CO-pitoisuuden tulkinta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Kossu240
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Kesä 29, 2008 09:37

CO-pitoisuuden tulkinta

Viesti Kirjoittaja Kossu240 »

Olen aina säätänyt kaasutinmoottoriset autoni korvakuulolta ja perstuntumalta, kuten nytkin tämän Saab 900 C:n vm-89. Katsastuksesta mobiili meni läpi, että pätkähti. Mutta nyt aloin kiinnostua katsastuskortin pakokaasumittausosiosta. Olen foorumilta löytänyt vinkin, että pitäisi pyrkiä CO-arvoon 2,5 - omani oli tämän alle, eli 1,9 sallitun ollessa 3,5. Minkähän seossuhteen olen saanut aikaiseksi, ja miten CO-arvoa yleensäkin tulkitaan? Entä miten Tulkitaan O2-pitoisuutta, arvo oli 0,43.

Lisäys 17.7.2008: Eikö kukaan nyt osaa vastata kysymykseen, että kuinka katsastuskortin arvoista tulkataan, paljonko seossuhde on - tai mistä sen tiedon löytäisi?
Viimeksi muokannut Kossu240, To Heinä 17, 2008 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: CO-pitoisuuden tulkinta

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mulla on sellainen käsitys, että 2-3 on hyvä kaasari-Saabille joten tuo 1.9 on ihan hyvä. Ja jos auto vielä liikkuu nykimättä ja rykimättä niin mikäs siinä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: CO-pitoisuuden tulkinta

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

mitä laihemmalla kulkee ja käy nätisti niin aina vaan parempi.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Kossu240
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Kesä 29, 2008 09:37

Re: CO-pitoisuuden tulkinta

Viesti Kirjoittaja Kossu240 »

up
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: CO-pitoisuuden tulkinta

Viesti Kirjoittaja merlin »

antti.hakamaa kirjoitti:mitä laihemmalla kulkee ja käy nätisti niin aina vaan parempi.
polttaa venat jos ajaa liian laihalla seoksella
96 vm. 1975
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: CO-pitoisuuden tulkinta

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

sen liian laihan seoksen kyllä huomaa kaasari saabissa mielettömänä nykimisenä ja että ryyppyä tarvitsee pitää pitempään päällä. olen katsastanut sellaisiakin kaasari saabeja joissa co 0li jotain 0,5- 1 jotka kulkivat todella hienosti. eli ei kannata säätää rikkaamalle jos auto pelaa tuollaisillakin säädöillä.

totuushan on että vanha kaasutin saabi ei kuluneella kaasuttimella pelaa jos co on alle 2-3.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin