käykö satkun alusta tuplikseen?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
käykö satkun alusta tuplikseen?
mites se olikaan, käykö esim. -86 tai vaihtoehtoisesti -88 satkun alusta tuplikseen.
eli tuplisten vuosimallit ovat -70 ja 76, ja lähinnä kiinnostaa ylä- ja alatukivarsien sopuvuus edessä.
tarkoitus päivittää alustaa turbopannun asennuksen yhteydessä.
EDIT:
purin äsken -86 satkun josta ajattelin laittaa taka-akselin tukivarsineen ja kilkkeineen sekä etupään tukivarret, pyörännavat yms. 70 tuplikseen.
ja tuohon -76:seen laittaisin uudemman satkun alustan, eli -88 -->
kommentteja?
eli tuplisten vuosimallit ovat -70 ja 76, ja lähinnä kiinnostaa ylä- ja alatukivarsien sopuvuus edessä.
tarkoitus päivittää alustaa turbopannun asennuksen yhteydessä.
EDIT:
purin äsken -86 satkun josta ajattelin laittaa taka-akselin tukivarsineen ja kilkkeineen sekä etupään tukivarret, pyörännavat yms. 70 tuplikseen.
ja tuohon -76:seen laittaisin uudemman satkun alustan, eli -88 -->
kommentteja?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

Re: käykö satkun alusta tuplikseen?
Etutukivarsia ei pidä mennä vaihtelemaan. Etutukivarret on eri mittaiset 99 ja 900 välillä. Enpä lähtisi vaihtamaan pienissä tuskissa nuita, kun ei ole minkäänlaista varmuutta, saako siitä järkevää pakettia aikaan.
Etupään setuppi sattuu kohdillen silleen, että otat Saab 90:stä vetoakselit ja vetonivelet. Siinä on paksummat akselit, kuin 99:ssä. Jos et saa nuita, niin sitten vaihtoehto b on hommata vetoakselit nivelineen 99:stä, jossa on ne uudemmat vetonivelet ja navat, elikkäs navat on samanlaiset kuin tossa 90:ssä. 99:n vuosimalli on oltava luultavimmin 82-84. Sitten itse navat jarruineen tulisi siitä 900 -88 ... -93. 900:n vetoakselit ei käy, koska ne on liian pitkät.
Taka-akseli menisi sitten, niinkuin sanoitkin, elikkäs kokonaan kaikkineen riklottimineen se taka-akselisto vaihtoon. Samalla saat uudemmanmalliset iskaritkin sinne taakse ja taka-akselin raideleveyskin kasvaa mukavasti.
Etupään setuppi sattuu kohdillen silleen, että otat Saab 90:stä vetoakselit ja vetonivelet. Siinä on paksummat akselit, kuin 99:ssä. Jos et saa nuita, niin sitten vaihtoehto b on hommata vetoakselit nivelineen 99:stä, jossa on ne uudemmat vetonivelet ja navat, elikkäs navat on samanlaiset kuin tossa 90:ssä. 99:n vuosimalli on oltava luultavimmin 82-84. Sitten itse navat jarruineen tulisi siitä 900 -88 ... -93. 900:n vetoakselit ei käy, koska ne on liian pitkät.
Taka-akseli menisi sitten, niinkuin sanoitkin, elikkäs kokonaan kaikkineen riklottimineen se taka-akselisto vaihtoon. Samalla saat uudemmanmalliset iskaritkin sinne taakse ja taka-akselin raideleveyskin kasvaa mukavasti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Re: käykö satkun alusta tuplikseen?
muistan nähneeni tällä foorumilla aikoinaan linkin sivustoon jossa neuvottiin uudemman tupliksen tai vanhan satkun (etu)tukivarsien ym. vaihto tuplikseen.
muutoksella haettiin modernimpaa ohjausgeometriaa.
siellä myös neuvottiin optimisäädöt ohjauskulmille.
onkohan -87 ja -88 navoissa muuta käytännön eroa ajo-ominaisuuksien kannalta kuin jarrut?
jossain nopassa oli mukavan kevyt ohjaus ja ei silti ollut uraherkkä tms.
eikä siis ollut ohjaustehostajaa.
eroaakohan vuosimallit -70 ja -76 jotenkin tukivarsien- tai kiinnitysten osalta toisistaan.
muutoksella haettiin modernimpaa ohjausgeometriaa.
siellä myös neuvottiin optimisäädöt ohjauskulmille.
onkohan -87 ja -88 navoissa muuta käytännön eroa ajo-ominaisuuksien kannalta kuin jarrut?
jossain nopassa oli mukavan kevyt ohjaus ja ei silti ollut uraherkkä tms.
eikä siis ollut ohjaustehostajaa.
eroaakohan vuosimallit -70 ja -76 jotenkin tukivarsien- tai kiinnitysten osalta toisistaan.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

Re: käykö satkun alusta tuplikseen?
http://uk.geocities.com/saab99tips/Susp ... Tweaks.htmsaabastelija kirjoitti:muistan nähneeni tällä foorumilla aikoinaan linkin sivustoon jossa neuvottiin uudemman tupliksen tai vanhan satkun (etu)tukivarsien ym. vaihto tuplikseen.
http://uk.geocities.com/saab99tips/Susp ... Aligne.htm
Etusivu http://uk.geocities.com/saab99tips/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Re: käykö satkun alusta tuplikseen?
jees kiitos.jus kirjoitti:http://uk.geocities.com/saab99tips/Susp ... Tweaks.htmsaabastelija kirjoitti:muistan nähneeni tällä foorumilla aikoinaan linkin sivustoon jossa neuvottiin uudemman tupliksen tai vanhan satkun (etu)tukivarsien ym. vaihto tuplikseen.
http://uk.geocities.com/saab99tips/Susp ... Aligne.htm
Etusivu http://uk.geocities.com/saab99tips/
aiheuttakohan tämä ongelmia:
"Pre -m73 cars: The upper a-arm is different. On the newer ones, the lower spring seat is pivoted. -That's a good thing."
ja mitenkähän -88 satkun tulivarret, tuossahan artikkelissahan mainittiin että pre 81-87 olisi ok.
vai laitetaanko tukivarret -87 ja navat jarruineen -88

Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

Re: käykö satkun alusta tuplikseen?
Ylemmät tuivarret on 73- eteenpäin kaikki samalla numerolla. Alatukivarsissa taisi olla pieni kulamaero alapallon paikan osalle.
"2375"
99 EMS grp 2
99 EMS grp 2
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Re: käykö satkun alusta tuplikseen?
siis satkuissakin (og) ja tupliksissa -73 eteenpäin samat samat ylätukivarret vai?jar kirjoitti:Ylemmät tuivarret on 73- eteenpäin kaikki samalla numerolla. Alatukivarsissa taisi olla pieni kulamaero alapallon paikan osalle.
mitenkähän tuossa -70 mallissa eroaa ylätukivarren kiinnitys yms?
satkussa lienee suurempi raideleveys edessä kuin 99:ssä, onko se toteutettu vanteilla vai onkohan tukivarsien kiinnityspisteet "leveämmällä" kuin tupliksessa.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

Re: käykö satkun alusta tuplikseen?
Uudemmassa ylätukivarressa jousilautanen on nivelletty eli siellä on pusla. Vanhemmissa lienee kiinteä. Siis 99:ssä.
Satkun alatukivarsi muuttui jossain vuosiluvussa (olisko ollut vm. -85 eteenpäin tai joku sen tietävä voi laittaa) 3 astetta enemmän eteenpäin suunnatuksi. Tällä on saatu aikaan parempi handling.
Jos kuitenkin laitat 99:iin satkun osia niin anna olla 99:n omat tukivarret etuakselistossa ja laita siihen vain navat satkusta. Ja vanhempaan 99:n käynee uudemman 99:n tukivarret. Vetoakseleiksi menee ne 90:n akselit tai jos oikein muistan niin h-koneisen 5-vaihteisen 99:n akselit. Älä laita satkun alatukivarsia (ylätukivarsista mulla ei ole mitään tietoa) koska et tule saamaan ohjauskulmia oikeiksi.
Satkun alatukivarsi muuttui jossain vuosiluvussa (olisko ollut vm. -85 eteenpäin tai joku sen tietävä voi laittaa) 3 astetta enemmän eteenpäin suunnatuksi. Tällä on saatu aikaan parempi handling.
Jos kuitenkin laitat 99:iin satkun osia niin anna olla 99:n omat tukivarret etuakselistossa ja laita siihen vain navat satkusta. Ja vanhempaan 99:n käynee uudemman 99:n tukivarret. Vetoakseleiksi menee ne 90:n akselit tai jos oikein muistan niin h-koneisen 5-vaihteisen 99:n akselit. Älä laita satkun alatukivarsia (ylätukivarsista mulla ei ole mitään tietoa) koska et tule saamaan ohjauskulmia oikeiksi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Re: käykö satkun alusta tuplikseen?
-73 vaihtui ylätukivarren jousilautasen kiinnitys, muuttuiko ylätukivarsi vielä senkin jälkeen...dimebak kirjoitti:Uudemmassa ylätukivarressa jousilautanen on nivelletty eli siellä on pusla. Vanhemmissa lienee kiinteä. Siis 99:ssä.
Satkun alatukivarsi muuttui jossain vuosiluvussa (olisko ollut vm. -85 eteenpäin tai joku sen tietävä voi laittaa) 3 astetta enemmän eteenpäin suunnatuksi. Tällä on saatu aikaan parempi handling.
Jos kuitenkin laitat 99:iin satkun osia niin anna olla 99:n omat tukivarret etuakselistossa ja laita siihen vain navat satkusta. Ja vanhempaan 99:n käynee uudemman 99:n tukivarret. Vetoakseleiksi menee ne 90:n akselit tai jos oikein muistan niin h-koneisen 5-vaihteisen 99:n akselit. Älä laita satkun alatukivarsia (ylätukivarsista mulla ei ole mitään tietoa) koska et tule saamaan ohjauskulmia oikeiksi.
tossa mun -76 combissa on ihan erituntuinen ohjaus kuin uudempi 99/90, johtuuko ero vain ohjauskulmista/pyörännavoista.
ja -70 vasta jäykkä onkin, mutta siinähän onkin eri osia kuin uudemmissa.
ilmeisesti tuon ylemmän linkin ohjeisiin ei sitten ole luottamista jos satkun tukivarret ei ole käypäset

Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

Re: käykö satkun alusta tuplikseen?
Ei ole muuttunut, minun tietääkseni.saabastelija kirjoitti:-73 vaihtui ylätukivarren jousilautasen kiinnitys, muuttuiko ylätukivarsi vielä senkin jälkeen...
tossa mun -76 combissa on ihan erituntuinen ohjaus kuin uudempi 99/90, johtuuko ero vain ohjauskulmista/pyörännavoista.
ja -70 vasta jäykkä onkin, mutta siinähän onkin eri osia kuin uudemmissa.
ilmeisesti tuon ylemmän linkin ohjeisiin ei sitten ole luottamista jos satkun tukivarret ei ole käypäset
Pyöräkulmat voi olla syynä. Mulla oli 99:ssä madallusjousien asennuksen jälkeen kevyt ohjaus ja suuntavakaus teillä tietämättömillä. Pyöräkulmien suuntauksen jälkeen ohjaus muuttui raskaammaksi ja autosta tuli vakaampi ajaa.
Mielenkiinnolla seuraan mitkä osat sitten sopii ja mitkä ei, kun mulla joku kaunis päivä tekniikka satkusta 99:iin. Sitä päivää odotellessa haaveillaan...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Re: käykö satkun alusta tuplikseen?
olikohan jollakulla varaosanumeroita esim. nopan (tai uudemman 99:n) etutukivarsiin?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato
