Öljynpainevalo ongelma!!!!!
-
- "Ruisku"
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Öljynpainevalo ongelma!!!!!
Eilen tossa kiihdytin satkua oikein kunnolla moottoritiellä. Kesken rajun kiihdytyksen alkoi öljynpainevalo palaa. Psähdyin ja aloin tutkimaan. Öljyä oli koneessa ja mielestäni kaikki muukin oli kunnossa. Pistin auton käymään ja valo edelleen paloi. Ajoin hetken, mutta taas pysähdyin tutkimaan. Aikani pyörittelin päätäni enkä keksinyt vikaa. Sitten otin öljynpainevalon sulakkeen irti ja laitoin takas. Ihmettelin ja hetken päästä laitoin auton käyntiin. Valo ei palanut.
Nyt siis missä vika??? Onko sähkövehkeet saanu kosteutta itseensä?? Missä oljynpainevalon piuha?? Hajooko kohta koko auto??
Kiitos vastauksista. Ainiin... Auton on og 900 vm.-92 2.1l vapari
Nyt siis missä vika??? Onko sähkövehkeet saanu kosteutta itseensä?? Missä oljynpainevalon piuha?? Hajooko kohta koko auto??
Kiitos vastauksista. Ainiin... Auton on og 900 vm.-92 2.1l vapari
Saab... Ainut millä jotain tekee!
-
- "Viggen"
- Viestit: 556
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Öljynpainevalo ongelma!!!!!
Mittaa öljynpaineet. Jos ok, niin vaihda kokeeksi öljynpaineanturi. Rikkoontunut anturi voi aiheuttaa tuota satunaista palamista.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Re: Öljynpainevalo ongelma!!!!!
Hanki uusi öljynpaineanturi ja vaihda. Anturi sijaitsee öljynsuodatinjalassa, samalla näet johdot.Saab 900i 16v kirjoitti:Eilen tossa kiihdytin satkua oikein kunnolla moottoritiellä. Kesken rajun kiihdytyksen alkoi öljynpainevalo palaa. Psähdyin ja aloin tutkimaan. Öljyä oli koneessa ja mielestäni kaikki muukin oli kunnossa. Pistin auton käymään ja valo edelleen paloi. Ajoin hetken, mutta taas pysähdyin tutkimaan. Aikani pyörittelin päätäni enkä keksinyt vikaa. Sitten otin öljynpainevalon sulakkeen irti ja laitoin takas. Ihmettelin ja hetken päästä laitoin auton käyntiin. Valo ei palanut.
Nyt siis missä vika??? Onko sähkövehkeet saanu kosteutta itseensä?? Missä oljynpainevalon piuha?? Hajooko kohta koko auto??
Kiitos vastauksista. Ainiin... Auton on og 900 vm.-92 2.1l vapari
Ja vaikka vika ei olisi siinä anturissa niin se maksaa senverran vähän ettei aiheuta suurempaa konkurssia! Hintaa näköjään kokonaista 3,30e !
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Öljynpainevalo ongelma!!!!!
Epäilen kans että siinä on anturivika tai muu sähkövcika. Unohdin nimittäin sanoo, että alkukeevästä oli vähä samantapainen ongelma. Auto seiso mulla kaks päivää. sitten pistin käymään ja valo paloi. Sammutin katsoin taas öljyt, öljyä oli. pistin uudelleen käyntiin valo ei palanut.
Saab... Ainut millä jotain tekee!
Re: Öljynpainevalo ongelma!!!!!
Mulla täsmälleen sama vika. Paloi alkuun satunnaisesti.. nyt palaa lähes aina. Mut mitään vikaa ei muuten missään ole.. eli vissiin anturi paskana.
Yritin sitä anturia tässä joskus vaihtaa mut en saanu auki.. ei oikee avaimella päässy kääntää kun on turbo peli ja ne öljynjäähdyttimen putket muistaakseni oli siinä tiellä.
Yritin sitä anturia tässä joskus vaihtaa mut en saanu auki.. ei oikee avaimella päässy kääntää kun on turbo peli ja ne öljynjäähdyttimen putket muistaakseni oli siinä tiellä.
Saab se miehen tiellä pitää, naisia unohtamatta.
Re: Öljynpainevalo ongelma!!!!!
Kannattaa varmistaa että koneessa oikeesti on öljyssä painetta. Emännän autossa valo sytyy palaa startissa ja syynä oli täysin auki jumiutunut öljynpaineventtiili, pumppu toimi, mutta kaikki öljy meni suoraan takas öljypohjaan... 

900 GL 3D -83
-
- "Ruisku"
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Öljynpainevalo ongelma!!!!!
Nyt vaihdoin anturin. Kävin ajelemassa ja annoin kunnolla kauraa autolle, eikä valo kertaakaan vilahtanu. Eli nyt jos valo syttyy on muuta vikaa kuin anturi.
En tiedä sitten voiko olla vielä semmonen pikku juttu, kun mulla on kone aika täynnä öljyä ihan tikun yläreunaan asti. Että jos se liiallinen öljynmäärä on siinä haittana... Mutta noin vanha auto, ei pitäs varmaan hirveesti olla haittaa.
En tiedä sitten voiko olla vielä semmonen pikku juttu, kun mulla on kone aika täynnä öljyä ihan tikun yläreunaan asti. Että jos se liiallinen öljynmäärä on siinä haittana... Mutta noin vanha auto, ei pitäs varmaan hirveesti olla haittaa.
Saab... Ainut millä jotain tekee!
Re: Öljynpainevalo ongelma!!!!!
Missä se öljynpaineventtiili on?JuAn kirjoitti:Kannattaa varmistaa että koneessa oikeesti on öljyssä painetta. Emännän autossa valo sytyy palaa startissa ja syynä oli täysin auki jumiutunut öljynpaineventtiili, pumppu toimi, mutta kaikki öljy meni suoraan takas öljypohjaan...
Saab se miehen tiellä pitää, naisia unohtamatta.
Re: Öljynpainevalo ongelma!!!!!
Jakopään kopassa öljypumpun lähellä. Se on pultin alla, joka on ajosuunnassa vasemmalle. Sen kyllä tunnistaa, kun kaapii ensin kaiken moskan pois päältä (mikäli kyseessä normaalisti öljyä päälleen valellut yksilö).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Öljynpainevalo ongelma!!!!!
Jos tarkoitetaan öljynpaineventtiilillä öljypumpun paineenrajoitusventtiiliä niin se sijaitsee jakopäänkotelossa ja sen kautta johdetaan ylimääräinen öljy takaisin pumpun imupuolelle.2495 kirjoitti:Missä se öljynpaineventtiili on?JuAn kirjoitti:Kannattaa varmistaa että koneessa oikeesti on öljyssä painetta. Emännän autossa valo sytyy palaa startissa ja syynä oli täysin auki jumiutunut öljynpaineventtiili, pumppu toimi, mutta kaikki öljy meni suoraan takas öljypohjaan...
Toiset ehtii "syömään" hitaat, tulee takkiin 2-3 min mutta haitanneeko se? Ei ainakaan minua

46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Öljynpainevalo ongelma!!!!!
kyselläänpäs nyt tässä että mistä alan kaivella vikaa kun 90:ssa öp-valo välkättää tyhjäkäynnillä, ryyppy päällä kylmänä on aivan sammuksissa. Ja samaten kierroksilla maantiellä. Öljyä on. Vaihtanko ensin tuon anturin vaiko mitenkä? Voiko öljypumppu hajota 'vähän kerrallaan' vai kosahtaako se kerrasta pashaksi?
Moottorin käyttäytymisessä ei ole ollut häikkää eikä ylimääräisiä ääniä ole kuulunut... Tässä juuri arvon että pitääkö alkaa vaihtamaan uusi moottori vai mitenkä
EDIT: vika löytyi periaatteessa anturista vaikka se ei rikki ollutkaan. Oli niin pieni vika, että lähes nolottaa... Anturin johto oli lähtenyt irti ja se hivelsi öljynsuodattimen jalkaa. Ensi viikolla siis
katsastukseen ja kesäksi työmatka-ajoon 
Moottorin käyttäytymisessä ei ole ollut häikkää eikä ylimääräisiä ääniä ole kuulunut... Tässä juuri arvon että pitääkö alkaa vaihtamaan uusi moottori vai mitenkä

EDIT: vika löytyi periaatteessa anturista vaikka se ei rikki ollutkaan. Oli niin pieni vika, että lähes nolottaa... Anturin johto oli lähtenyt irti ja se hivelsi öljynsuodattimen jalkaa. Ensi viikolla siis


Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Öljynpainevalo ongelma!!!!!
Autosta riippumatta, jos öljyä on liikaa niin voi käydä niin että kampikammioonEttä jos se liiallinen öljynmäärä on siinä haittana... Mutta noin vanha auto, ei pitäs varmaan hirveesti olla haittaa
saattaa tulla ylimääräistä painetta.
Tämä taas ilmenee ylimääräisenä vuotona mm..stefoilta.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Öljynpainevalo ongelma!!!!!
Itselläni oli yhdessä 84 vm tuplaysissä ihan samanoloinen oire, eli vain tyhjäkäynnillä välkätti, mutta sen verran himmeästi että osui silmään vain pimeällä, ja välittömästi katosi välke kun aavistuksenkin nosti kierroksia.Jorppe kirjoitti:kyselläänpäs nyt tässä että mistä alan kaivella vikaa kun 90:ssa öp-valo välkättää tyhjäkäynnillä, ryyppy päällä kylmänä on aivan sammuksissa. Ja samaten kierroksilla maantiellä. Öljyä on. Vaihtanko ensin tuon anturin vaiko mitenkä? Voiko öljypumppu hajota 'vähän kerrallaan' vai kosahtaako se kerrasta pashaksi?
Moottorin käyttäytymisessä ei ole ollut häikkää eikä ylimääräisiä ääniä ole kuulunut...
Äkkiseltään koneen käyntiääni oli täysin ok, mutta tarkka korva tunnisti korkeilla kierroksilla +4000 rpm ylimääräistä murinaa. Samankuuloisesta murinasta muistan jonkun mekaanikon vihjanneen alakerran laakereista. Muutoin kone toimi ihan kuin käytetyn saapin koneen kuuluu toimia, kävi tasaisesti ja veti hyvin. Ajoin autolla muistaakseni joku 15tkm ilman ongelmia.
Anturin vaihto ei ole kustannuksilta eikä työmäärältään juttu eikä mikään, joten ei kai siinä mitään häviä jos sen vaihtaisi?
Jos kyseessä on tosiaan "löysä" kone, olisko ideaa säätää tyhjäkäyntiä aavistuksen korkeammalle?
Oho, en lukenut loppuun asti, hyvä jos vika oli tuossa!Jorppe kirjoitti: EDIT: vika löytyi periaatteessa anturista vaikka se ei rikki ollutkaan. Oli niin pieni vika, että lähes nolottaa... Anturin johto oli lähtenyt irti ja se hivelsi öljynsuodattimen jalkaa.

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)