Ryypyn toiminta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
inssi
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 09:43

Ryypyn toiminta

Viesti Kirjoittaja inssi »

Minulla on tallissa saab 900c kaasutinmalli. Minusta tuntuu, ettei ryyppy toimi niin kuin pitäisi. Kylmällä käyntiin laittaessa täyttyy hieman kevyellä kaasulla avustaa käynnissä pysymistä. Normaalistihan ryyppy lisää huomattavasti kierroksia kun sitä vetää ulospäin mutta tässä tapauksessa ryyppy nostaa kierroksia vasta melkein ääriasennossa. Muuten auto toimii hyvin ei savuta eikä nyvi. Ryyppyvipu liikkuu heti kun ryyppyä vetää vähänkin eli vaijeri ei ole poikki. Auttaisiko kaasuttimen säätö rikkaammalle tai kalvon vaihto. Kalvonhan voi vaihtaa ihan kun avaa ne kolme ruuvia siitä kannesta?

Inssi
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24626
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ryypyn toiminta

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kannesta 3 ja sit itse paketti jos kalvo on ni 3 ruuvia lisää. kasaus käänteisessä järjestyksessä.....haha
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ryypyn toiminta

Viesti Kirjoittaja lucaf »

inssi kirjoitti:Minulla on tallissa saab 900c kaasutinmalli. Minusta tuntuu, ettei ryyppy toimi niin kuin pitäisi. Kylmällä käyntiin laittaessa täyttyy hieman kevyellä kaasulla avustaa käynnissä pysymistä. Normaalistihan ryyppy lisää huomattavasti kierroksia kun sitä vetää ulospäin mutta tässä tapauksessa ryyppy nostaa kierroksia vasta melkein ääriasennossa. Muuten auto toimii hyvin ei savuta eikä nyvi. Ryyppyvipu liikkuu heti kun ryyppyä vetää vähänkin eli vaijeri ei ole poikki. Auttaisiko kaasuttimen säätö rikkaammalle tai kalvon vaihto. Kalvonhan voi vaihtaa ihan kun avaa ne kolme ruuvia siitä kannesta?
Inssi

oletko katsonut sieltä kaasuttimen päästä sitä ryyppyvivun mekanismia, sehän toimii siten että kun vipu kääntyy, niin vivussa oleva kiekko työntää myös tyhjäkäyntiasetusta korkeammalle, huomaat sen kun vedät ryypyn ääriasentoon. tuota ryypyn tyhjäkäyntiasetusta voi säätää yhdestä ruuvista, eli voit säätää että tyhjäkäyntiä kasvatetaan jo ryyppyvivun liikeradan aikaisemmassa vaiheessa. ainakin vanhemmissa strömbergin kaasuttimissa joita käytettiin saabeissa 1986 asti oli näin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
inssi
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 09:43

Re: Ryypyn toiminta

Viesti Kirjoittaja inssi »

lucaf kirjoitti:
inssi kirjoitti:Minulla on tallissa saab 900c kaasutinmalli. Minusta tuntuu, ettei ryyppy toimi niin kuin pitäisi. Kylmällä käyntiin laittaessa täyttyy hieman kevyellä kaasulla avustaa käynnissä pysymistä. Normaalistihan ryyppy lisää huomattavasti kierroksia kun sitä vetää ulospäin mutta tässä tapauksessa ryyppy nostaa kierroksia vasta melkein ääriasennossa. Muuten auto toimii hyvin ei savuta eikä nyvi. Ryyppyvipu liikkuu heti kun ryyppyä vetää vähänkin eli vaijeri ei ole poikki. Auttaisiko kaasuttimen säätö rikkaammalle tai kalvon vaihto. Kalvonhan voi vaihtaa ihan kun avaa ne kolme ruuvia siitä kannesta?
Inssi

oletko katsonut sieltä kaasuttimen päästä sitä ryyppyvivun mekanismia, sehän toimii siten että kun vipu kääntyy, niin vivussa oleva kiekko työntää myös tyhjäkäyntiasetusta korkeammalle, huomaat sen kun vedät ryypyn ääriasentoon. tuota ryypyn tyhjäkäyntiasetusta voi säätää yhdestä ruuvista, eli voit säätää että tyhjäkäyntiä kasvatetaan jo ryyppyvivun liikeradan aikaisemmassa vaiheessa. ainakin vanhemmissa strömbergin kaasuttimissa joita käytettiin saabeissa 1986 asti oli näin.
Tämä täytyy tarkistaa jos vain sellainen säätö löytyy. Kun tosiaan saisi hieman tyhjäkäyntiä jo aiemmin isommalle niin varmaan jaksaisi käydä heti paremmin.
inssi
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 09:43

Re: Ryypyn toiminta

Viesti Kirjoittaja inssi »

Nyt katsoin sen vivun toiminnan. Kun ryyppyvivusta vetää muutaman sentin se liikuttaa sitä kaasuläppää noin 5 milliä. Tämän jälkeen vivun saa vetää melkein ääriasentoon ennen kuin se muoviosa liikahtaa seuraavan kerran hieman. Eli yhteensä ryyppyvipu liikuttaa sitä muoviosaa aika vähän. Pitäisikö ryyppyvivun liikuttaa sitä kaasuläpän muoviosaa tasaisesti alhaalta ylös asti? Olisin kiitollinen jos joku voisi tarkistaa omasta Pierburgista kuinka tuo ryyppyvipu vaikuttaa tuohon kaasuläpän asentoon!
inssi
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 09:43

Re: Ryypyn toiminta

Viesti Kirjoittaja inssi »

Lähinnä kiinnostaa pitäisikö se säätöruuvi säätää aivan vipuun kiinni kun ryyppyvipu on alhaalla, silloinhan se nostaa kierroksia heti kun vähänkin vetää vivusta?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ryypyn toiminta

Viesti Kirjoittaja jus »

inssi kirjoitti:Lähinnä kiinnostaa pitäisikö se säätöruuvi säätää aivan vipuun kiinni kun ryyppyvipu on alhaalla
Säätöohje on, että ryyppyvivun ollessa käännettynä niin että vivun reunassa oleva merkki on ruuvin kohdalla, tyhjäkäynniksi tulee ~1350 (lämmin moottori, virranjakajan alipainesäätimen letku irrotettuna).

Säätöohje sivulla 3 PDF:ssä
http://faq.saabnet.ru/saab_carbs/7_troubleshooting.pdf

Linkkejä kaasutindokumentteihin:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 22#p179622
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin