CO-pitoisuuden tulkinta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Kossu240
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Kesä 29, 2008 09:37

CO-pitoisuuden tulkinta

Viesti Kirjoittaja Kossu240 »

Olen aina säätänyt kaasutinmoottoriset autoni korvakuulolta ja perstuntumalta, kuten nytkin tämän Saab 900 C:n vm-89. Katsastuksesta mobiili meni läpi, että pätkähti. Mutta nyt aloin kiinnostua katsastuskortin pakokaasumittausosiosta. Olen foorumilta löytänyt vinkin, että pitäisi pyrkiä CO-arvoon 2,5 - omani oli tämän alle, eli 1,9 sallitun ollessa 3,5. Minkähän seossuhteen olen saanut aikaiseksi, ja miten CO-arvoa yleensäkin tulkitaan? Entä miten Tulkitaan O2-pitoisuutta, arvo oli 0,43.

Lisäys 17.7.2008: Eikö kukaan nyt osaa vastata kysymykseen, että kuinka katsastuskortin arvoista tulkataan, paljonko seossuhde on - tai mistä sen tiedon löytäisi?
Viimeksi muokannut Kossu240, To Heinä 17, 2008 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: CO-pitoisuuden tulkinta

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mulla on sellainen käsitys, että 2-3 on hyvä kaasari-Saabille joten tuo 1.9 on ihan hyvä. Ja jos auto vielä liikkuu nykimättä ja rykimättä niin mikäs siinä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: CO-pitoisuuden tulkinta

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

mitä laihemmalla kulkee ja käy nätisti niin aina vaan parempi.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Kossu240
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Kesä 29, 2008 09:37

Re: CO-pitoisuuden tulkinta

Viesti Kirjoittaja Kossu240 »

up
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: CO-pitoisuuden tulkinta

Viesti Kirjoittaja merlin »

antti.hakamaa kirjoitti:mitä laihemmalla kulkee ja käy nätisti niin aina vaan parempi.
polttaa venat jos ajaa liian laihalla seoksella
99 VM.75 aut.
900 VM.81 varaosa
Mercury Cougar 1968
New Beetle 99 käyttis
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: CO-pitoisuuden tulkinta

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

sen liian laihan seoksen kyllä huomaa kaasari saabissa mielettömänä nykimisenä ja että ryyppyä tarvitsee pitää pitempään päällä. olen katsastanut sellaisiakin kaasari saabeja joissa co 0li jotain 0,5- 1 jotka kulkivat todella hienosti. eli ei kannata säätää rikkaamalle jos auto pelaa tuollaisillakin säädöillä.

totuushan on että vanha kaasutin saabi ei kuluneella kaasuttimella pelaa jos co on alle 2-3.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin