t16 signaalinmunnin?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

t16 signaalinmunnin?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kuinkas tärkeä t16 satkussa on signaalin muunnin että voiko sen jättää pois ja yhdistää letkut haaroittimella?

mitä tuo käytännössä tekee?

jonkinlainen käsitys itsellä on mutta joku enemmän tietävä voisi kertoa.

siitähän lähtee letkut egr:ään, ahtopaine mittarilla, alipaine akulle ja imu sarjalle.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: t16 signaalinmunnin?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Voi poistaa jos et EGR:ää käytä. Muuta virkaa sillä ei ole.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: t16 signaalinmunnin?

Viesti Kirjoittaja Svc »

Missäs kohtaa tuo signaalimuunnin on?
Onko se siinä vasemmassa etukulmassa oleva mokkula, johon menee kolme alipaineletkua?

87 tonnarissa oli samanlainen rintapellissä kuskin puolella.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: t16 signaalinmunnin?

Viesti Kirjoittaja jus »

Juu, satkussa lokasuojassa, tontussa rintapellissä.
Tuolla on selitystä EGR:n ja signaalimuuntimen toiminnasta, mutta joku saisi silti vääntää rautalangasta signaalimuuntimen roolin ja toimintaperiaatteen:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=72861#p72861
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: t16 signaalinmunnin?

Viesti Kirjoittaja Sami »

Kuvaavampi nimi signaalinmuuntimelle olisi käyttää englanninkielistä nimeä eli modulaattori tai ohjauspiiri, jolloin sen toiminnan tajuaa jo nimestäkin. Modulaattorin sisäänmenoon voi mennä sytytyspulssi, kaasuläpän asento, lämpötila yms.. (mitä lie saabissa menee?) ja ulostulona modulaattori antaa pulssitettua signaalia jonka leveys määräytyy sisääntulojen suhteesta.

Modulaattorilla ohjataan EGR solenoidia, joka taas availee EGR venttiiliä.

Modulaattorilla on ratkaistu perinteisten alipaineohjattujen EGR systeemien ongelmia mittaamalla haluttuja signaaleja ja näistä tiedoista analogisesti "laskemalla" ennalta päätetty pulssin leveys solenoidille, joka availee pakokaasuventtiiliä. Sama systeemi voi olla toteutettu kokonaan eri paikoista imusarjaa otetuilla alipainesignaaleilla, jolloin toimintaperiaate sama, mutta alipaine signaaleista muodostetaan taas "analogisesti laskemalla" ohjaus signaali alipaineisena tai sähköisenä.

Saabissa pitäs olla hyvä EGR systeemi joka jopa parantaisi taloudellisuutta ja antas hitusen (tuskin huomattavissa olevaa) tehoa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: t16 signaalinmunnin?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Saabin EGR on muistaakseni (ainakin näissä vanhoissa bensakoneissa, diesel erikseen) pelkästään alipainetoiminen ilman mitään sähköjä, joten toiminee kuten yllä kuvataan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin