huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Viesti Kirjoittaja JL »

Mulle on turha tulla väittämään että olis ruosteeton ogsatku olemassa, ehkä rautaoksidi ei vaan vielä näy.
Täysin samaa mieltä olen asiasta. Itsellä on myös yksi -88 og turbo vartaassa ja voin kertoa että ei päällepäin olisi kukaan uskonut miten paljon mätää voi olla! Ja tuo og mätii kyllä melkoisen vittumaisista paikoista ja jopa vaarallisista paikoista. Kyllä on saanut leipoa suorasta pellistä vaikka minkälaisia korjauspaloja, ainoat korjauspalat mitkä on ostettu valmiina on vetaritunnelin korjauspalat.

Tuota -88 iivariakin kun katselen aina autoa pestessäni niin kyllä muuten on mätää muhimassa mutta ei vain kunnolla vielä näy, mutta ruostekukan alle voi syntyä jopa pään mentäviä reikiä... niin kuin kävi turbollekkin kun rupesi riittävästi tonkimaan sellaisia kohtia missä on useampi pelti päällekkäin.

Noooh onhan nuo autot jo 20v. vanhoja mutta aivan väärä käsitys on ihmisillä og saabien ruosteen määrästä.

Eikä nyt tarvitse kenenkään vetää herneitä nenään. Itse tykkään ajella og satkuilla, mutta välillä meinaa ahistaa joka keväinen ruoste remontti, kun tuntuu että löytyy aina jostain joka kevät uusia reikiä :D Mutta kyllä noita pitää hitsata että saa ajella mahdollisimman pitkään og saabilla :roll: 8)

Ohoh hieman taisin karata aiheesta... :roll:
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
jakaraik
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

toi og on viä koteloiltaan ja rakenteiltaan sen tyylinen että korjauspalat auttaa suhteessa paljon enemmän kuin esim. josain japsin hitsauksessa. vetarintunneli hyvä esimerkki :?
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Viesti Kirjoittaja JL »

toi og on viä koteloiltaan ja rakenteiltaan sen tyylinen että korjauspalat auttaa suhteessa paljon enemmän kuin esim. josain japsin hitsauksessa. vetarintunneli hyvä esimerkki
Niinpä! On niin mielenkiintoisia kotelorakenteita og saabissa että.. Kyllä on joskus korjauspalat kultaakin kalliimmat.
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Viesti Kirjoittaja Ääni »

JL kirjoitti: Itse tykkään ajella og satkuilla, mutta välillä meinaa ahistaa joka keväinen ruoste remontti
Onko kukaan kokeillut suojata autoaan sähköisesti ja/tai uhrimetallin avulla? Noita sähkösettejä on ollut ihan kaupallisesti myytävänäkin. Mun mielestä esim. Pösö 309:ssa oli sinkkipalat takakontissa ja nehän oli pelleiltään yleensä tosi hyviä. Tiedä sitten oliki muuten sinkitty tms.

Lainattua http://www.terasrakenneyhdistys.fi/Esde ... WG4AL1.htm:

"2.4 Katodisuojaus

Galvaanisen korroosiota ja galvaanista sarjaa käytetään hyväksi katodisuojauksessa (CP = Cathodic Protection). Itse suojattavasta rakenteesta tehdään katodi. Jos esimerkiksi rauta ja kupari liitetään toisiinsa merivedessä, rauta syöpyy. Jos systeemiin liitetään pala sinkkiä, virta kulkee sinkistä rautaan ja kupariin ja rauta muuttuu katodiksi, eli kulumattomaksi navaksi.

Katodisuojaus käyttämällä uhrautuvaa anodia sopii teräsrakenteiden suojaamiseen vedenalaisissa olosuhteissa. Suurissa kohteissa, esimerkiksi aallonmurtajissa ja laiturirakenteissa käytetään usein "pakotettua virtajärjestelmää". Tällaisessa tapauksessa anodi on erikseen järjestetty, esimerkiksi grafiitti tai titaanilevyä ja virta tuotetaan tasavirtalähteellä.

Katodisen suojauksen järjestäminen merirakenteisiin edellyttää erityisasiantuntemusta. Kolme tekijää on kuitenkin muistettava, jos menetelmän käyttöä harkitaan:

a.) jotta systeemi toimisi, uhrautuvan anodin täytyy syöpyä. Niiden kuntoa täytyy valvoa säännöllisesti ja ne on uusittava ennenkuin ne kuluvat loppuun
b.) anodeja on oltava riittävästi, jotta saadaan oikea virran tiheys koko suojattavalle pinnalle
c.) kun käytetään erillistä virtalähdettä, napaisuuden oikeellisuus on tärkeä. Väärä napaisuus aiheuttaa erittäin nopean syöpymisen suojattavassa kohteessa."
repa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Viesti Kirjoittaja repa »

Vähän tuossa sivuttiinkin ogsatkun ruostumista, omasta luukullisesta 3d korisesta on tähän mennessä hankalin ruostevaurion korjaus ollut katon takareunassa. Luukun saranoitten välinen pintapelti oli läpiruostunut, tässäkin tapauksessa on kaksi peltiä päällekkäin.
Korjauksia on helpottanut varaosa-auton pilkkominen korjauspaloiksi.
Aika moni sauma punottaa kun niitä kaivaa auki, tuulilasin kehys on lähes takuuvarmasti kaikissa enemmän tai vähemmän ruosteessa.
Mutta harrastaminen on tätä, projektiosiosta löytyy uskonvahvistusta, sitä tarvitaan aina välillä.
On tollanen Aero kyllä kiva laite olla olemassa...

Repa
#2260
96V4 projekti
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Onkohan takajousen yläpään kohdalle saatavana korjauspalaa?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Mimmi kirjoitti:Yllätys, yllätys, Motonet tarjoaa:
POHJAPELLIT/PALKIT SAAB 900 79--93
Saab-900
Lattian ulkoreuna v/o ("helman näkyvä osa"). . . . . . . . 65-15750 17.90 ???
Etualatukivarren kiinnityksen kohta palkkia vasen. . . . . 65-20775 15.90 ???
Etualatukivarren kiinnityksen kohta palkkia oikea. . . . . 65-20776 15.90 ???
Etusisälokasuojan alareuna samaan kohtaan vasen. . . . . . 65-20773 12.90 ???
Etusisälokasuojan alareuna samaan kohtaan oikea. . . . . . 65-20774 12.90 ???
Tukivarren kiinnitys+sisälokas alareuna vasen (yhdessä). . 65-20771 33.30 ???
Tukivarren kiinnitys+sisälokas alareuna oikea. . . . . . . 65-20772 33.30 ???
Takaiskarin yläkiinnitys vasen. . . . . . . . . . . . . . 65-15553 12.90 ???
Takaiskarin yläkiinnitys oikea. . . . . . . . . . . . . . 65-15554 12.90 ???
Takatukitangon kiinnitys koriin vasen. . . . . . . . . . . 65-15851 27.90 ???
Takatukitangon kiinnitys koriin oikea. . . . . . . . . . . 65-15852 27.90 ???
Käykö noista joku takajousen yläpäähän?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Viesti Kirjoittaja jus »

saabastelija kirjoitti:Käykö noista joku takajousen yläpäähän?
Ei.

Paras vaihtoehto lienee etsiä auto josta voi irrottaa kyseisen kohdan ehjempänä.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/ruost ... araaja.jpg

Korjauspala iskarin yläpäähän ei ulotu jousen yläpäähän:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/ruost ... nnitys.jpg

Korjauspala reaktiotangon kiinnitykseen ei ulotu jousen yläpäähän:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/ruost ... la_vas.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
repa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Viesti Kirjoittaja repa »

Yllätys, yllätys...
Onhan Motonetin listoilla myös etulokasuojat, ainakaan Salosta ei saanut vasenta etulokasuojaa, ilmoitettiin vain että ei saatavana. Tämä oli viime syksynä.

Repa
#2260
96V4 projekti
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

99 saabin etulokareita on tarjolla huru mykke kun tietää mistä kysyy
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
simkoor
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Syys 28, 2007 22:33
Paikkakunta: LPR ilottula

Re: huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Viesti Kirjoittaja simkoor »

moro tere tos suomi soffan ja bilteman hallien välissä näky
tänään olleen 900 mällätty keulasta. siintä sais hyviä osia.
sattu vaa silmää ko ajelin sielpäi.
-89 valmetin , -88 , -91 ja -97 vm 9000: tonnit.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ai sinnekkö se on siirretty......huom olitko se sinä otsikko siellä kysely.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

käytiin paikan päällä tutkimassa ja lippikset pois päästä pidettiin pieni hiljainen hetki saabin luona.....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
simkoor
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Syys 28, 2007 22:33
Paikkakunta: LPR ilottula

Re: huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Viesti Kirjoittaja simkoor »

Katoin et sama korin väri ko miulla on.
Onhan tossa nettiautossa halpoja tonttuja, on muute hinnat tippunu
iha hvetisti.
-89 valmetin , -88 , -91 ja -97 vm 9000: tonnit.
jaarli
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 21:17
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Viesti Kirjoittaja jaarli »

Ihan vaan pellin tuottajana kehoittaisin aina tiedustelemaan teräslaatua, kun mustaa peltiä ostatte... Muokkaus- & hitsausominaisuudet vaihtelevat teräslaadusta johtuen todella paljon! Älkääkä sitten hankkiko kylmävalssattua, siis hehkuttamatonta terästä, muovattaviin kohteisiin! Ei meinaan onnistu muokkaus, ei. Kaikissa hommissa kannattaa tehdä myös tämäntapaista "pohjatyötä"! :D
Aja millä ajat, ja Saabilla loput.
(Ajaa dieselillä on kuin panna kortsulla: turvallista ja halpaa, mutta ei kuitenkaan luonnollista)
Vastaa Viestiin