käsijarrun säätö
käsijarrun säätö
mites näissä saabeissa (-88 900i) tuota käsijarrua voi kiristää? en ole asiaan perehtyny niin aattelin kysyä asiasta enemmän titäviltä
tuossa jotain vanhoja keskusteluja jotka löysin haku-toiminnolla
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=32796
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=30261
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=1705
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=32796
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=30261
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=1705
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Takakäppää säädetään jarrusatulalta. oliko 14mm pultti pois ja sen takaa 4mm kuusiota käännetään ensin kiinni ja sitten vartti tai puoli takaisinpäin.
Edellyttäen että vaijerit on oikein säädetty . Satulan linkku jotakuinkin rajoittimessaan.
Vaijerista ei siis ensin saa mennä säätelemään siinä uskossa että sillä kaikki korjaantuu.
Tuossa toisessa linkissä kerrottu kyllä ihan selkeästi .
Edellyttäen että vaijerit on oikein säädetty . Satulan linkku jotakuinkin rajoittimessaan.
Vaijerista ei siis ensin saa mennä säätelemään siinä uskossa että sillä kaikki korjaantuu.
Tuossa toisessa linkissä kerrottu kyllä ihan selkeästi .
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Tai ehkä joku laiska kysyjä voisi sittenkin harkita lukea ne vastaukset kysymyksiin noista vanhoista kirjoituksista.juippinen kirjoitti:pystyiskö joku ahkera kokoon tän viestiketjun päähän ne kohdat/sen kohdan mistä sitä k-jarrua kiristetään, auton alta vai purkamalla sisäosia vai joku muu?
Vaijeri säädetään sopivalle kireydellä käsijarrukahvan juuresta (luukku keskikonsolin takasivussa kuskin puolella, takajalkatilasta pääsy kun penkki on edessä). Tai sitten uudemmissa takapenkin alta vaijerin kuoren keskellä olevasta säätökohdsta. Vaijerin säätö on oikea kun se ei ole täysin löysällä ja käsijarruvipu ei nojaa satulan alla olevaan stopparitappiiin, vaan vivun nystyrän ja tapin välillä kuuluu olla 1 mm välys.
Käsijarru säädetään satulasta tulppapultin alta 4 mm kuusiokoloruuvista.
Ohjeet on sata kertaa kirjoitettu tälle foorumille, en kirjoita tähän enää uudestaan. Tässä täsmävinkki yhteen asialliseen vastaukseen, haulla löydät paljon lisää 900 ja 9000-foorumeilta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 074#230074
Kuvitusta palojenvaihdosta ja käsijarrun säädöstä, mutta ei mitään mainintaa vaijerinsäädöstä:
http://www.saab9000.com/procedures/braking/rearpads.php
Viimeksi muokannut jus, Ti Elo 25, 2020 16:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Voi teidän kanssa. Tässä mun ohje:
Ensin tutkitaan,että jarrusatulan vipu palautuu automaattisesti. Jos ei palaudu, jarru jää laahaamaan. Syitä voi olla kaksi, satula jumittaa tai vaijeri jumittaa. Näiden korjaus on oma tarinansa.
Säätö:
Vaijeri säädetään ensin. Laita 1mm rakotulkki satulassa olevan vivun ja stopparitapin väliin. Mene kabiiniin pyörittämään vaijeria kireämälle, kunnes rakotulkki putoaa satulasta. Säätöruuvi löytyy kahvan juuresta. Jotkut ovat säätäneet sen konsolissa olevasta luukusta tai poistamalla muovikonsolit.
Tämän jälkeen satulasta avataan 14mm kannalla oleva tulppa, joka on satulan säätöruuvin suoja. Säätöruuvia punotaan 4mm kuusiokoloavaimella ja tuo säätö liikuttaa mäntää. Ensin pyöritetään säätöä siten, että jarrulevyä+napaa ei pysty enää pyörittämään. Tuosta kohtaa käännetään säätöä 1/4 kierrosta takaisinpäin. Navan pitäisi pyöriä nyt vapaasti. Sitten vaan laitetaan tulppa takaisin.
Jarrun pitäisi säätää itseään automaattisesti tästä eteenpäin, mutta meikäläisen 900i:ssä toinen satula pitää jostain syystä säätää kerran vuoteen ennen katsastusta...
Tee aina molempien puolien vaijerien ja satulan säädöt samalla kertaa, tai käsijarru voi jäädä puoltavaksi.
No, mikä koko jutussa on parasta, käyttöjarru usein jämäköityy säädön jälkeen.
Ensin tutkitaan,että jarrusatulan vipu palautuu automaattisesti. Jos ei palaudu, jarru jää laahaamaan. Syitä voi olla kaksi, satula jumittaa tai vaijeri jumittaa. Näiden korjaus on oma tarinansa.
Säätö:
Vaijeri säädetään ensin. Laita 1mm rakotulkki satulassa olevan vivun ja stopparitapin väliin. Mene kabiiniin pyörittämään vaijeria kireämälle, kunnes rakotulkki putoaa satulasta. Säätöruuvi löytyy kahvan juuresta. Jotkut ovat säätäneet sen konsolissa olevasta luukusta tai poistamalla muovikonsolit.
Tämän jälkeen satulasta avataan 14mm kannalla oleva tulppa, joka on satulan säätöruuvin suoja. Säätöruuvia punotaan 4mm kuusiokoloavaimella ja tuo säätö liikuttaa mäntää. Ensin pyöritetään säätöä siten, että jarrulevyä+napaa ei pysty enää pyörittämään. Tuosta kohtaa käännetään säätöä 1/4 kierrosta takaisinpäin. Navan pitäisi pyöriä nyt vapaasti. Sitten vaan laitetaan tulppa takaisin.
Jarrun pitäisi säätää itseään automaattisesti tästä eteenpäin, mutta meikäläisen 900i:ssä toinen satula pitää jostain syystä säätää kerran vuoteen ennen katsastusta...
Tee aina molempien puolien vaijerien ja satulan säädöt samalla kertaa, tai käsijarru voi jäädä puoltavaksi.
No, mikä koko jutussa on parasta, käyttöjarru usein jämäköityy säädön jälkeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re:
Moi! Itsellä tosiaan seisontajarrun säätö edessä -84 ysiysistä. Seisontajarrun vaijerin vipu on aivan löysä, kun koittaa peukalolla painaa eikä jarru ota kinni ollenkaan. Kahvan vaijerin säätö on ok, alle 1 mm välys satulassa vivun ja topparin välillä.900i kirjoitti: ↑La Huhti 29, 2006 08:56Takakäppää säädetään jarrusatulalta. oliko 14mm pultti pois ja sen takaa 4mm kuusiota käännetään ensin kiinni ja sitten vartti tai puoli takaisinpäin.
Edellyttäen että vaijerit on oikein säädetty . Satulan linkku jotakuinkin rajoittimessaan.
Vaijerista ei siis ensin saa mennä säätelemään siinä uskossa että sillä kaikki korjaantuu.
Tuossa toisessa linkissä kerrottu kyllä ihan selkeästi .
Nuo linkit eivät ainakaan itsellä valitettavasti toimineet.
Vika on siis satulan päässä mutta missäs siinä satulassa tuo 14 mm pultti sijaitsee? Siis se, jonka alla 4 mm kuusiokololla tehtävä säätö on. Eikös ysiysissä pitäisi olla samat Girlingin jarrut edessä?
Kiitos tiedosta!
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24288
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: käsijarrun säätö
Ei vaan säätö tapahtuu männästä eli palat irti ja avaimella.mäntä ulos et palat menee nippanappa.paikoilleen
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: käsijarrun säätö
Juu se suoraan vaikuttavan männän säätö on tehty normaalisti kiertämällä uusia paloja asennettaessa. Viesti, jota lainasin, ei tainnut liittyä siihen.
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Re: käsijarrun säätö
Etukäppäri: Muutama napsu käsijarrua ylös ja armotonta jarrupolkimen polkemista useita kertoja. Näin menee ihan automaattisäädöllä. Tuo tuli aina tehtyä ennen katsastukseen ajoa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: käsijarrun säätö
Mutta ihan mielenkiinnosta, 99:n satulasta löytyy myös tuo em. 14 mm pultti ja sen alta 4 mm kuusiokolo?
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24288
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: käsijarrun säätö
Tuskin
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: käsijarrun säätö
Ei löydy. Säätö satulassa tapahtuu mäntää kiertämällä. Tossa esim. se Työkalu https://www.skandix.de/en/spare-parts/a ... n/1003802/
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01