ysisatasen cruisesta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tonnisata
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 03:04
Paikkakunta: 08 area

ysisatasen cruisesta

Viesti Kirjoittaja tonnisata »

Mahtaisko joku tietää millasella oulssilla cruise,vaikka 95-90 lukuinen - tunnistaa nopeuden . Se siis ottaa sen sieltä mittarin takaa, näissä antureissa oli jotain eroja, mutta onkohan toiminta periaate sama kuitenkin ? J a siis millanen se pulssin muoto on ?

Viisin ostaa tuollasen täydellisen systeemin sillä alipaine pumpulla olevan siis , ja koittaa laittaa muuhun härveiin, mutta tuo pulssi homma :?:

Saiskohan pelaamaan tuota cruisea sellasessa td autossa , jossa pulssi ainakin nop mittarille ym toiminnot tulee sähköisessä muodosa perämurikalta. Se ienee hall anturi tyyppinen yleensä ?

Eli ny tietoa kertokoon kellä sitä on näistä :D :?:

Ja tarjota saa kokonaista cruisea johtoineen yms katkaisimineen tuonne yv n puolelle.
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: ysisatasen cruisesta

Viesti Kirjoittaja JL »

Itse olen miettinyt myös että saisikohan saabin cruisen toimimaan muissakin autoissa.. sattuu pihassa olemaan sellainen auto johon sitä ei saa tehdastekoisena, ei ilmeisesti ole saanut edes uutena. Tuota nopeus singnaalia olen itsekkin miettinyt että mistä sen sitten saisi.. Katkaisijat ja muut systeemit kyllä pystyy rakentamaan.. :roll:
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
tonnisata
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 03:04
Paikkakunta: 08 area

Re: ysisatasen cruisesta

Viesti Kirjoittaja tonnisata »

Niimpä. Tuo Saben systeemi on hyvä kyllä, se pumppu toiminen soveltuu siis myös turbo autoihin- muihinkin kun Saabiin. Myös dsl konen kanssa se kävisi hyvin. Onkohan Saabissa oma johtosarjansa sille cruiselle ? Ei muista asiaa enää, joskus ite niihinkin perehdyin. Pitäs katella jostaain helppo kytkentä kaavio tuolle cruiselle.
Tuo pulssi on vaan jotenkin selviteltävä millanen se on. Ja tosiaan miksihän ne nopeusanturit mittarin takana on vähän erilaisia jos vertaa ainakin 87 ja 93 mallista autoa.

Joku viisas kyllä tietää ihan anturin perusteellakin että millasta pulssia se antaa, eli sehän taitaa olla vaan se käämi/magneetti anturi - vai oliko ? - muisti pätkii siinäkin , saattoi olla lasiputki releen mallinen. Ketokaa ny joku kuka muistaa :D

9000 ilmeisesti on samanlainen cruise systeemi ?
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: ysisatasen cruisesta

Viesti Kirjoittaja JL »

TD autoon itsekin suunnittelin moista systeemiä. :roll:
Onkohan Saabissa oma johtosarjansa sille cruiselle ?
On oma johtosarjansa. Ainut mitä itse jouduin ranettamaan oli kun joutui laittamaan kolme pinniä alkuperäisen johtosarjan liittimeen. Olisihan johdot voinut vetää muutakin kautta, mutta halusin tehdä alkuperäisen näköisen asennuksen niin laitoin johdot alkuperäiseen liittimeen kiinni.

Niin nopeusmittareissa ja niiden antureissa on tosiaan eroa. Siitä taisikin olla jo aikaisemmin juttua täällä foorumilla, kun vanhanmalliseen anturiin menee kaksi johtoa ja uuteen kolme. Vai onko jopa niin että uudemmissa mittareissa on jo anturi valmiina mittarin sisällä ja ei tarvitse kuin laittaa liitin kiinni mittaristoon??

Joskus testailin iivarin cruisea niin että laitoin sen noin 90km/h vauhdissa päälle ja otin anturin johdon irti, cruise pitää silloin kyllä nopeutensa mutta ei tietenkään reagoi ylä- eikä alamäessä. Sellainen juttu on vaan käynyt mielessä että jos tuon nopeus anturin voisi korvata ihan säädettävällä vastus potikalla? Yleensähän cruisea käytetään 80-100km/h nopeudessa joten voisi aina potikasta kääntää sopivan nopeuden.. :roll: Silloin ei kyllä taaskaan cruise tiedä ylä- eikä alamäkiä, mutta jos laittaa vääntävään td autoon cruisen niin eihän sitä kaasua tarvitse pieniin mäkiin lisätäkkään. :wink:

Poljinkytkimethän tietysti pitää rakentaa myös mahdollisen äkkitilanteen varalle.. (josta tulikin mieleen että iivarista puuttuu vieläkin kytkin polkimen katkaisija.. :roll: )

Eipähän tuota cruisea nyt aivan älyttömästi tule käytettyä, mutta ainahan sillä voi elvistellä ja pitäähän aina olla jotain mitä ranettaa. On meinaan kaveri piirissä melkoista ihmettä kun on 20v vanhassa saabissa cruise! 8O :D Taisin kyllä ottaa tuon cruisen vieläkin vanhemmasta autosta.
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ysisatasen cruisesta

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jonkin sortin hall-anturihan toi on:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=30724

Ja tuolla juttua itse signaalista:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=10782

Sen puoleen sopii myös muihin autoihin sovitteluun että ei vaadi muualta kuin plussan ja maan tuon nopeustiedon lisäksi.
Tosin tarvikkeetkaan ei taida nykyään enää ihan kauheesti maksaa ja niissä taitaa olla paremmin suunniteltu toi jälkiasennus.

On kyllä ihan ehdoton kampe toimiessaan, itse käytän jopa taajamassa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Jakke_
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
Viesti:

Re: ysisatasen cruisesta

Viesti Kirjoittaja Jakke_ »

Olisiko antaa vinkkejä cruisen vian metsästykseen? :)
Eli ennen toimi satunnaisesti ja nykyään ei ollenkaan. Poljinkytkimet naksuu eli ne taitaa olla kunnossa.
Ei setä vittuile, setä neuvoo!
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: ysisatasen cruisesta

Viesti Kirjoittaja JL »

Yleisin vika cruisessa taitaa olla kylmäjuotokset siinä ohjainboksissa. Tai vialliset poljinkytkimet. Haulla löytyy lisää.
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: ysisatasen cruisesta

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kannattaa ihan varmuudeksi säätää ne poljin anturit uusiksi. vedät karan ulos ja päästät polkimen ylös niin se säätyy.

sitten voi olla jokin letku irti tai halki niistä poljin antureista. tai vaikka pistokkeessa huono kontakti. se ei saa kunnon maadoitusta kojetaulun vasemmasta maa pisteestä.

tuo edellä mainittu rele poksi voi olla myös viallinen. sen saa korjattua kun aukoo kannin ja tinaa huonoja juotoksia kiinni.

mutta ensin kannattaa nuo muut tarkastaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: ysisatasen cruisesta

Viesti Kirjoittaja JL »

Taitaa olla melko hankala soveltaa tuota nopeus anturia, ilmeisesti tulee nopeus tieto hertseinä.. :roll:
Tuo toimi ihan noin, musta on yhteydessä maihin ja sinisessä menee nopeustieto.
0/5V volttia näytti yleismittari autoa pihalla siirtäes.
Nättiä kanttiaaltoa toi näytti ajossa, noin 57Hz:ä vastas 80km/h.
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: ysisatasen cruisesta

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Mikä tuossa on se hankala homma?
Cruisehan yrittää pitää saman "tajuuden" nopeuttahan se EI tiedä.

Jos vaikka laittaa höpöhöpö mittarin jossa 80kmh nopeudessa tuleekin 94hz niin tuo cruisen boksi pitää enivei tuon saman taajuudeen = nopeuden 80kmh.


Itse cruisen boksiin tekniikkaa tuntematta niin olettaisin että siellä on jotkut raja-asrvot jonka alle - yli mennessä ei boksi enään toimi.



Mitä tohon boksin käyttöön potikalla tulee niin...
Joku yksinkertainen 555 piirillä tehty kanttiaalto generaattori. Vastusarvoa muuttamalla muuttu tajuus. 555 kytkentöjä --> KVG
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: ysisatasen cruisesta

Viesti Kirjoittaja JL »

Cruisehan yrittää pitää saman "tajuuden" nopeuttahan se EI tiedä.

Jos vaikka laittaa höpöhöpö mittarin jossa 80kmh nopeudessa tuleekin 94hz niin tuo cruisen boksi pitää enivei tuon saman taajuudeen = nopeuden 80kmh.


Itse cruisen boksiin tekniikkaa tuntematta niin olettaisin että siellä on jotkut raja-asrvot jonka alle - yli mennessä ei boksi enään toimi.

Aivan! Näinhän se tosiaan on. :oops: Pitääpä joku päivä tarkistaa onko td:n mittaristossa mitään nopeusanturia. Vahva veikkaukseni on että ei ole. :roll:
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
jakaraik
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: ysisatasen cruisesta

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

eikö se kuitenki tule helpommaksi ostaa vaikka motonetista vakkarisarja? oma hommansa kuitenki 20 vuotta vanhojen johtosarjojen, anturien ja boksien kans leikkiä + se käyttö on vähä hankalasti siinä saabin viikses, eikä se tainnu montaa kymppiä motos maksaa :roll:
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: ysisatasen cruisesta

Viesti Kirjoittaja JL »

No juu tottahan se on.. Ei kai siinä mitään järkeä ole 20v vanhaa cruisea rueta ranettamaan.. mutta aina pitää suunnitella ja miettiä oisko mahdollista.. :roll:
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: ysisatasen cruisesta

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Mimmi kirjoitti:
jakaraik kirjoitti: Minä en kyllä koe cruisen käyttöä hankalaksi viiksestä.
sama täällä ja kaikkihan on ihan tottumukseta kinni mistä tykkää.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: ysisatasen cruisesta

Viesti Kirjoittaja JL »

Eipä se ole ollenkaan huono käyttää siitä viiksestä.. Mutta kun nyt oli puhetta laittaa saabin cruisen muun merkkiseen autoon niin ei tuo viiksi kävisi kuitenkaan eikä olisi orggiskaan kun on ihan eri merkistäkin.. :wink: :roll:
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Vastaa Viestiin