Saab 90/99 H-moottorin kansi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Henkka_
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 20:53
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja Henkka_ »

Mites venttiilinjouset lisää tehoa? :wink: Kuplan kisajouset omaan tulossa, sellasia kannattanee jokkismiehiltä etsiä... Seetipaineet jää erittäin hyvät, ja riittää ainakin 13millin nostolle miun kannessa.

Tuollasia nostoja tosin todennäköisesti turha käyttää, omasta vielä toistaiseksi virtaukset mittaamatta, joten sopivaa nokkaa (järkevää noston määrää, ettei tingitä liikaa nokan asteista ja muodosta) ei vielä saa teetettyä.
Henri Mertanen #2892

<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Juu, tuli ajatus virhe.. tuolle kannelle laskettu +11 puristukset, pitää vain välikasata erilliseen moottoriin ja jakopään ketjun kiristys ratkaista. Sitten tehdä se oman auton moottoriin. :)
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Henkka_
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 20:53
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja Henkka_ »

Muistaakseni jo 1mm laskulla täysin auki oleva venttiili ottaa kiinni mäntään, joten moottoria pyöritellessä on syytä pyöritellä myös nokka-akselia. muuten tulee jo etukäteen kieroja venttiilejä :wink:
Henri Mertanen #2892

<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Juu, onneksi on tuo irto moottori, niin testaa silla toimivuuden ennenkuin venttiilei alkaa rikkomaan. :lol:
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja toms »

Ei muuten ota venat kiinni 1-2 mm laskulla. Mittoja en tarkkaan muista ku B-kone viri-koneen tein ( toimii edelleen , yli 160 hp mitattu ) mutta kantta kantta laskettu reilusti, oliko nyt 10,75 vai ,25 puristukset, 290/300 nokka, perusympyrästä GT-Motorilla hiottu + nitrattu, teräskilpapaininkupit ruottista ja nekin nitrattu, kiertää 7200 rpm ( rajoittaja ) ja kestää . oisko ajettu virin jälkeen jotain 100 tkm ja ei ongelmia.
Niin kaasareina 2 x45 DCOE weberit ja peltisarjaa yms.
Auto on kohta kymmenen vuotta seissyt tallissa ja käytetty aina silloin tällöin
( ajettukkin suljetulla alueella.... :wink: )
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

toms kirjoitti:Ei muuten ota venat kiinni 1-2 mm laskulla.
Henkka_ tarkoitti sitä, että jos jakoketju ei ole paikallaan, niin ei mahdu pyörähtämään kone ympäri ilman venttiilin ja männän törmäystä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja SB90 »

aa, ok
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Vastaa Viestiin