Kojelauta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Saab 900i 16v
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
Paikkakunta: Ylöjärvi

Kojelauta

Viesti Kirjoittaja Saab 900i 16v »

Yritin tossa yks ilta irrottaa satkusta kojelautaa, mutta ei onnistunu. Ensin pitäis irrottaa ratti, mutta sekään ei lähteny kirveelläkään irti, vaikka kuinka yritin. Sitten kun yritin sitä pelkkää kojelautaa, niin tämä apukuskin puoli kinnas. Sieltä menee piuhoja tästä ilmansäätö hanikasta eli kaikkein oikeinpuolimmainen hanikka, niin siitä menee piuhoja sinne mihin lie kohti rintapeltiä. Ne on niin lyhyet, että ne pitäis varmaan irrottaa ensin. Muistaakseni niitä vaan ei saa irti siitä hanikasta, kun vanhasta satkusta sain sen kojelaudan irti, mutta piuhat oli siinä pidemmät. Täytis vähä tutkia sitä kun siellä on edellisen omistajan sähkö virityksiä...

Kertokaa jotain vinkkiä mun ongelmiin.

Kiitos etukäteen. :D :D
Saab... Ainut millä jotain tekee!
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kojelauta

Viesti Kirjoittaja tetammi »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=31239
Tuosta topiikista löytää linkin kuvallisiin ohjeisiin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Kojelauta

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kyllä se ratti siitä irtoa tukeva ote ja ravistavallaa liikkeellä heiluttaa niin pitäis irrota kartiosta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
juhoaalto
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Marras 30, 2007 16:31
Paikkakunta: Kotka

Re: Kojelauta

Viesti Kirjoittaja juhoaalto »

Tässä linkissä on kyse kyllä lämppärimoottorin vaihdosta, mutta kojelaudan purkuohjeet ovat suht selkeät. Linkki: http://koti.mbnet.fi/stefa/lammitys.htm
Saab 900 Coupe 1988, 8v Pierburg
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Kojelauta

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Joskus ratin irrottamiseen on tarvittu hiukan voimaa, eli polvella nostaa ratin alapuolelta ja toisella kädellä kiskoo ylhäältä. Sitten lyödään pajavasaralla rattiakseliin terävästi (jätä mutteri pari milliä akselin päätä ulommas niin ei kierteet mene pilalle eikä tule henkilövahinkoja kun ratti sitten lähteekin yllättäen irti).
Saab 900i 16v
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kojelauta

Viesti Kirjoittaja Saab 900i 16v »

Sitten lyödään pajavasaralla rattiakseliin terävästi
Korjaajan käsikirja kylläkin kieltää lyömisen...
Saab... Ainut millä jotain tekee!
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Kojelauta

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Saab 900i 16v kirjoitti:
Sitten lyödään pajavasaralla rattiakseliin terävästi
Korjaajan käsikirja kylläkin kieltää lyömisen...
Älä lyö, napauta vain. :D
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kojelauta

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Juha96 kirjoitti:
Saab 900i 16v kirjoitti:
Sitten lyödään pajavasaralla rattiakseliin terävästi
Korjaajan käsikirja kylläkin kieltää lyömisen...
Älä lyö, napauta vain. :D
Kyllä se ratti lähtee, kun rynkyttää tarpeeksi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Re: Kojelauta

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Eikö kukaan muu ole irroittanut rattia ulosvetäjällä, ainakin se joskus on niin tiukassa että se ei lähde muulla irti. Mikä tahansa ulosvedin ei käy vaan siihen pitää tehdä sopiva.
Vastaa Viestiin