Isompia suuttimia lucasiin?
Isompia suuttimia lucasiin?
Kävin tänään penkissä (t-16 lucas) tehomittauksessa.Selvisi heti että oranssit suuttimet+bensalastu+vesiruisku eivät riitä kyseiselle moottorille.
Tosin mittahetkellä oli paikallaan vakio bensanpaineensäädin kun virimalli kävi kettuilemaan.
Olisiko mitä ehdotuksia isommiksi suuttimiksi?
Luonnollisesti suuttimien pitää olla matalaimbedanssiset kun lucas on kyseessä.
Vai pärjäisikö yhdellä isolla (saa olla korkea ohminen)joka kytkeytyisi vesiruiskun kanssa yhtä aikaa?
Tosin mittahetkellä oli paikallaan vakio bensanpaineensäädin kun virimalli kävi kettuilemaan.
Olisiko mitä ehdotuksia isommiksi suuttimiksi?
Luonnollisesti suuttimien pitää olla matalaimbedanssiset kun lucas on kyseessä.
Vai pärjäisikö yhdellä isolla (saa olla korkea ohminen)joka kytkeytyisi vesiruiskun kanssa yhtä aikaa?
Viimeksi muokannut tomaatti, Ke Kesä 11, 2008 22:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Isompia suuttimia lucasiin?
Paljonkos irtosi löylyä?
Yksi ratkaisu tietysti olisi tuo k-jetin kylmäkäynnistyssuutin rikastamaan yläkierroksilla seosta. Sille on kerta valmis paikkakin tuossa T16 imusarjassa.
Yksi ratkaisu tietysti olisi tuo k-jetin kylmäkäynnistyssuutin rikastamaan yläkierroksilla seosta. Sille on kerta valmis paikkakin tuossa T16 imusarjassa.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: Isompia suuttimia lucasiin?
Löylyn irtoamisesta en kommentoi nettipoliisien takia.
Tuo mainitsemasi paikka imusarjassa on pyhitetty vesiruiskulle.Toinen vesiruiskusuutin löytyy ennen turboa,aivan kuin saab:kin sen aikanaan teki.
Jos käyttäyttäisin tuota k-jet kylmämännistys-suutinta lisärikastukseeen bensalla,niin voin sanoa että tulos olisi +-0.
Ei riitä tuommoinen kylmäkäynnistinsuutin minnekään.
Tuo mainitsemasi paikka imusarjassa on pyhitetty vesiruiskulle.Toinen vesiruiskusuutin löytyy ennen turboa,aivan kuin saab:kin sen aikanaan teki.
Jos käyttäyttäisin tuota k-jet kylmämännistys-suutinta lisärikastukseeen bensalla,niin voin sanoa että tulos olisi +-0.
Ei riitä tuommoinen kylmäkäynnistinsuutin minnekään.
Re: Isompia suuttimia lucasiin?
Suosittelen erillistä/erillisiä lisäsuuttimia ja niille omaa ohjausta (esim. map fueler tms.), toimii parhaiten normaalikäytössä ja muutenkin. Isompien suuttimien vaihtaminen ilman customlastua joita ei Lucakseen ole saatavilla on vähän "ranetusta". Toimii sitten normikäytössä miten toimii..
Riippuu sitten kuinka paljon meni laihalle että paljonko sitä lisärikastusta tarvitaan, mutta jos ei pahasti niin toimii se lisäsuuttimen ajaminen kylmästi vaan samalla kuin vesiruiskunkin varmaan ihan ok. Myös kertova bensanpaineensäädin on pikkurikastukseen ihan kelpo ratkaisu jos vaan pumpussa riittää potkua.
Tuosta vesiruiskusta turboa ennen, olisi mielenkiintoista sitten saada käyttökokemuksia jonkin aikavälin jälkeen. Jotkut ovat puhuneet että kompurasiipi kärsii pidemmän päälle, mutta lisäkokemukset ei olisi pahitteeksi..
Riippuu sitten kuinka paljon meni laihalle että paljonko sitä lisärikastusta tarvitaan, mutta jos ei pahasti niin toimii se lisäsuuttimen ajaminen kylmästi vaan samalla kuin vesiruiskunkin varmaan ihan ok. Myös kertova bensanpaineensäädin on pikkurikastukseen ihan kelpo ratkaisu jos vaan pumpussa riittää potkua.
Tuosta vesiruiskusta turboa ennen, olisi mielenkiintoista sitten saada käyttökokemuksia jonkin aikavälin jälkeen. Jotkut ovat puhuneet että kompurasiipi kärsii pidemmän päälle, mutta lisäkokemukset ei olisi pahitteeksi..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Isompia suuttimia lucasiin?
Jeps.jcarlson kirjoitti:
Tuosta vesiruiskusta turboa ennen, olisi mielenkiintoista sitten saada käyttökokemuksia jonkin aikavälin jälkeen. Jotkut ovat puhuneet että kompurasiipi kärsii pidemmän päälle, mutta lisäkokemukset ei olisi pahitteeksi..
2 ajokautta takana kyseisellä setillä.Eikä ole turbo vielä kärsinyt.(koputtaa puuta)
Itsellä on ihan vaan k-jet kylmäkäynnistys-suutin siinä imuputkessa ennen turboa.Toi suutin antaa erittäin hienojakoista sumua joten pisaroiden lentämisestä siipiin ei ole vaaraa.
Toimii jopa tavallisella pissapojanpumpullakin,itsellä tosin on korkeapainepumppu jo senkin takia että ruiskutan vettä myös imusarjaan.
Kaikenkaikkiaan kokemukset ovat olleet pelkästään positiivisia.
Multa löytyy myös t-8 verme jossa on pelkästään tuo turbon etupuolelle ruiskuttava systeemi.Hyvin on toiminut siinäkin ja idean nappasin kun käsiini sain puutteellisen saabin alkuperäisen vesiruiskun asennusohjeineen jossa ruiskutus on toteutettu juuri turbon etupuolelle.
Mitä mieltä olet jcarlson,mikä olisi sopivan kokoinen suutin lisäsuuttimeksi mulle tuohon lucakseen?
Re: Isompia suuttimia lucasiin?
Joo kunnon sumu se varmasti tekeekin eroa turbon kompressorisiiven tykkäämisen osalta.. Kuulostaa hyvältä järjestelmältä, itsekin mietin jokin aika sitten aika vastaavantyylistä 900c:n raneturbotukseen mutta jäi sitten toteuttamatta koko projekti.tomaatti kirjoitti:Jeps.jcarlson kirjoitti:
Tuosta vesiruiskusta turboa ennen, olisi mielenkiintoista sitten saada käyttökokemuksia jonkin aikavälin jälkeen. Jotkut ovat puhuneet että kompurasiipi kärsii pidemmän päälle, mutta lisäkokemukset ei olisi pahitteeksi..
2 ajokautta takana kyseisellä setillä.Eikä ole turbo vielä kärsinyt.(koputtaa puuta)
Itsellä on ihan vaan k-jet kylmäkäynnistys-suutin siinä imuputkessa ennen turboa.Toi suutin antaa erittäin hienojakoista sumua joten pisaroiden lentämisestä siipiin ei ole vaaraa.
Toimii jopa tavallisella pissapojanpumpullakin,itsellä tosin on korkeapainepumppu jo senkin takia että ruiskutan vettä myös imusarjaan.
Kaikenkaikkiaan kokemukset ovat olleet pelkästään positiivisia.
Multa löytyy myös t-8 verme jossa on pelkästään tuo turbon etupuolelle ruiskuttava systeemi.Hyvin on toiminut siinäkin ja idean nappasin kun käsiini sain puutteellisen saabin alkuperäisen vesiruiskun asennusohjeineen jossa ruiskutus on toteutettu juuri turbon etupuolelle.
Mitä mieltä olet jcarlson,mikä olisi sopivan kokoinen suutin lisäsuuttimeksi mulle tuohon lucakseen?

