Eli autan perhetuttuani. Itse olen noiden jenkki-GM ruiskujen ja tietokoneohjattujen kaasarimoottoreiden kanssa pelaillut.. Oireet;
Vilkuttelee "Engine"-valoa yli 100 km/h nopeuksissa ja kuluttaa liikaa.
Toinen ongelma äskettäin ilmestynyt on tyhjäkäynnin heiluminen ja käynnistysongelmat ja sammuminen..
Voisiko joku auttaa vahaa eläkeläis-saabimiestä, jolle tietokoneohjatut järjestelmät ovat ei- niin tuttuja?
Itse GM-systeemeistä epäilisin , että joku anturi antaa väärää tietoa , ehkä tps, ehkä map? Ehkä vss? Tai tyhjäkäyntimoottori jumii, mutta se ei selittäisi tuota "Engine"-valoa yli satasen nopeuksissa.
Jos auto olisi 80-90-l US GM, minulla olisi tietokoneohjelmisto vianhakuun , tai sitten klemmarilla maadoittaen pari terminaalia tuo "Engine"-valo vilkuttalisi vikakoodit, jotka voisin listasta tarkistaa.
Sama lienee Saabissa? Tämä perhetuttu korjaa kaasariongelmat tuosta vain, mutta on sormisuussa tietokoneohjauksen kanssa. Saab-liikkeen palvelut maksanevat puolen 1989 saabin verran?
Eli onko netissä ohjeita vikakoodien lukemiseen ilman analysaattoria/ koodien purkamislistaa? Tai jollain saab-harrastajalla hyvää tahtoa ja suuri sydän + vikaanalysaattori jossain Kuopion lähellä ja halua auttaa vahaa saab-miestä?
1989 900 sedan 16v automaatti
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: 1989 900 sedan 16v automaatti
Tuolta löytyy vikakoodien lukuohjeet Saabin Bosch LH-jet ruiskuille:
http://www.swedishwrench.com/flashcode.htm
http://www.swedishwrench.com/flashcode.htm
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 1989 900 sedan 16v automaatti
vikaa kannattaa lähteä hakemaan hapettuneista maadoituksista korissa/moottorissa ja lämpötilaanturista.
uusi anturi motonetissä ei paljoa maksa. että voi ostaa vaikka kokeeksi.
uusi anturi motonetissä ei paljoa maksa. että voi ostaa vaikka kokeeksi.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 1989 900 sedan 16v automaatti
paljonko syö, meidän saman mallin automaatti juo reilun 12 l tuollaisessa lähinnä 7 km pätkiä ajossa, manuaali menee n. 10 litralla vastaavassa ajossa näillä keleillä.kent kirjoitti: Oireet;
Vilkuttelee "Engine"-valoa yli 100 km/h nopeuksissa ja kuluttaa liikaa.
Toinen ongelma äskettäin ilmestynyt on tyhjäkäynnin heiluminen ja käynnistysongelmat ja sammuminen..
Jo 10 vuotta sitten oli maadoitus automaatissamme niin huono, jotta hyppi kuin kenguru, viimevuonna kaikki runkomaadoitusnipussa olevat johdot syöpyivät ihan katkatki-poikki, tinailin ne uusiksi. Myös laturin maadoitus ja laturin piuha ovat värinästä menneet ihan katkipoikki . Ilmamassamittarin liitäntää voi myös nitkutella/ putsailla kontaktin parantamiseksi em. lisäksi.Toi lämpötila-anturi on tosiaan aika yleinen risaaja , yleismittarilla voi kyteksiä muuttuuko sen vastus järkevästi lämmön mukaan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00