Turbo-satkun "halpis" tulpat...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
sadisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:05
Paikkakunta: Hyvinkää

Turbo-satkun "halpis" tulpat...

Viesti Kirjoittaja sadisti »

Mitäs hittoa, menin kyselemään (paristakin) autovaraosafirmasta tulppia 88 vuoden kasitappi satkuun, niin tarjosivat jotain samperin kultalankatulppia (no oli niille joku virallisempi nimikin :lol: ). Eihän siinä mittään, kuulosti kyllä ihan hienolta siihen asti kunnes kertoivat hinnan: 16 eskoo per plugi!

Kysymys kuuluukin, kannattaako maksaa?

-juke
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä: Toiset osaavat laskea ja toiset eivät.
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Kunhan käytät NGK:ta, ei ole ongelmia. (Siis aina NGK, joka tapauksessa, joka kerta mutta aina)

Platinakärkiset tulpat vain kestävät reilusti kauemmin, muttei niilläkään ihmeitä tehdä. Lähinnä ratkaisee se, oletko virittänyt pataasi - jos olet, vakiotulpat saattavat olla vaihdossa jopa alle 3000 km välein, mikä saattaa olla joskus kiusallista :)
sadisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:05
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja sadisti »

toisin sanoen, tulpat vaihdetaan aina kun opintotuet tulee :wink:
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä: Toiset osaavat laskea ja toiset eivät.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

OT, mutta ihmettelin kanssa aikoinaan kun ostin 2.1 koneeseen tulppia (BCP5EV). Maksoivat jotain 15e/kpl. Keskielektrodi on noin 1mm paksu..joten ilmeisen erikoinen on tulppakin. Jotain platinaa tuo kärki lienee?

Nyt näytti maksavan motonjetissä 10e/kpl joten hinnat on tippuneet...siitä onkin jo aikaa 1,5v kun viimeksi vaihdoin tulpat. Tosin kilsojakaan ei ole vielä tullut kuin 15 tkm, eiköhän noilla vielä toisen mokoman mene.

Kaasarikoneeseen aikoinaan tuli ostettua tulppia 10 mk /kpl.. 8)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Tulpat

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Ainoastaan halpiksista NGK:t käyvät sinun turboosi eli samat kuin vanhempaan turbosatkuun....









Juha #1980
2 * Saab 900 I 16 valve -91
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Ite ostin 9000aeron tulpat omaan 900 aeroon eli olikohan: NGK BCPE7ES-11, ja hyvin on ainakin aerossa toiminu ja makso 3.5eeuroo kappale.

Niissä on vaan isompi kärki väli.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Mimmi kirjoitti:
900aero-84 kirjoitti:Ite ostin 9000aeron tulpat omaan 900 aeroon eli olikohan: NGK BCPE7ES-11, ja hyvin on ainakin aerossa toiminu ja makso 3.5eeuroo kappale.

Niissä on vaan isompi kärki väli.
Tarkoitat varmaankin NGK BCPR7ES-11
Aivan oikein.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onkohan R-tulppien käyttö perusteltua autossa, jossa on sytytystulpanjohdoissa jo resistanssia?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mertmi kirjoitti:Onkohan R-tulppien käyttö perusteltua autossa, jossa on sytytystulpanjohdoissa jo resistanssia?
Joo ja sitten kysellään että miksi nykii esim..pinta kaasulla.
Itse tein aikoinaan saman mokan joka johdossa ja tulpassakin oli vastusta.
Eihän siinä muu auttanut kuin vaihtaa johtimet.... :roll:
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
saabt8
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: La Elo 23, 2003 19:31
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja saabt8 »

Moikka!
Olen kans taistellut tulppien kanssa. Ensin oli toi 900 T8 joka rikkoi tulppia ihan työkseen. Tais olla toi nakutus syyllinen :oops:
No nyt on projektiauto saanut 16v ja 1bar+ic ja tulppina NGK BCPR7ES. Toiminut toistaiseksi 2500km hyvin. Tosin noi seokset ei oikein pysy hanskassa kun runttaa kaasun pohjaan. Menee laihalle muttei vielä mitään tulppahuolia,,,, toivottavasti ei muutakaan.
Jahka toi ohjelmoitava pruutta saadaan kasaan niin menee soosit ehkä kohdalleen.
Saabismi on sairaus,,, mutta yx parhaimmista taudeista mitä olen kärsinyt.
sadisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:05
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja sadisti »

NGK:t pytyssä ja hyvin toimii...Off topiccina todettakoon, että on se hyvä kun on yksi varaosa-auto: Eilen illalla ihmettelin, miksei öljynpaineet nouse. Heti vilkaisemaan öljykelloa, joka kertaalleen hajosi edellisestä moottoristakin. Ja sieltähän sitä öljyä valui... Ei muuta kun vanhasta lohkosta palikkaa ja taas pelittää! Mistäs olisit saanut öljykellon yheksältä illalla (Eihän sitä nyt aamuun asti voi odottaa...) 8)
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä: Toiset osaavat laskea ja toiset eivät.
Vastaa Viestiin