Olen ostamassa tässä vuoden sisällä ensimmäistä autoa ja olen erittäin kiinnostunut sijoittamaan rahani turbo Saabbiin. Liikahtaako nuo kuinka ripeästi? Haluaisin myös kysyä miten turbosta saa sen "tsihihihi" äänen irti. Ymmärsin että dumpin avulla. Onko totta? Tahtoisin myös kysyä miten takavaimennin asennetaan, katkaistaanko putki sopivista kohtaa ja hitsataan uusi takapönttö kiinni? Kiitos jo etukäteen.
Ensimmäinen auto, kysymyksiä turbo Saab 900.
Ensimmäinen auto, kysymyksiä turbo Saab 900.
Hei!
Olen ostamassa tässä vuoden sisällä ensimmäistä autoa ja olen erittäin kiinnostunut sijoittamaan rahani turbo Saabbiin. Liikahtaako nuo kuinka ripeästi? Haluaisin myös kysyä miten turbosta saa sen "tsihihihi" äänen irti. Ymmärsin että dumpin avulla. Onko totta? Tahtoisin myös kysyä miten takavaimennin asennetaan, katkaistaanko putki sopivista kohtaa ja hitsataan uusi takapönttö kiinni? Kiitos jo etukäteen.
			
			
									
									
						Olen ostamassa tässä vuoden sisällä ensimmäistä autoa ja olen erittäin kiinnostunut sijoittamaan rahani turbo Saabbiin. Liikahtaako nuo kuinka ripeästi? Haluaisin myös kysyä miten turbosta saa sen "tsihihihi" äänen irti. Ymmärsin että dumpin avulla. Onko totta? Tahtoisin myös kysyä miten takavaimennin asennetaan, katkaistaanko putki sopivista kohtaa ja hitsataan uusi takapönttö kiinni? Kiitos jo etukäteen.
Re: Ensimmäinen auto, kysymyksiä turbo Saab 900.
Jos edellinen auto on ollu Fiat Punto 1.1 niin varmasti on ripeämpi.taramppa kirjoitti:kiinnostunut sijoittamaan rahani turbo Saabbiin. Liikahtaako nuo kuinka ripeästi?
Totta se on! Toimivuus riippuu sitten dumpin männän kireydestä (ovat yleensä säädettäviä) ja siitä, että kuinka kauan maltat odottaa, ennenkuin annat kytkintä kaasun noston jälkeen. Ei meinaan oikein tommonen dumppi tykkää toimia hyvin ilmamäärämittarijärjestelmässä.Haluaisin myös kysyä miten turbosta saa sen "tsihihihi" äänen irti. Ymmärsin että dumpin avulla. Onko totta?
Harvemmassa autossa pakoputki on yhtä puuta jos se alkuperäinen on. Liitokset auki ja pönttö irti.Tahtoisin myös kysyä miten takavaimennin asennetaan, katkaistaanko putki sopivista kohtaa ja hitsataan uusi takapönttö kiinni? Kiitos jo etukäteen. :)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
						9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
- 
				antti.hakamaa
 - "Hölösuu"
 - Viestit: 2094
 - Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
 - Paikkakunta: urjala
 
Re: Ensimmäinen auto, kysymyksiä turbo Saab 900.
ja og turbossahan ei tunnetusti ole alunperin takimmaista äänenvaimenninta. 
			
			
									
									900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
						900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Ensimmäinen auto, kysymyksiä turbo Saab 900.
No on siellä silti kaksi pönttöä, joista toinen on taaempi. ;-)antti.hakamaa kirjoitti:ja og turbossahan ei tunnetusti ole alunperin takimmaista äänenvaimenninta. :)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
						9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: Ensimmäinen auto, kysymyksiä turbo Saab 900.
Hei taas ja kiitos nopeasta ja asiallisesta vastauksesta.

Paljonko turbo Saabista voisi maksaa?
			
			
									
									
						Edellistä autoa ei olekkaan. Turbo Saabista tulsi siis ensimmäinen autoni. Muotoilen kysymykseni paremmin: Jättääkö turbo Saabilla nuo teinibemarit ja sellaiset?Jos edellinen auto on ollu Fiat Punto 1.1 niin varmasti on ripeämpi.
Eli kumpi on parempi tuon "tsihihihi" äänen saavuttamiseksi, löysä vai kireä dumppi? Mikä on ilmamäärämittarijärjestelmä?Totta se on! Toimivuus riippuu sitten dumpin männän kireydestä (ovat yleensä säädettäviä) ja siitä, että kuinka kauan maltat odottaa, ennenkuin annat kytkintä kaasun noston jälkeen. Ei meinaan oikein tommonen dumppi tykkää toimia hyvin ilmamäärämittarijärjestelmässä.
Aivan. Kuulostaako Saabbi hyvältä takavaimentimella?Harvemmassa autossa pakoputki on yhtä puuta jos se alkuperäinen on. Liitokset auki ja pönttö irti.
Paljonko turbo Saabista voisi maksaa?
Re: Ensimmäinen auto, kysymyksiä turbo Saab 900.
318i:n varmaan jättää T16:lla.taramppa kirjoitti:Edellistä autoa ei olekkaan. Turbo Saabista tulsi siis ensimmäinen autoni. Muotoilen kysymykseni paremmin: Jättääkö turbo Saabilla nuo teinibemarit ja sellaiset?
Se dumppi päästää sen äänen kyllä oli se sitten löysällä tai kireällä.Eli kumpi on parempi tuon "tsihihihi" äänen saavuttamiseksi, löysä vai kireä dumppi? Mikä on ilmamäärämittarijärjestelmä? :D
Lyhyesti: ilmamassamittari/ilmamäärämittari mittaa imuputken suulla moottoriin sisään menevän ilman määrää. Tämän perusteella lasketaan paljonko bensaa sinne ilman joukkoon pitää ruutata.
Jos päästät ilmaa ulos sillä hzyyt psihihihi-dumpilla, niin sitten tuo laskutoimitus menee PÄVI ja pensaa meneekin liikaa. Dumpin säädöstä ja ajotavastasi kiinni, että sammuuko moottori kun vaihdat vaihdetta.
Tuo on niin subjektiivista, että vastaan: ehkä.Aivan. Kuulostaako Saabbi hyvältä takavaimentimella?
Hyväkuntoinen ja todella vähäruosteinen T16 niin 1500e ei välttämättä ole liikaa, ottaen huomioon kuinka vähän niitä oikeasti vähäruosteisia on. Peltitöihin saa uppoamaan levottomasti rahaa jos teettää, tai sitten loputtomasti aikaa jos tekee itse ja aihio on huono.Paljonko turbo Saabista voisi maksaa?
Perusmätä T8 sitten 150-400e, riippuen taas ruostetilanteesta.
Halvimmillaan olen ostellut T16 ja T8-autoja 150 eurolla. Kallein oli tonnin (900 turbo finlandia), keskihinta on pyörinyt siinä 250-500e paikkeilla noista hetken huvipeleistä ja purkua varten ostetuista. En ole rahallisesti voitolla saab-harrastukseni suhteen, enkä ole sitä tavoitellut. Kunhan olen heräteostellut. Tällä hetkellä nimissä on käynyt 9 OG-satkua, monilla muilla enemmän.
Tuohon 150e hintaan ei ole syytä odottaa hyväkuntoista koria tai pieniä ajokilometrejä. T16:n tapauksessa pitää olla jo isompi ripaus tuuria mukana, että joku haluaa luopua sataan viiteenkymppiin.
Enemmän tai vähemmän mätiä ne vanhan korimallin 900:t on suurin osa. Jos on tosi priimakuntoinen, niin hintakin on sitten sen mukaan.
Kysy itseltäsi, mitä oikein haluat ja osta se auto sen mukaan.
Kannattaa venailla sitä hyvää ennenkuin iskee rahat tiskiin. OG900:sissa on ostajan markkinat, kun ei ne suurelle yleisölle enää kelpaa.
Ennenkuin jatkat kysymysten sarjatulta, niin kannattaa lueskella tätä foorumia jonkin verran, näistä asioista on keskusteltu.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
						9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: Ensimmäinen auto, kysymyksiä turbo Saab 900.
Otanpa minäkin tähän kantaa. Minulla oli Saab-harrastuksen välissä 8 vuotta E30-sarjan bemari. Koko sen ajan makselin erittäin kallista vakuutusmaksua. Itse asiassa E34-srjn isossa bemarissa oli paljon maltillisempi vakuutusmaksu. Mikä sitten on "teinibemarin" vakuutusmaksuun syyllinen? No, se on se rälläys ja kolarointi. 
Poliisi on ehdottanut, että uusi kuski saisi auton hankittua porrastetusti vain pienemmästä teholuokasta. En usko, että tuo ehdotus voisi mennä läpi, enkä edes kannata uusille kuskeille esim. rättisitikkaa, tai turvatonta D-mallin Kadettia. Silti on tuossa ajattelemisen aihetta.
Oma ensiautoni oli Saab 900 GLS. Auto oli tuolloin uusi. Kyllä sillä kerkesi. Mutta ennen kaikkea auto oli ikäluokassaan turvallinen ja talvikeleillä vakaa. Jos nyt katsoo käytettyjen autojen markkinoita ensiostajan hintaluokasta on Saab 900 srj edelleen turvallinen. Ei kuitenkaan ulosmitata tätä etua turhalla kaahailulla. Kaahailu ei ole "jokaisen oma asia" se vaarantaa muut tiellä liikkujat ja mahdollinen kolari nostaa kaikkien vakuutusmaksuja.
Mielestäni ei ensimmäisen Saabin ole pakko olla Turbo. Vähemmälläkin pärjää. Anna bemarikuskien kaasutella itsensä hengiltä ja tee tyttöihin todellinen vaikutus turvallisella ja rauhallisella ajotavalla. Ne on sellaisia taitoja, joita mahdollinen tuleva puolisokin varmuudella arvostaa.
Satuin Lahdessa paikalle, kun bemarikuskien homma karkasi lapasesta ja jalankulkijoista tuli ruumiita. Se on sellainen tilanne, jota en toivo kenellekään.
Saabiin on ladattu tehoja, jotta ohittaminen tapahtuisi ripeästi ja turvallisesti. Mutta myöskin vastuullisesti. Muunkin kaltainen virittely on toki hauska harrastus ja jopa suotavaa, oppiihan siinä autostaan paljon, mutta julkiset tiet eivät silti ole oikea paikka kiihdytyskisoihin. Saab voi silti olla oikea auto sinulle, jos jätät bemarikuskit omaan arvoonsa.
"Saab is a car for people who wear hats"
			
			
									
									
						Poliisi on ehdottanut, että uusi kuski saisi auton hankittua porrastetusti vain pienemmästä teholuokasta. En usko, että tuo ehdotus voisi mennä läpi, enkä edes kannata uusille kuskeille esim. rättisitikkaa, tai turvatonta D-mallin Kadettia. Silti on tuossa ajattelemisen aihetta.
Oma ensiautoni oli Saab 900 GLS. Auto oli tuolloin uusi. Kyllä sillä kerkesi. Mutta ennen kaikkea auto oli ikäluokassaan turvallinen ja talvikeleillä vakaa. Jos nyt katsoo käytettyjen autojen markkinoita ensiostajan hintaluokasta on Saab 900 srj edelleen turvallinen. Ei kuitenkaan ulosmitata tätä etua turhalla kaahailulla. Kaahailu ei ole "jokaisen oma asia" se vaarantaa muut tiellä liikkujat ja mahdollinen kolari nostaa kaikkien vakuutusmaksuja.
Mielestäni ei ensimmäisen Saabin ole pakko olla Turbo. Vähemmälläkin pärjää. Anna bemarikuskien kaasutella itsensä hengiltä ja tee tyttöihin todellinen vaikutus turvallisella ja rauhallisella ajotavalla. Ne on sellaisia taitoja, joita mahdollinen tuleva puolisokin varmuudella arvostaa.
Satuin Lahdessa paikalle, kun bemarikuskien homma karkasi lapasesta ja jalankulkijoista tuli ruumiita. Se on sellainen tilanne, jota en toivo kenellekään.
Saabiin on ladattu tehoja, jotta ohittaminen tapahtuisi ripeästi ja turvallisesti. Mutta myöskin vastuullisesti. Muunkin kaltainen virittely on toki hauska harrastus ja jopa suotavaa, oppiihan siinä autostaan paljon, mutta julkiset tiet eivät silti ole oikea paikka kiihdytyskisoihin. Saab voi silti olla oikea auto sinulle, jos jätät bemarikuskit omaan arvoonsa.
"Saab is a car for people who wear hats"
Re: Ensimmäinen auto, kysymyksiä turbo Saab 900.
Pakko ottaa tuohon dumppi juttuun kantaa. Itse asensin dumpin omaan 900 t16 jossa on ilmamäärämittari ja toimii kun junan vessa. Niitä käyntihäiriöitä tulee jos dumppi vuotaa, eli aukeaa jo tyhjäkäynillä.
			
			
									
									Saab 900 T16
						Re: Ensimmäinen auto, kysymyksiä turbo Saab 900.
Kyllä se silti menee rikkaalle kun dumppi suhahtaa. Voi aiheuttaa sammuilua. Riippuu ilmeisesti autoyksilöstä kuinka paljon haittaa normi käyttöä. Esim tyhjäkäynnin taso jne. seikat vaikuttanevat sammuiluun.
Jos ei suhahda vaan kikattaa niin silloin dumppi on liian kireällä eikä se hoida tehtäväänsä jota varten se on olemassa.
			
			
									
									
						Jos ei suhahda vaan kikattaa niin silloin dumppi on liian kireällä eikä se hoida tehtäväänsä jota varten se on olemassa.
Re: Ensimmäinen auto, kysymyksiä turbo Saab 900.
Kyllä se varmaan hetkeksi rikkaaksi menee, mutta itselläni ei ole ollut ongelmia  
 Paitsi alussa kun dumpin jousi oli liian löysä ja se aukesi jo tyhjäkäynnillä  
 , mutta asia korjattiin jäykemmällä jousella  
 En tietenkään väitä että se dumppi kaikissa toimisi  
			
			
									
									Saab 900 T16
						Re: Ensimmäinen auto, kysymyksiä turbo Saab 900.
Peruskysymys: miksi sen dumpin pitää sihahtaa?  
   
			
			
									
									Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
						Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
- 
				DIggItaLLr
 - "Hölösuu"
 - Viestit: 1437
 - Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
 - Paikkakunta: Suomen Miami
 
Re: Ensimmäinen auto, kysymyksiä turbo Saab 900.
Fallosta jykevöittävä TuninkTM ääni ?Svc kirjoitti:Peruskysymys: miksi sen dumpin pitää sihahtaa?![]()
- 
				Olli Kinaret
 - "Hirsch"
 - Viestit: 997
 - Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
 - Paikkakunta: Kalajoki
 
Re: Ensimmäinen auto, kysymyksiä turbo Saab 900.
No eihän se ole yhtään niin kuin elokuvissa, jos se ei äänteleDIggItaLLr kirjoitti:Fallosta jykevöittävä TuninkTM ääni ?Svc kirjoitti:Peruskysymys: miksi sen dumpin pitää sihahtaa?![]()
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
						Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Re: Ensimmäinen auto, kysymyksiä turbo Saab 900.
Eikös ne suhinat ja puhinat saa aikaan parhaiten näin: http://www.sunamiturbo.com/
http://www.saber-edv.com/

			
			
									
									http://www.saber-edv.com/
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
						Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Ensimmäinen auto, kysymyksiä turbo Saab 900.
Ja toi saber... kivan näkönen kissahan siinä on kuvassa, kuuluuko se hintaan ?Svc kirjoitti:Eikös ne suhinat ja puhinat saa aikaan parhaiten näin: http://www.sunamiturbo.com/
http://www.saber-edv.com/
(hitto kun ei meinaa pystyä lopettamaan nauramista, kiitos Svc)
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen