Ensiövaihteen vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Ensiövaihteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Sami »

Onkos kellään yksityiskohtaista ohjetta tuon enskan vaihtoon? Varastossa olisi seiska enska joka pitäisi vaihtaa paikalleen. Seiskaenska kokonaisuuteen kuuluu näköjään kaksi erillistä ketjuratasta. Tarviaako molemmat: ylempi ja alempi vaihtaa?

Tarviaako kytkintä ja kytkinakselia irroittaa vai saako tuon kotelon auki etupuolelta jossa ketju ja välitykset?
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Ensiövaihteen vaihto

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Sami kirjoitti:Onkos kellään yksityiskohtaista ohjetta tuon enskan vaihtoon? Varastossa olisi seiska enska joka pitäisi vaihtaa paikalleen. Seiskaenska kokonaisuuteen kuuluu näköjään kaksi erillistä ketjuratasta. Tarviaako molemmat: ylempi ja alempi vaihtaa?

Tarviaako kytkintä ja kytkinakselia irroittaa vai saako tuon kotelon auki etupuolelta jossa ketju ja välitykset?
En suosittele vaihtamaan ensiötä laatikko paikallaan autossa, voi olla melko kinkkinen homma, tai no jos maskin, puskurin lamput ja syylärin purkaa niin saattais olla ihan tehtävissä.

Muuten ei ole paha nakki, etukoppa irti ja alarattaan lukitusmutteri auki. Yläratas on lukitusrenkaalla kiinni, se pois ja koko enska ketjuneen päivineen tulee ulos, sitten vaan kokonainen uusi enska sisään ylärattaineen, alarattaineen ja ketjuineen paikoilleen.
Kytkinakseli ulos, kytkinpaketti muuten voi olla paikallaan..
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Jaahas, se ketjuhan multa puuttuu. Täytyy vielä katsoa onko mun varaosa vaihteistossa seiskan ensiövaihde vai täytyykö vielä käydä hakemassa taas yksi T16 suomeen:) Seiskaenska tuli joskus vahingossa hankittua "täydellisenä" toiselta harrastajalta tietämättä aiheesta mitään ja nyt kun asiaa kerkisi ajattelemaan niin tosiaan se ketjuhan olisi olennainen olla olemassa.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Joo, kasi enska on varaosavaihteistossa. Saakos noita ketjuja ostettua jostakin? Ei ilmeisesti tee hyvää vaihtaa 6 enskan tilalle 7 enskaa alkuperäisellä 6 enskan ketjulla? (jos edes onnistuu ketjun pituuden myötä?)
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Sami kirjoitti:Joo, kasi enska on varaosavaihteistossa. Saakos noita ketjuja ostettua jostakin? Ei ilmeisesti tee hyvää vaihtaa 6 enskan tilalle 7 enskaa alkuperäisellä 6 enskan ketjulla? (jos edes onnistuu ketjun pituuden myötä?)
Toi on muuten aivan helvetin harvinainen jos on kasi enska..
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

91:stä kolaroidusta aerosta purettu moottorivaihteisto yhdistelmä ruotsista. Vaihteiston numerossa on 8. Täytyy säästää itsellä jos joskus sen hyväkorisen aeron saa joskus hankittua tai rakennettua. T16 varaosa-auto/tuleva kilpuriaihio näyttäisi olevan 6 enska ja tässä mun ässässä myös 6 enska.

Seiska enskasta mulla on vain rattaat kun tyhmyyksissäni tulin hankkineeksi irrallaan "täydellisenä":). Olisi silloin tietysti täytynyt aivoilla ajatella.

Alkaa kaiken-näköistä 90-93 OG900 osaa olemaan varmaan jo puolentoista puretun auton verran, mutta eipä tässä varmaan pahaa tee vielä yksi T16 käydä ruotsista hakemassa purettavaksi varsinkin kun hirveän 9-5 kokemuksen jälkeen päätin että näillä OG900:illa ajellaan kustannus-syistä maailman tappiin asti.
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Sami kirjoitti:91:stä kolaroidusta aerosta purettu moottorivaihteisto yhdistelmä ruotsista. Vaihteiston numerossa on 8. Täytyy säästää itsellä jos joskus sen hyväkorisen aeron saa joskus hankittua tai rakennettua. T16 varaosa-auto/tuleva kilpuriaihio näyttäisi olevan 6 enska ja tässä mun ässässä myös 6 enska.

Seiska enskasta mulla on vain rattaat kun tyhmyyksissäni tulin hankkineeksi irrallaan "täydellisenä":). Olisi silloin tietysti täytynyt aivoilla ajatella.
En ole ihan varma tuosta ketjunpituudesta, mutta kaiken järjen mukaan ovat eri lenkkiluvuilla eri enskoissa.. Hmm.

No anyway laita se kasienska tuohon käyttöautoon, vitosella tippuu kierrokset vielä enemmän, jolloin soppaa menee entistä vähemmän.. .. No matkaajossa ainakin. Parempaa hönkää ohituksissa kun matalammat kierrokset samassa nopeudessa, jolloin ahdot korkeammat. Voi käyttää tuota dieselimäistä pohjavääntöä. :D

EDIT: Tuossa -91:ssä kun on muutenkin pidemmät välitykset kuin vanhemmissa, niin saattaa toi kasienskalla oleva laatikko olla melko piiiiitkä. :twisted:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Periaatteessa tosi helppo vaihtaa moottori paikallaankin.Umpiot ja maski pois,olikos nyt yhteensä 9 ruuvia?,puskuri irti,2 pitkää kuusiokolo pulttia,jäähdytin veke,(hyvä syy uusia jäähdytysneste).Koneen etukannekeen pultit 2 kpl irti ja hallitunkilla koneen etupään nosto.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

vjbremer kirjoitti:
EDIT: Tuossa -91:ssä kun on muutenkin pidemmät välitykset kuin vanhemmissa, niin saattaa toi kasienskalla oleva laatikko olla melko piiiiitkä. :twisted:
Mikäs numero kertoo tuon perävälityksen? Hakua kokeiltu (phpbb:n haku on hanurista) ja ei löytynyt yksiselitteistä vastausta. Tämmöisen hyvän dekoodauksen kuitenkin löysin:
Vaihteiston alkuperäisen enskan näkee vaihteiston tyyppimerkinnästä.
Esim. GM35701 tarkoittaa:
GM=manuaali
3=vaihteistosovitus
5=vaihteita eteenpäin
7=enska
01=kehitysvaiheen versio.
Korjaamon käsikirjasta löytyy myös kokonaisvälitysuhteet tuon tyyppimerkinnän perusteella...

Eski
Onko se tuo vaihteistosovitus ja mitä numeron kasvaminen ja pieneneminen kertoo?

OSTAN:Jos jollain ylimääräisenä, niin mulle voi myydä seiskaenskan ketjuineen tai pelkät ketjut.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Sami kirjoitti:Mikäs numero kertoo tuon perävälityksen?
Perävälityksen voi katsoa taulukosta vaihteistonumeron perusteella:
http://www.900aero.com/main/tech_main_tranny.htm

Vaihteistosovitus: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 972#445972
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Mikäs on satkun suurin laskennallinen huippunopeus tuolla 8:n enskalla? Laskeskelin joskus, että 7:n enskalla se nopeus asettuisi tuonne 240km/h tuntumaan.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

jus kirjoitti:
Sami kirjoitti:Mikäs numero kertoo tuon perävälityksen?
Perävälityksen voi katsoa taulukosta vaihteistonumeron perusteella:
http://www.900aero.com/main/tech_main_tranny.htm

Vaihteistosovitus: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 972#445972
Tuon mukaan mun ässässä olisi tismalleen sama perävälitys kuin 90-93 T16:sta. Seiska-enskan vaihtamalla siis täysin sama vehje kuin T16. Tuossa mun 91 aerosta puretussa kone+laatikko yhdistelmässä pitäisi olla myös sama perävälitys mutta se on vain 8 enskalla.
Vastaa Viestiin