käykö satkun alusta tuplikseen?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

käykö satkun alusta tuplikseen?

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

mites se olikaan, käykö esim. -86 tai vaihtoehtoisesti -88 satkun alusta tuplikseen.
eli tuplisten vuosimallit ovat -70 ja 76, ja lähinnä kiinnostaa ylä- ja alatukivarsien sopuvuus edessä.
tarkoitus päivittää alustaa turbopannun asennuksen yhteydessä.

EDIT:
purin äsken -86 satkun josta ajattelin laittaa taka-akselin tukivarsineen ja kilkkeineen sekä etupään tukivarret, pyörännavat yms. 70 tuplikseen.

ja tuohon -76:seen laittaisin uudemman satkun alustan, eli -88 -->

kommentteja?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: käykö satkun alusta tuplikseen?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Etutukivarsia ei pidä mennä vaihtelemaan. Etutukivarret on eri mittaiset 99 ja 900 välillä. Enpä lähtisi vaihtamaan pienissä tuskissa nuita, kun ei ole minkäänlaista varmuutta, saako siitä järkevää pakettia aikaan.

Etupään setuppi sattuu kohdillen silleen, että otat Saab 90:stä vetoakselit ja vetonivelet. Siinä on paksummat akselit, kuin 99:ssä. Jos et saa nuita, niin sitten vaihtoehto b on hommata vetoakselit nivelineen 99:stä, jossa on ne uudemmat vetonivelet ja navat, elikkäs navat on samanlaiset kuin tossa 90:ssä. 99:n vuosimalli on oltava luultavimmin 82-84. Sitten itse navat jarruineen tulisi siitä 900 -88 ... -93. 900:n vetoakselit ei käy, koska ne on liian pitkät.

Taka-akseli menisi sitten, niinkuin sanoitkin, elikkäs kokonaan kaikkineen riklottimineen se taka-akselisto vaihtoon. Samalla saat uudemmanmalliset iskaritkin sinne taakse ja taka-akselin raideleveyskin kasvaa mukavasti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: käykö satkun alusta tuplikseen?

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

muistan nähneeni tällä foorumilla aikoinaan linkin sivustoon jossa neuvottiin uudemman tupliksen tai vanhan satkun (etu)tukivarsien ym. vaihto tuplikseen.
muutoksella haettiin modernimpaa ohjausgeometriaa.
siellä myös neuvottiin optimisäädöt ohjauskulmille.

onkohan -87 ja -88 navoissa muuta käytännön eroa ajo-ominaisuuksien kannalta kuin jarrut?

jossain nopassa oli mukavan kevyt ohjaus ja ei silti ollut uraherkkä tms.
eikä siis ollut ohjaustehostajaa.

eroaakohan vuosimallit -70 ja -76 jotenkin tukivarsien- tai kiinnitysten osalta toisistaan.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: käykö satkun alusta tuplikseen?

Viesti Kirjoittaja jus »

saabastelija kirjoitti:muistan nähneeni tällä foorumilla aikoinaan linkin sivustoon jossa neuvottiin uudemman tupliksen tai vanhan satkun (etu)tukivarsien ym. vaihto tuplikseen.
http://uk.geocities.com/saab99tips/Susp ... Tweaks.htm
http://uk.geocities.com/saab99tips/Susp ... Aligne.htm
Etusivu http://uk.geocities.com/saab99tips/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: käykö satkun alusta tuplikseen?

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

jus kirjoitti:
saabastelija kirjoitti:muistan nähneeni tällä foorumilla aikoinaan linkin sivustoon jossa neuvottiin uudemman tupliksen tai vanhan satkun (etu)tukivarsien ym. vaihto tuplikseen.
http://uk.geocities.com/saab99tips/Susp ... Tweaks.htm
http://uk.geocities.com/saab99tips/Susp ... Aligne.htm
Etusivu http://uk.geocities.com/saab99tips/
jees kiitos.

aiheuttakohan tämä ongelmia:
"Pre -m73 cars: The upper a-arm is different. On the newer ones, the lower spring seat is pivoted. -That's a good thing."

ja mitenkähän -88 satkun tulivarret, tuossahan artikkelissahan mainittiin että pre 81-87 olisi ok.

vai laitetaanko tukivarret -87 ja navat jarruineen -88 :-)
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
jar
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 07:45

Re: käykö satkun alusta tuplikseen?

Viesti Kirjoittaja jar »

Ylemmät tuivarret on 73- eteenpäin kaikki samalla numerolla. Alatukivarsissa taisi olla pieni kulamaero alapallon paikan osalle.
"2375"
99 EMS grp 2
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: käykö satkun alusta tuplikseen?

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

jar kirjoitti:Ylemmät tuivarret on 73- eteenpäin kaikki samalla numerolla. Alatukivarsissa taisi olla pieni kulamaero alapallon paikan osalle.
siis satkuissakin (og) ja tupliksissa -73 eteenpäin samat samat ylätukivarret vai?

mitenkähän tuossa -70 mallissa eroaa ylätukivarren kiinnitys yms?

satkussa lienee suurempi raideleveys edessä kuin 99:ssä, onko se toteutettu vanteilla vai onkohan tukivarsien kiinnityspisteet "leveämmällä" kuin tupliksessa.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: käykö satkun alusta tuplikseen?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Uudemmassa ylätukivarressa jousilautanen on nivelletty eli siellä on pusla. Vanhemmissa lienee kiinteä. Siis 99:ssä.

Satkun alatukivarsi muuttui jossain vuosiluvussa (olisko ollut vm. -85 eteenpäin tai joku sen tietävä voi laittaa) 3 astetta enemmän eteenpäin suunnatuksi. Tällä on saatu aikaan parempi handling.

Jos kuitenkin laitat 99:iin satkun osia niin anna olla 99:n omat tukivarret etuakselistossa ja laita siihen vain navat satkusta. Ja vanhempaan 99:n käynee uudemman 99:n tukivarret. Vetoakseleiksi menee ne 90:n akselit tai jos oikein muistan niin h-koneisen 5-vaihteisen 99:n akselit. Älä laita satkun alatukivarsia (ylätukivarsista mulla ei ole mitään tietoa) koska et tule saamaan ohjauskulmia oikeiksi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: käykö satkun alusta tuplikseen?

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

dimebak kirjoitti:Uudemmassa ylätukivarressa jousilautanen on nivelletty eli siellä on pusla. Vanhemmissa lienee kiinteä. Siis 99:ssä.

Satkun alatukivarsi muuttui jossain vuosiluvussa (olisko ollut vm. -85 eteenpäin tai joku sen tietävä voi laittaa) 3 astetta enemmän eteenpäin suunnatuksi. Tällä on saatu aikaan parempi handling.

Jos kuitenkin laitat 99:iin satkun osia niin anna olla 99:n omat tukivarret etuakselistossa ja laita siihen vain navat satkusta. Ja vanhempaan 99:n käynee uudemman 99:n tukivarret. Vetoakseleiksi menee ne 90:n akselit tai jos oikein muistan niin h-koneisen 5-vaihteisen 99:n akselit. Älä laita satkun alatukivarsia (ylätukivarsista mulla ei ole mitään tietoa) koska et tule saamaan ohjauskulmia oikeiksi.
-73 vaihtui ylätukivarren jousilautasen kiinnitys, muuttuiko ylätukivarsi vielä senkin jälkeen...

tossa mun -76 combissa on ihan erituntuinen ohjaus kuin uudempi 99/90, johtuuko ero vain ohjauskulmista/pyörännavoista.

ja -70 vasta jäykkä onkin, mutta siinähän onkin eri osia kuin uudemmissa.

ilmeisesti tuon ylemmän linkin ohjeisiin ei sitten ole luottamista jos satkun tukivarret ei ole käypäset :-)
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: käykö satkun alusta tuplikseen?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

saabastelija kirjoitti:-73 vaihtui ylätukivarren jousilautasen kiinnitys, muuttuiko ylätukivarsi vielä senkin jälkeen...

tossa mun -76 combissa on ihan erituntuinen ohjaus kuin uudempi 99/90, johtuuko ero vain ohjauskulmista/pyörännavoista.

ja -70 vasta jäykkä onkin, mutta siinähän onkin eri osia kuin uudemmissa.

ilmeisesti tuon ylemmän linkin ohjeisiin ei sitten ole luottamista jos satkun tukivarret ei ole käypäset :-)
Ei ole muuttunut, minun tietääkseni.

Pyöräkulmat voi olla syynä. Mulla oli 99:ssä madallusjousien asennuksen jälkeen kevyt ohjaus ja suuntavakaus teillä tietämättömillä. Pyöräkulmien suuntauksen jälkeen ohjaus muuttui raskaammaksi ja autosta tuli vakaampi ajaa.

Mielenkiinnolla seuraan mitkä osat sitten sopii ja mitkä ei, kun mulla joku kaunis päivä tekniikka satkusta 99:iin. Sitä päivää odotellessa haaveillaan...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: käykö satkun alusta tuplikseen?

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

olikohan jollakulla varaosanumeroita esim. nopan (tai uudemman 99:n) etutukivarsiin?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Vastaa Viestiin