Lisäsuuttimen koko riippuu aika pitkälti siitä mitkä olivat seokset nyt ilman lisäsuutinta ja aiotaanko tehoja vielä lisätä jne.. Mutta esimerkiksi joku og900/9000 turbon vakiosuutin voisi olla helppo ja edullinen ratkaisu alkuun, ei ole sitten iso tappio jos haluaa kasvattaa suutinkokoa myöhemmin. Vaparinkin suutin olisi parempi kuin ei mitään ja huomattavasti parempi kuin kk-suutin. Multa löytyy muistaakseni myöskin 6kpl setti noita boschin vaparisuuttimia (bemarista


#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Isompia suuttimia lucasiin?
Selvä,tarttee kokeilla 2kpl 2.1:sen suuttimia rikastukseen.
Imusarja vaan työstettäväksi.
Imusarja vaan työstettäväksi.

Re: Isompia suuttimia lucasiin?
Virtausopista tietäville kysymys:Mihinkä kannattaisi t-16 imusarjaan laittaa 2 lisäsuutinta? 

Re: Isompia suuttimia lucasiin?/LISÄ SUUTTIMIEN PAIKKA?
Sanoisin että laita siihen heti kaasuläpän jälkeen mahdollisimman aikaisin jos vain saat mahtumaan.. Sumuuntuu ja sekoittuu parhaiten kun virtaus on kova eikä ole vaaraa että toiset pytyt kävisivät rikkaammalla kuin toiset. Periaatteessa myöskin jos ne kytkeytyy kuitenkin aina vasta läppä selällään niin miksei ahtoputkeenkin jos sopii paremmin.
Optimaalisin varmaan olisi laittaa 4kpl suuttimia imusarjaan 1 per runneri kuten orkkikset, eli tuplasuuttimet. On työläin toteuttaa kaikinpuolin mutta myös paras. Toisaalta sitten tarvii olla kyllä aika pienet suuttimet tai joku fiksumpi ohjaustapa kuin vaan täysin selälleen aukaisu ettei vedä ylirikkaalle auetessaan. Tiemmä nuo kovemmalla kuormalla aukevat tuplasuuttimet olisi paras sijoittaa siten että sumuttavat virtausta vastaan, mutta ei se nyt niin hirveän tarkkaa ahdoilla ole.
Optimaalisin varmaan olisi laittaa 4kpl suuttimia imusarjaan 1 per runneri kuten orkkikset, eli tuplasuuttimet. On työläin toteuttaa kaikinpuolin mutta myös paras. Toisaalta sitten tarvii olla kyllä aika pienet suuttimet tai joku fiksumpi ohjaustapa kuin vaan täysin selälleen aukaisu ettei vedä ylirikkaalle auetessaan. Tiemmä nuo kovemmalla kuormalla aukevat tuplasuuttimet olisi paras sijoittaa siten että sumuttavat virtausta vastaan, mutta ei se nyt niin hirveän tarkkaa ahdoilla ole.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Isompia suuttimia lucasiin?/LISÄ SUUTTIMIEN PAIKKA?
Kiitoksia vastauksesta!
Arvasin että sinä ainakin olet tutustunut tähänkin aiheeseen..Jcarlsson on muutenkin kuin kävelevä tietosanakirja,puhuttaessa ruiskuista/turboista.
Arvasin että sinä ainakin olet tutustunut tähänkin aiheeseen..Jcarlsson on muutenkin kuin kävelevä tietosanakirja,puhuttaessa ruiskuista/turboista.
Re: Isompia suuttimia lucasiin?/LISÄ SUUTTIMIEN PAIKKA?
Tämä on ihan fiksun oloinen toteutus

Kuva linkitetty lakesteelin sivuilta.
Kuva linkitetty lakesteelin sivuilta.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit