä käydä katsomassa. usein myyjän "ruosteeton" tarkoittaa sitä että pintapelleissä ei ole ruostetta.

esim. joensuussa olisi myyjän mukaan hitsaamaton (ja toivon mukaan hitsausta tarvitsematon!) -83 vuoden 99 tarjolla. ketään ei kiinnostanut näköjään huutaa tuota itselleen 320 eurolla, toisaalta ymmärrettävää sen puolesta että auto pitäis ensin nähdä.

http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=51992566
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Minulla oli vastaava tapaus (tosin 900) reilu vuosi sitten. Hyvä auto, mutta katsastuksessa hakkasivat pohjan rikki. Laskeskelin itsekseni, ettei ehkä 300 euroakaan riitä korjauksiin (ei ole käytettävissä tuttua hitsaajaa), että saanpahan ostaa itselleni uuden ja pistin myyntiin. Sain siitä 80 euroa. Uusi omistaja hitsasi sen kuntoon ja ajelee varsin tyytyväisenä. Sanoi tosin, että "olihan siinä töitä"..
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Tekniikka talteen ja kori paaliin.

Minulla ainakin on pakonomainen tarve kiintyä autoihin vähän liikaa. Sanohan järkikin jo sen, että ei läpimätää Saabia kannata laitella, kun ehjäkorisiakin ainakin vielä löytää, mutta siltikään ei raaski roskasta luopua, vaan kokoajan syydetään lisää rahaa korjaamiseen.. Melko v-mäinen asia tuo tunnearvo.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

akyttala kirjoitti:Melko v-mäinen asia tuo tunnearvo.
Toisaalta, ilman tunnetta olisi aika tyhjä tämäkin harrastus :roll:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

jariha kirjoitti:
akyttala kirjoitti:Melko v-mäinen asia tuo tunnearvo.
Toisaalta, ilman tunnetta olisi aika tyhjä tämäkin harrastus :roll:
Niinhän se on. Eikä ees varmaan ole kalleimmaksi tuleva tunne.. :lol:
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

Toisaalta, jos on paikka, missä voi autoaan hitsata ja intoa riittää, niin mars mars MIGgikauppaan ja saumaa tekemään?

Ei se nyt niin hankalaa ole, kun hieman treenaa. Ja omalle työlle kun ei hintaa laske, niin edessä on runsaasti edullisia kilometrejä.
OG900i -88
VW 1300 -70
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

tpsaab kirjoitti:Toisaalta, jos on paikka, missä voi autoaan hitsata ja intoa riittää, niin mars mars MIGgikauppaan ja saumaa tekemään?

Ei se nyt niin hankalaa ole, kun hieman treenaa. Ja omalle työlle kun ei hintaa laske, niin edessä on runsaasti edullisia kilometrejä.
Mulla riittää intoa hitsailla, muttakun taitoa ei vaan ole. Salonkikelpoisen tai edes välttävän sauman tekeminen ei ole ihan helppoa, varsinkaan peltiin. Kunnon profiilia hitsaa ihan mielellään ja se multa jopa sujuu, mutta pellin hitsaus se vaan kusee ihan aina.
Ei siis ole niin helppoa kuin miltä saattaa näyttää, ei edes monen vuoden harjoittelun jälkeen. Tai sitten vaan vaadin itseltäni liikaa, kun en osaa tehdä samanlaista saumaa kun robotit autotehtaissa?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

akyttala kirjoitti: Mulla riittää intoa hitsailla, muttakun taitoa ei vaan ole. Salonkikelpoisen tai edes välttävän sauman tekeminen ei ole ihan helppoa, varsinkaan peltiin. Kunnon profiilia hitsaa ihan mielellään ja se multa jopa sujuu, mutta pellin hitsaus se vaan kusee ihan aina.
Ei siis ole niin helppoa kuin miltä saattaa näyttää, ei edes monen vuoden harjoittelun jälkeen. Tai sitten vaan vaadin itseltäni liikaa, kun en osaa tehdä samanlaista saumaa kun robotit autotehtaissa?
Höpö, jos ei mistään museoitavasta pelistä ole kyse, kunnon räkäsaumaa vaan isolla kädellä ja hiomalaikalla pahimmat röpelöt pois. Sitten vielä kitti / pakkeli saumaan niin kyllä luulis kelpaavan käyttöautoon...Jos kuvittelee jonnekin puolimätään lokasuojaan / kontinpohjaan saavansa laivahitsausluokan saumaa, niin on minun mielestä hiukan hakoteillä...Ja kenenköhän silmään se B-luokan sauma ottaa häiritsevästi sieltä pyöräkotelosta tai kontinpohjasta verhoilujen alta...Jos pintapelleissä on sanomista, niin "normipaikat" voi tehdä valmiilla korjauspalalla, niissäkin tuppaa saumat jäämään listojen sun muiden alle jemmaan.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
MS940
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja MS940 »

Jos suostun, niin hitsaisin itse tuon 90:n tutulle kuntoon järkevää korvausta vastaan. Oon autoja laitellut, vehkeet löytyy mutta työmäärä silti täytyy ottaa huomioon.
Kun reikiä katsoin, niin näytti että suurin osa kohdista oli tavalla tai toisella paloalttiissa ympäristössä. Etujalkatilassa reikä oli pikimaton keskellä, takapyörän kotelojen reijistä näkyi takapenkin verhoilu, takana joutuisi myös hitsaamaan bensatankin kulmien ja täyttöputken vieressä. Nuo tekijät purkaminen, suojaus ja putsaus teettävät lisää työtä.
Täytyy nyt miettiä vielä..Vaihtoehto olisi jos suosittelisin tuttua hankkimaan toisen parempipeltisen halvan Saabin kakkosautokseen. Silloin voisi käyttää ostetut renkaat hyväksi. Jos sellainen löytyisi esim. 300-700e, niin voi olla että hitsausurakka olisi kannattamaton.
Silloin tästä pitäisi päästä eroon. Voisi myydä oletettavasti parilla kympillä ilman renkaita kokonaisena. Itselläni ei ole mahdollista säilöä raatoa tai osia.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

MS940 kirjoitti:Jos suostun, niin hitsaisin itse tuon 90:n tutulle kuntoon järkevää korvausta vastaan. Oon autoja laitellut, vehkeet löytyy mutta työmäärä silti täytyy ottaa huomioon.
Kun reikiä katsoin, niin näytti että suurin osa kohdista oli tavalla tai toisella paloalttiissa ympäristössä. Etujalkatilassa reikä oli pikimaton keskellä, takapyörän kotelojen reijistä näkyi takapenkin verhoilu, takana joutuisi myös hitsaamaan bensatankin kulmien ja täyttöputken vieressä. Nuo tekijät purkaminen, suojaus ja putsaus teettävät lisää työtä.
Juu, yleensä "normipaikkoja" hitsatessa tankki irti ja takatilan verhoilu & takapenkki irti. Neli/viisiovisessa ei ainakaan mene kuin tunti tuohon purkuun. Turha alkaa suojaamaan mitenkään ihmeellisesti, irti vaan kaikki niin on jatko helpompaa. Ikävänä puolena purkamisessa sitten on, että viimeistään tässä vaiheessa alkaa niitä katsastajahenkilöltä huomaamatta jääneitä reikiä löytymään...Ja kuskin puolen kynnyskoteloa takatunkinpaikan lähistöltä ja muualtakin rälläköidessä kannattaa varoa niitä jarruputkia (tuli vaan mieleen... :roll: :lol: )
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin