Satkun kierroslukumittari.ONGELMA RATKAISTU.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Satkun kierroslukumittari.ONGELMA RATKAISTU.

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Tätä aihetta on puitu ennenkin,mutta silloin kukaan ei muistaakseni osannut auttaa/syytä ei löytynyt.
Eli vielä kerran:Satkussani(T-16 Lucas) on sellainen ominaisuus että kierroslukumittari putoaa nollaan ylitettyään 4000rpm.
Sytkäpäätteen vaihto ei auta.Myöskin mittaristo on vaihdettu tuloksetta.Toisella lucas ohjainyksiköllä sama juttu.Foorumilla oli aikanaan useampikin satku joka kärsi samasta viasta.Onko kellekkään selvinnyt miksi näin tapahtuu?
Viimeksi muokannut tomaatti, Ti Syys 25, 2007 10:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
paltaselka
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Elo 28, 2007 20:53
Paikkakunta: 08

kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja paltaselka »

Hei !

Pikkuisen sama vika käänteisenä, ei pelaa mittari ennenkuin se käy 2500 kierroksessa, sitten toimii jos on toimiakseen. Joskus pelaa päiväkausia, joskus lepäilee saman verran . Kaupungissa jos ei tule "vingutettua" tuskin koskaan näyttää.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

olettekos kokeilleet kumpikaan toista virtalukon relettä aiheuttaa myös noiden pimenemisen sekä huomio valon palamisen ajon aikana.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Pakko kai se on tuotakin kokeilla ensi viikonloppuna kun pääsee varaosien ääreen.
Laitetaan tähän vielä lisäyksenä että maadoitukset on puhdistettu.
Joni900
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: To Kesä 07, 2007 23:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Joni900 »

Minulla se toimii täysin mielivaltaisesti, joskus heti kun käynnistää, joskus kun ajelee pitemmän aikaa niin saattaa herätä. Auto tosiaan on 900i 8v...
Aika ärsyttävä ominaisuus, mutta Saabin omistajana olen oppinut kestämään kaikenlaista :wink:
kh900t8
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: La Joulu 20, 2003 11:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Satkun kierroslukumittari..

Viesti Kirjoittaja kh900t8 »

tomaatti kirjoitti:Tätä aihetta on puitu ennenkin,mutta silloin kukaan ei muistaakseni osannut auttaa/syytä ei löytynyt.
Eli vielä kerran:Satkussani(T-16 Lucas) on sellainen ominaisuus että kierroslukumittari putoaa nollaan ylitettyään 4000rpm.
Sytkäpäätteen vaihto ei auta.Myöskin mittaristo on vaihdettu tuloksetta.Toisella lucas ohjainyksiköllä sama juttu.Foorumilla oli aikanaan useampikin satku joka kärsi samasta viasta.Onko kellekkään selvinnyt miksi näin tapahtuu?
Itsellä juuri vastaava vika.. Jostain ymmärsin että motonetin sytkäpääte tekisi ominaisuuden. Muuta ajatusta ei ole mikä signaaleja sekoittaa..
#1833
9-5 Aero vm.2000
96 -75 (pr)
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Jahas,motonetista noita on itsekin tullu ostettua.Mistähän sitten saisi lucas ruiskuun käyvän OIKEAN sytkäpäätteen?Saabilta varmaankin ainakin.

Näistä olen aina tuon alimmaisen tainnut ostaa.Autohan on -90 t-16 alkuaan matalapaine..

OHJAUSYKSIKÖT/MODULIT SAAB 900 79--93
Elektronisen sytytyksen ohjainyksikkö. Levitä paketissa oleva lämmönjohdinrasva
kontaktipintaan!
900 79--80 Petro/Turbo (induktiivinen) EI SAATAVANA
900/900i 81--90 Bosch (7 liitintä rivissä/Hall-anturi). . . 10-8002 17.90 ???
900/900i 89--90 Bosch kuten edellinen mutta jäähdytyslevy! 10-8004 29.90 ???
900i-16V 85--93 Bosch (7 liitintä rivissä/Pääteaste). . . . 10-8012 24.90 ???
900i-16V 87--93 Bosch (4 liitintä+2 johtoa/Pääteaste). . . 10-8122 35.50 ???
900-Turbo16 Bosch (7 liitintä rivissä/Hall-anturi). . . . . 10-8002 17.90 ???
paltaselka
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Elo 28, 2007 20:53
Paikkakunta: 08

tuplakaasirille

Viesti Kirjoittaja paltaselka »

nyt tipuin kärriltä: "sytkäpääte" , onko se "se" tikkuaskia isompi loota kuskinpuolen etulikasuojassa ?Ruuvattu kahdella ruuvilla peltiin kiinni ? Sekö voisi aiheuttaa kierroslukumittarin mielivaltaisen toiminnan ? Silloin tällöin näyttää, jos on näyttääkseen. Kainuusta kun ajaa Kuopioon päin niin 180 km jälkeen iloisesti herää mittari henkiin ja lopettaa näyttämisen siinä Nurmijärven kohdalla, 30 km ennen Helsinkiä. Eipäs tuolla niin suurta merkitystä taida olla, ottaa vaan silmään kun alkaa mittaristossa yht äkkiä jotain heilahdella. Kesälomareissulla tarkkailin, hyvinhän tuo muutoin meni.
saab 96 2x aikoinaan
saab 900,1986 musta sedan miltei uudesta saakka
saab 900i , 5ov kaunis mutta temppuilee
saab 900i, valkoinen virka-auto (kaunis ja edullinen)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tuossa yhdessä t8 saabissa on juurikin tuo että 4000 kieppeillä putoaa pois... kokeiltu eri sytkäpäätteillä, motonetin unipoint, hugo ja vara-osa autosta bosch, millään ei vaikutusta...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Eiks, se signaali yleensä tule sytytyspuolalta? Vois kokeilla sitäkin. :idea:

Maadoitusvika on myös todennäköinen syy, esim mittaristossa.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

antti.hakamaa kirjoitti:olettekos kokeilleet kumpikaan toista virtalukon relettä aiheuttaa myös noiden pimenemisen sekä huomio valon palamisen ajon aikana.
No nyt kokeilin toisella releelläkin,eikä ollut mitään vaikutusta.
Seuraavaksi on kai pakko kokeilla antaa suoraa virtaa puolan - navasta.Ei vaan hetkeen kiinnosta kun juuri vähän aikaan sitten vaihdoin tuohon mittariston.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

satkussa ei tule puolalta vaan tuolta sytkäpäätteeltä heikko virta signaalina, joten luultavasti kärvähtää mittari jos suoraan puolaan lykkää...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Joo,tiesinkin että pääteasteen pinnistä 7 tulee singnaali.Mutten tajunnut että on erilaista kuin puolan miinukselta.Hyvä että kerroit niin en turhaan rikkonut tuota uudemmanmallista mittaristoa. :D
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Joo, niin se taitaa olla että sen kuuluu tulla sytytyspäätteestä.
Kuitenkin se toimii myös suoraan puolasta ainakin 900c:ssä johon asensin 900i-87 kierroslukumittarin, on toiminut kohta 2vuotta. :roll:
Korvasin tarvikemittarin eikä foilio-johdotus täsmännyt joten käytin tarvikemittarin suoran signaalin puolasta eikä mittaristo ole kärähtänyt.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Jahas,onhan mulla noita mittaristoja ylimääräisiä vaikka kuinka ja paljon.Täytyy ennen talviseisontaa varmaan sitten kokeilla jollain ylimääräisellä mittaristolla ennenkuin tuhoan tuon -92 mallisen turbon mittariston.Jos toimii niin sittenhän sen varmaan uskaltaa kytkeä tuon uudemmankin.Joka tapauksessa se on sieltä vielä pois otettava kun lämpömittari toimii tuossa -92 mittaristossa miten sattuu.Eli näyttää kyllä aikansa oikein mutta hyppää sitten tappiin asti.Vanha mittaristo toimi tuolta osin ihan ok.
Vastaa Viestiin