900:n "raitisilmasuodatin kehyksellä" Motonetistä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

900:n "raitisilmasuodatin kehyksellä" Motonetistä

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Ostin siis satkuun vm. -90 tuommosen raitisilmasuodattimen kehyksellä Motonetistä. Mietnkäs tuon sinne paikalleen saa sotkettua, kun kehys on "yhtäpuuta" eikä sellainen haitari, kuin alkuperäinen?
Ruuvataanko ohjaustehostimen pumppu ja venttiilikoppa pois paikoiltaan, jotta raitisilmasuodatin saadaan uppoamaan paikalleen? Vaikuttaa melkoiselta duunilta yhden raitisilmasuodattimen takia..
Onko tämä kehyksellinen edes sopiva OG-satkuun? Mittojen puolesta kyllä näkyisi menevän ainakin lähelle..
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

En tiedä tehostimesta, kun en satkussa koskaan sellaisesta ylellisyydestä saanut nauttia, mutta kyllä tuo pitäisi sentään venakoppaa irrottamatta pois mahtua. Ainakin se versio mikä mulla oli mahtui, ja se oli mielestäni varsin yhtäpuutaversio.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

90-lukulaisissa on ainaskin -92:ssa vakiona vain sellainen kansi ja suodatin on pahvikuoressa. Vaihdoin siihen vanhemman mallisen muovihäkin tilalle, koska mie oon ostanu ilmastointi/lvi kaupasta pari metriä sellaista suodatinharsoa, josta tein suodattimet jo toisena vuotena kahteen og-satkuun. Vielä on yhdeksi vuodeksi jäljelle sitä mattoa. 11egeä tais mennä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Tuo "yhtäpuuta" oleva suodatin ei mene tehostimelliseen satkuun. Tehostin on niin pahasti tiellä, että vaatii taipuisan kotelon.

[Edit]
Niin paitsi jos irroitat tehostimen asennuksen ajaksi :lol:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

91:ssä :roll: mahtuupi suorin vartaloin paikoilleen...
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

900 I 16 Kat kirjoitti:91:ssä :roll: mahtuupi suorin vartaloin paikoilleen...
Eli siis 16-venasessa mahtuu ohjaustehostimillisessa suoraan paikkaan, 8-venaseen ei.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Siispä huomenissa irrotan tehostimen säiliön, jotta saan tuon menemään paikalleen. Olkoon taas seuraavat 15 vuotta tuolla paikallaan niin kuin tuo edellinenkin..

Vanhaan satkuun taidan hommata pelkän suodattimen, kun kehikko on jotakuinkin ehjä siinä..
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

8 venaisessa jossa tehostimen pumppu on tiellä niin muuten mahtuu !
Pumppu nätisti löysälle ja painaa venttiilikoppaa vasten , lisätilaa saa kun ottaa vielä korkin pois säiliöstä. Kaksi kertaa vuodessa vaihdan ja aina on mahtunut jäykkä muovkehyksillä oleva menemään pumpun ja korin jousenpaikan välistä.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Viimeksi kun Motonetista ostin omaan -92:eeni (16V) suodatinhässäkän, huomasin, että kehys oli hieman liian pitkä. Muovikansi niitteineen ei mennytkään paikoilleen. Asia korjaantui poraamalla filtterin kehykseen reiät muoviniittien kohdille. Osan merkki oli Proparts. Aiemmin toimitettujen, erimerkkisten filttereiden kanssa ei ole ollut minkäänlaisia sopivuusongelmia. Itse suodatusteho tuntuu olevan tosin myös nyt kunnossa, eikä ilmantulo myöskään ahdista.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Tämä mun Motonetistä saama suodatin on oikein Mann Filter, kyseisen valmistajan suodattimia meillä on ainakin Scanian kanssa suosittu, koska ovat käytössä hyviksi todettu.
Saa nähdä, kuin sopii paikallaan, kun iltapäivällä meinaan sen sinne törkätä.. Väkisin jossei muuten..;)
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Siis mitä helvettiä. Pumppua irti raitsarin takia.. En ole ikinä kohdannut moista. Ite olen käyttänyt orggis kasetti malli suodatinta 92-93 mallien . Ja en kyllä tajua miksi pitäis pumppu purkaa pois.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5870
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Itse huomasin saman kun vaihdoin omaan autoon raitisilmansuodattimen että on ihan säpäleinä se kehikko. Ajattelin ensin että tarvii varmaan ostaa uusi kehikko mutta takasin laittaessa huomasin että eipä mene ehjä sisään ilman että ohjaustehostimen säiliötä siirtää. Niin ja autonahan on 8 venanen.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie ainaskin käytin hyväksi sitä muovikehikon joustavuutta. Suodatin kun on leikattu siitä suodatinharsosta, niin se sallii kehikon vääntämisen asennuksessa, eikä tarvitse tehdä ohjaustehostimelle mitään tossa 8-tappisessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Sen säiliön kun siirsi kiinni venttiilikoppaan, niin suodatin meni paikalleen oikein nätisti ilman väkivaltaa. Pikkuruisen kapeampi taitaa olla tuo kehyksellinen suodatin verratuna alkuperäiseen kehykseen, että menee kivuttomammin paikallaan.
Vaan kyllä aion jatkossakin käyttää tämmöstä kehyksellistä suodatinta, se alkuperäinen kehikko on ihan susi..;)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900:n "raitisilmasuodatin kehyksellä" Motonetistä

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tästä aiheesta löytyy näköjään ainakin kolme kattavaa ketjua, siis haulla löysin lisäksi nämä kaksi:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=51479
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=42624

oma kokemukseni: Ostin motonetista "aktiivihiilisuodatin kehyksellä" (19-2036), eli se kalliimpi malli. otin konehuoneen puolelta siitä muovisen ilmanottoaukon kyljestä sen neljällä valkoisella muovinastalla olevan kannen irti.

Kannen sisäpinnalla oli muutaman sentin pituinen muovikehys johon ilmeisesti tuo kehyksinen suotadinpanos tulee istuttaa. Asennuksen tein siinä järjestyksessä että ensin työnsin suodatinkehyshässäkän sinne minne se kuuluu, jolloin se mahtui ihan hienosti ohjaustehostimen pumpun vierestä kulkemaan. Lopuksi muovikansi takaisin kiinni ja siinä samassa ohjasin suodatinkehyksen menemään muovikannen sisäpinnassa olevaan lyhyeen kehyksenpätkään.

epäselväksi jäi ainoastaan se, että suodatinpanos kehyksineen ei ole mitenkään tiiviisti siellä kotelon sisällä, eihän sitä mikään paina eikä lukitse sitä seinämää vasten, vaan sehän liikkuu itseasiassa vapaasti sivusuunnassa pienen matkan, ja se perimmäinen pääty kanssa liikkuu vapaasti hieman edestakaisin tilan sallimissa rajoissa, joten eihän tuo ilmanottoaukko ole nyt 100% suodatettu vaan ehkä 90%-95%.

ei tuo suodatin näköjään ihan autuuaaksi tee auton sisäilmaa, esim. jos edessä ajaa joku saastuttavampi auto, niin sen edelleen haistaa hengitysilmassa, ehkei niin paljon kun ennen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin