Ensiövaihteen vaihto
Ensiövaihteen vaihto
Onkos kellään yksityiskohtaista ohjetta tuon enskan vaihtoon? Varastossa olisi seiska enska joka pitäisi vaihtaa paikalleen. Seiskaenska kokonaisuuteen kuuluu näköjään kaksi erillistä ketjuratasta. Tarviaako molemmat: ylempi ja alempi vaihtaa?
Tarviaako kytkintä ja kytkinakselia irroittaa vai saako tuon kotelon auki etupuolelta jossa ketju ja välitykset?
Tarviaako kytkintä ja kytkinakselia irroittaa vai saako tuon kotelon auki etupuolelta jossa ketju ja välitykset?
Re: Ensiövaihteen vaihto
En suosittele vaihtamaan ensiötä laatikko paikallaan autossa, voi olla melko kinkkinen homma, tai no jos maskin, puskurin lamput ja syylärin purkaa niin saattais olla ihan tehtävissä.Sami kirjoitti:Onkos kellään yksityiskohtaista ohjetta tuon enskan vaihtoon? Varastossa olisi seiska enska joka pitäisi vaihtaa paikalleen. Seiskaenska kokonaisuuteen kuuluu näköjään kaksi erillistä ketjuratasta. Tarviaako molemmat: ylempi ja alempi vaihtaa?
Tarviaako kytkintä ja kytkinakselia irroittaa vai saako tuon kotelon auki etupuolelta jossa ketju ja välitykset?
Muuten ei ole paha nakki, etukoppa irti ja alarattaan lukitusmutteri auki. Yläratas on lukitusrenkaalla kiinni, se pois ja koko enska ketjuneen päivineen tulee ulos, sitten vaan kokonainen uusi enska sisään ylärattaineen, alarattaineen ja ketjuineen paikoilleen.
Kytkinakseli ulos, kytkinpaketti muuten voi olla paikallaan..
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Jaahas, se ketjuhan multa puuttuu. Täytyy vielä katsoa onko mun varaosa vaihteistossa seiskan ensiövaihde vai täytyykö vielä käydä hakemassa taas yksi T16 suomeen:) Seiskaenska tuli joskus vahingossa hankittua "täydellisenä" toiselta harrastajalta tietämättä aiheesta mitään ja nyt kun asiaa kerkisi ajattelemaan niin tosiaan se ketjuhan olisi olennainen olla olemassa.
Toi on muuten aivan helvetin harvinainen jos on kasi enska..Sami kirjoitti:Joo, kasi enska on varaosavaihteistossa. Saakos noita ketjuja ostettua jostakin? Ei ilmeisesti tee hyvää vaihtaa 6 enskan tilalle 7 enskaa alkuperäisellä 6 enskan ketjulla? (jos edes onnistuu ketjun pituuden myötä?)
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
91:stä kolaroidusta aerosta purettu moottorivaihteisto yhdistelmä ruotsista. Vaihteiston numerossa on 8. Täytyy säästää itsellä jos joskus sen hyväkorisen aeron saa joskus hankittua tai rakennettua. T16 varaosa-auto/tuleva kilpuriaihio näyttäisi olevan 6 enska ja tässä mun ässässä myös 6 enska.
Seiska enskasta mulla on vain rattaat kun tyhmyyksissäni tulin hankkineeksi irrallaan "täydellisenä":). Olisi silloin tietysti täytynyt aivoilla ajatella.
Alkaa kaiken-näköistä 90-93 OG900 osaa olemaan varmaan jo puolentoista puretun auton verran, mutta eipä tässä varmaan pahaa tee vielä yksi T16 käydä ruotsista hakemassa purettavaksi varsinkin kun hirveän 9-5 kokemuksen jälkeen päätin että näillä OG900:illa ajellaan kustannus-syistä maailman tappiin asti.
Seiska enskasta mulla on vain rattaat kun tyhmyyksissäni tulin hankkineeksi irrallaan "täydellisenä":). Olisi silloin tietysti täytynyt aivoilla ajatella.
Alkaa kaiken-näköistä 90-93 OG900 osaa olemaan varmaan jo puolentoista puretun auton verran, mutta eipä tässä varmaan pahaa tee vielä yksi T16 käydä ruotsista hakemassa purettavaksi varsinkin kun hirveän 9-5 kokemuksen jälkeen päätin että näillä OG900:illa ajellaan kustannus-syistä maailman tappiin asti.
En ole ihan varma tuosta ketjunpituudesta, mutta kaiken järjen mukaan ovat eri lenkkiluvuilla eri enskoissa.. Hmm.Sami kirjoitti:91:stä kolaroidusta aerosta purettu moottorivaihteisto yhdistelmä ruotsista. Vaihteiston numerossa on 8. Täytyy säästää itsellä jos joskus sen hyväkorisen aeron saa joskus hankittua tai rakennettua. T16 varaosa-auto/tuleva kilpuriaihio näyttäisi olevan 6 enska ja tässä mun ässässä myös 6 enska.
Seiska enskasta mulla on vain rattaat kun tyhmyyksissäni tulin hankkineeksi irrallaan "täydellisenä":). Olisi silloin tietysti täytynyt aivoilla ajatella.
No anyway laita se kasienska tuohon käyttöautoon, vitosella tippuu kierrokset vielä enemmän, jolloin soppaa menee entistä vähemmän.. .. No matkaajossa ainakin. Parempaa hönkää ohituksissa kun matalammat kierrokset samassa nopeudessa, jolloin ahdot korkeammat. Voi käyttää tuota dieselimäistä pohjavääntöä.

EDIT: Tuossa -91:ssä kun on muutenkin pidemmät välitykset kuin vanhemmissa, niin saattaa toi kasienskalla oleva laatikko olla melko piiiiitkä.

9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Mikäs numero kertoo tuon perävälityksen? Hakua kokeiltu (phpbb:n haku on hanurista) ja ei löytynyt yksiselitteistä vastausta. Tämmöisen hyvän dekoodauksen kuitenkin löysin:vjbremer kirjoitti:
EDIT: Tuossa -91:ssä kun on muutenkin pidemmät välitykset kuin vanhemmissa, niin saattaa toi kasienskalla oleva laatikko olla melko piiiiitkä.
Onko se tuo vaihteistosovitus ja mitä numeron kasvaminen ja pieneneminen kertoo?Vaihteiston alkuperäisen enskan näkee vaihteiston tyyppimerkinnästä.
Esim. GM35701 tarkoittaa:
GM=manuaali
3=vaihteistosovitus
5=vaihteita eteenpäin
7=enska
01=kehitysvaiheen versio.
Korjaamon käsikirjasta löytyy myös kokonaisvälitysuhteet tuon tyyppimerkinnän perusteella...
Eski
OSTAN:Jos jollain ylimääräisenä, niin mulle voi myydä seiskaenskan ketjuineen tai pelkät ketjut.
Perävälityksen voi katsoa taulukosta vaihteistonumeron perusteella:Sami kirjoitti:Mikäs numero kertoo tuon perävälityksen?
http://www.900aero.com/main/tech_main_tranny.htm
Vaihteistosovitus: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 972#445972
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuon mukaan mun ässässä olisi tismalleen sama perävälitys kuin 90-93 T16:sta. Seiska-enskan vaihtamalla siis täysin sama vehje kuin T16. Tuossa mun 91 aerosta puretussa kone+laatikko yhdistelmässä pitäisi olla myös sama perävälitys mutta se on vain 8 enskalla.jus kirjoitti:Perävälityksen voi katsoa taulukosta vaihteistonumeron perusteella:Sami kirjoitti:Mikäs numero kertoo tuon perävälityksen?
http://www.900aero.com/main/tech_main_tranny.htm
Vaihteistosovitus: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 972#445972