Katastus ja öljyvuoto. Hommat ok. kai.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Katastus ja öljyvuoto.

Viesti Kirjoittaja JL »

Taitaa olla vähän niin että nuo og:t vuotaa vähän joka puolelta.(kampiakselin molemmista päistä, virranjakajasta, laatikon ja lohkon välistä, venttiilikopasta..) Siinä noin aluksi vuoto kohtia. Ja kun on vuotanut jo pitemmän aikaa niin kertyy kyllä melkoinen läjä paskaa siihen koneen kylkeen niin on melko vaikea paikallistaa mistä pahiten vuotaa. Kunnon pesu ensin moottorille ja sen jälkeen tutkimaan mistä tihkuu.

OT: Itse käytin tuota iivaria/turboa muutoskatsastuksessa ja olin pessyt ja puunannut koko koneen irtaallaan ollessaan ja vaihtanut kampiakselin stefan ja virranjakajan o-renkaan ym.. Konttorilla sitten jouduin tekemään pientä hienosäätöä katsastuksen jälkeen ja menin auton alle kun auto oli nostettu nosturille ja toikaisin suureen ääneen inssille että "V*ttu! täähän vuotaa öljyä!", johon inssi vaan totes "Ei noin pieni haittaa, en ole vielä sellaista saabia nähnyt joka ei vuotaisi.." :D Kyseessä oli melko huomattava mehiminen joko vetarinmaljan stefasta tai sitten juurikin lohkon ja laatikon välistä.. Noh leima tuli kuitenkin 8)
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: Katastus ja öljyvuoto.

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Paikkojahan tosiaan paljon....
jos lähinnä vasenpuoli niin veikkaisin öjynpaine anturia
muuten takapään stefa tai sit öljypumpun 0 - rengas tulis näin äkkiä itellä mieleen...
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Katastus ja öljyvuoto.

Viesti Kirjoittaja mart96 »

niin mullahan 99 laski koko ajan läiskän öljyä alle. Ostin jo valmiiksi kampiakselin stefan ja sen öljypumpun o-renkaan. No nostin konen pois ja otin hihnapyörän pois ja ihan kuiva-sitten otin moottorin päätykannen pois ja hyvä, että näin tein-oli nimittäin ketjun laahain vielä vaan yhden pultin varassa. Sitten sinne päätykannen väliin Loctite 518 tiivistemassa ja muut tiivisteet jätin vanhaksi. Sitten taistelin vielä sen öljynpaineanturin kaa-no lopulta sitä vesiputken valkoista tiivistenauhaa väliin ja nyt voi parkeerata marmorilattialle-ei tipu mistään :lol:
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Katastus ja öljyvuoto.

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Breadfan kirjoitti:Onkos öljypumpun O-rengas ihan varaosaputkasta ostettavaa lajia, vai pitääkö erikseen kumiliikkeestä hakea. Onko mitoista tietoa?

Tosiaan vasen puoli näyttäis märältä ja öljynpaine anturin ja suodattimen tienoo eritoten.

Oliko jollain antaa osviittaa tuohon iskarihommaan? Varmaankin käy normi öljyiskarit madallussatsin kanssa? Pienet kustannukset on päivän sana :mrgreen:
Öljynpaineanturi kannattaa vaihtaa, jos se hiukankin tuntuu epäilyttävältä. Hinta oli pari vuotta sitten Saabin tiskiltä ostettuna jotain kympin luokkaa.
Mulla nimittäin tuli kerran öljyt pihalle juurikin öljynpaineanturin kautta. Tikku oli kuiva ja moottoriin meni pari litraa öljyä, että oli ylämerkissä 8O
Vuodon huomasi selvästi, öljyä tuli, no, kusemalla öljynpaineanturista.
Öljynpainevalo vilkahti vain kerran, vaikka öljyt olivat noin vähissä.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Katastus ja öljyvuoto.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Breadfan kirjoitti:Onkos öljypumpun O-rengas ihan varaosaputkasta ostettavaa lajia, vai pitääkö erikseen kumiliikkeestä hakea. Onko mitoista tietoa?

Tosiaan vasen puoli näyttäis märältä ja öljynpaine anturin ja suodattimen tienoo eritoten.

Oliko jollain antaa osviittaa tuohon iskarihommaan? Varmaankin käy normi öljyiskarit madallussatsin kanssa? Pienet kustannukset on päivän sana :mrgreen:
No iskareina kyllä toimii peruskaasut, niistä löytyy juttua runsaastikin.

Öljypumpun o-rengas niinku kampuran stefat on ihan autotarvikekamaa mutta ekaks kannattaa melkein käydä pesees kone ja pistää käymään että näkee mistä vuotaa. Kampuran stefan ja öljypumpunki o-renhaan vaihtaa ihan paikoillaan, myös tästä juttuu löytyy.

Suodattimen tienoo ny yleensä näyttää märältä kun sitä ei juuri solkkaamatta pysty vaihtaan.

Et pesulle vaan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Katastus ja öljyvuoto.

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

itsellä on ollut yli 10 satkua käyttöautona ja vain kerran on hylsi katsastuksesta ruostuneen ylätukivarren johdosta tullut. autoni olen kyllä huoltanut säännöllisesti niin eipä niissä mitään vikoja pitäisikään olla.

nykyinen satkuni on ollut minulla 5 vuotta ja kertaakaan ei ole ollut katsastuksessa edes huomauttamista.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Katastus ja öljyvuoto.

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Mulla mehii sekä kampuran etustefa että hammastanko, ei sanonut mitään leimalla koko asiasta. Jäi lammikko lattialle ja tippui sedän niskaankin :mrgreen: mut leiman laittoi.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Katastus ja öljyvuoto.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

se on ihan hyvä et öljy ruostesuojaa satkun alustaa sano mulle katsastusmies kerran.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Katastus ja öljyvuoto.

Viesti Kirjoittaja jus »

Breadfan kirjoitti:poislukien tämä o-rengas kun ei myyjä oikein tiennyt mistä puhuin. Tuskin kyllä tiesin itsekään
Se on tuo musta tiiviste, joka on pumpun kannen reunassa olevassa urassa:

http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... 637_a.html

Alunperin poikkileikkaukseltaan pyöreä ja taipuisa, mutta vanhana neliskulmainen ja kovettunut.

2.0 H-moott 81-- Öljypumpun kannen O-rengas. . . . . . . . 27-9626 2.02
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Katastus ja öljyvuoto.

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Breadfan kirjoitti:Moolrait. Mites se imuputken o-rengas? Vuotaako se ulospäin ollenkaan? Käsittääkseni tuohon operaatioon ryhdyttäessä kannattaa samalla vaihtaa kampiakselin stefakin.

ei vuoda ulospäin, siellähän ei ole painetta vaan alipainetta, eli jos vuotaa niin ei nosta öljyn paineita kone...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin