Öljynpainevalo ongelma!!!!!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Saab 900i 16v
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
Paikkakunta: Ylöjärvi

Öljynpainevalo ongelma!!!!!

Viesti Kirjoittaja Saab 900i 16v »

Eilen tossa kiihdytin satkua oikein kunnolla moottoritiellä. Kesken rajun kiihdytyksen alkoi öljynpainevalo palaa. Psähdyin ja aloin tutkimaan. Öljyä oli koneessa ja mielestäni kaikki muukin oli kunnossa. Pistin auton käymään ja valo edelleen paloi. Ajoin hetken, mutta taas pysähdyin tutkimaan. Aikani pyörittelin päätäni enkä keksinyt vikaa. Sitten otin öljynpainevalon sulakkeen irti ja laitoin takas. Ihmettelin ja hetken päästä laitoin auton käyntiin. Valo ei palanut.

Nyt siis missä vika??? Onko sähkövehkeet saanu kosteutta itseensä?? Missä oljynpainevalon piuha?? Hajooko kohta koko auto??

Kiitos vastauksista. Ainiin... Auton on og 900 vm.-92 2.1l vapari
Saab... Ainut millä jotain tekee!
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Öljynpainevalo ongelma!!!!!

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Mittaa öljynpaineet. Jos ok, niin vaihda kokeeksi öljynpaineanturi. Rikkoontunut anturi voi aiheuttaa tuota satunaista palamista.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Öljynpainevalo ongelma!!!!!

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Saab 900i 16v kirjoitti:Eilen tossa kiihdytin satkua oikein kunnolla moottoritiellä. Kesken rajun kiihdytyksen alkoi öljynpainevalo palaa. Psähdyin ja aloin tutkimaan. Öljyä oli koneessa ja mielestäni kaikki muukin oli kunnossa. Pistin auton käymään ja valo edelleen paloi. Ajoin hetken, mutta taas pysähdyin tutkimaan. Aikani pyörittelin päätäni enkä keksinyt vikaa. Sitten otin öljynpainevalon sulakkeen irti ja laitoin takas. Ihmettelin ja hetken päästä laitoin auton käyntiin. Valo ei palanut.

Nyt siis missä vika??? Onko sähkövehkeet saanu kosteutta itseensä?? Missä oljynpainevalon piuha?? Hajooko kohta koko auto??

Kiitos vastauksista. Ainiin... Auton on og 900 vm.-92 2.1l vapari
Hanki uusi öljynpaineanturi ja vaihda. Anturi sijaitsee öljynsuodatinjalassa, samalla näet johdot.
Ja vaikka vika ei olisi siinä anturissa niin se maksaa senverran vähän ettei aiheuta suurempaa konkurssia! Hintaa näköjään kokonaista 3,30e !
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Saab 900i 16v
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Öljynpainevalo ongelma!!!!!

Viesti Kirjoittaja Saab 900i 16v »

Epäilen kans että siinä on anturivika tai muu sähkövcika. Unohdin nimittäin sanoo, että alkukeevästä oli vähä samantapainen ongelma. Auto seiso mulla kaks päivää. sitten pistin käymään ja valo paloi. Sammutin katsoin taas öljyt, öljyä oli. pistin uudelleen käyntiin valo ei palanut.
Saab... Ainut millä jotain tekee!
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Re: Öljynpainevalo ongelma!!!!!

Viesti Kirjoittaja 2495 »

Mulla täsmälleen sama vika. Paloi alkuun satunnaisesti.. nyt palaa lähes aina. Mut mitään vikaa ei muuten missään ole.. eli vissiin anturi paskana.
Yritin sitä anturia tässä joskus vaihtaa mut en saanu auki.. ei oikee avaimella päässy kääntää kun on turbo peli ja ne öljynjäähdyttimen putket muistaakseni oli siinä tiellä.
Saab se miehen tiellä pitää, naisia unohtamatta.
JuAn
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Kesä 21, 2005 13:17
Paikkakunta: Rautjärvi

Re: Öljynpainevalo ongelma!!!!!

Viesti Kirjoittaja JuAn »

Kannattaa varmistaa että koneessa oikeesti on öljyssä painetta. Emännän autossa valo sytyy palaa startissa ja syynä oli täysin auki jumiutunut öljynpaineventtiili, pumppu toimi, mutta kaikki öljy meni suoraan takas öljypohjaan... :oops:
900 GL 3D -83
Saab 900i 16v
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Öljynpainevalo ongelma!!!!!

Viesti Kirjoittaja Saab 900i 16v »

Nyt vaihdoin anturin. Kävin ajelemassa ja annoin kunnolla kauraa autolle, eikä valo kertaakaan vilahtanu. Eli nyt jos valo syttyy on muuta vikaa kuin anturi.

En tiedä sitten voiko olla vielä semmonen pikku juttu, kun mulla on kone aika täynnä öljyä ihan tikun yläreunaan asti. Että jos se liiallinen öljynmäärä on siinä haittana... Mutta noin vanha auto, ei pitäs varmaan hirveesti olla haittaa.
Saab... Ainut millä jotain tekee!
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Re: Öljynpainevalo ongelma!!!!!

Viesti Kirjoittaja 2495 »

JuAn kirjoitti:Kannattaa varmistaa että koneessa oikeesti on öljyssä painetta. Emännän autossa valo sytyy palaa startissa ja syynä oli täysin auki jumiutunut öljynpaineventtiili, pumppu toimi, mutta kaikki öljy meni suoraan takas öljypohjaan... :oops:
Missä se öljynpaineventtiili on?
Saab se miehen tiellä pitää, naisia unohtamatta.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljynpainevalo ongelma!!!!!

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jakopään kopassa öljypumpun lähellä. Se on pultin alla, joka on ajosuunnassa vasemmalle. Sen kyllä tunnistaa, kun kaapii ensin kaiken moskan pois päältä (mikäli kyseessä normaalisti öljyä päälleen valellut yksilö).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Öljynpainevalo ongelma!!!!!

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

2495 kirjoitti:
JuAn kirjoitti:Kannattaa varmistaa että koneessa oikeesti on öljyssä painetta. Emännän autossa valo sytyy palaa startissa ja syynä oli täysin auki jumiutunut öljynpaineventtiili, pumppu toimi, mutta kaikki öljy meni suoraan takas öljypohjaan... :oops:
Missä se öljynpaineventtiili on?
Jos tarkoitetaan öljynpaineventtiilillä öljypumpun paineenrajoitusventtiiliä niin se sijaitsee jakopäänkotelossa ja sen kautta johdetaan ylimääräinen öljy takaisin pumpun imupuolelle.
Toiset ehtii "syömään" hitaat, tulee takkiin 2-3 min mutta haitanneeko se? Ei ainakaan minua :D .
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Öljynpainevalo ongelma!!!!!

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

kyselläänpäs nyt tässä että mistä alan kaivella vikaa kun 90:ssa öp-valo välkättää tyhjäkäynnillä, ryyppy päällä kylmänä on aivan sammuksissa. Ja samaten kierroksilla maantiellä. Öljyä on. Vaihtanko ensin tuon anturin vaiko mitenkä? Voiko öljypumppu hajota 'vähän kerrallaan' vai kosahtaako se kerrasta pashaksi?

Moottorin käyttäytymisessä ei ole ollut häikkää eikä ylimääräisiä ääniä ole kuulunut... Tässä juuri arvon että pitääkö alkaa vaihtamaan uusi moottori vai mitenkä 8O

EDIT: vika löytyi periaatteessa anturista vaikka se ei rikki ollutkaan. Oli niin pieni vika, että lähes nolottaa... Anturin johto oli lähtenyt irti ja se hivelsi öljynsuodattimen jalkaa. Ensi viikolla siis :saab: katsastukseen ja kesäksi työmatka-ajoon :mrgreen:
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Öljynpainevalo ongelma!!!!!

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Että jos se liiallinen öljynmäärä on siinä haittana... Mutta noin vanha auto, ei pitäs varmaan hirveesti olla haittaa
Autosta riippumatta, jos öljyä on liikaa niin voi käydä niin että kampikammioon
saattaa tulla ylimääräistä painetta.
Tämä taas ilmenee ylimääräisenä vuotona mm..stefoilta.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Öljynpainevalo ongelma!!!!!

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Jorppe kirjoitti:kyselläänpäs nyt tässä että mistä alan kaivella vikaa kun 90:ssa öp-valo välkättää tyhjäkäynnillä, ryyppy päällä kylmänä on aivan sammuksissa. Ja samaten kierroksilla maantiellä. Öljyä on. Vaihtanko ensin tuon anturin vaiko mitenkä? Voiko öljypumppu hajota 'vähän kerrallaan' vai kosahtaako se kerrasta pashaksi?

Moottorin käyttäytymisessä ei ole ollut häikkää eikä ylimääräisiä ääniä ole kuulunut...
Itselläni oli yhdessä 84 vm tuplaysissä ihan samanoloinen oire, eli vain tyhjäkäynnillä välkätti, mutta sen verran himmeästi että osui silmään vain pimeällä, ja välittömästi katosi välke kun aavistuksenkin nosti kierroksia.

Äkkiseltään koneen käyntiääni oli täysin ok, mutta tarkka korva tunnisti korkeilla kierroksilla +4000 rpm ylimääräistä murinaa. Samankuuloisesta murinasta muistan jonkun mekaanikon vihjanneen alakerran laakereista. Muutoin kone toimi ihan kuin käytetyn saapin koneen kuuluu toimia, kävi tasaisesti ja veti hyvin. Ajoin autolla muistaakseni joku 15tkm ilman ongelmia.

Anturin vaihto ei ole kustannuksilta eikä työmäärältään juttu eikä mikään, joten ei kai siinä mitään häviä jos sen vaihtaisi?

Jos kyseessä on tosiaan "löysä" kone, olisko ideaa säätää tyhjäkäyntiä aavistuksen korkeammalle?
Jorppe kirjoitti: EDIT: vika löytyi periaatteessa anturista vaikka se ei rikki ollutkaan. Oli niin pieni vika, että lähes nolottaa... Anturin johto oli lähtenyt irti ja se hivelsi öljynsuodattimen jalkaa.
Oho, en lukenut loppuun asti, hyvä jos vika oli tuossa! :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin