Ruiskun ja kaasutinmallin erot käytännössä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
venakko
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 19:30
Paikkakunta: Kajaani

Ruiskun ja kaasutinmallin erot käytännössä

Viesti Kirjoittaja venakko »

Terve!
Minulla on kokemusta tähän asti ainoastaan vanhahkoista kaasutinmallin Saabeista. Olen mietiskellyt, jos ostaisin itselleni viimeisien vuosimallien OG 900 Saabin 16 venttiilisenä. Yksi 2.1 litrainen olisi jo tyrkylläkin. Nyt täytyykin kysellä, kuinka suuri ero käytännössä on peruskaasarin ja 16 venttiilisen ruiskun välillä ajettavuudessa ja käytettävyydessä (mukavuus, kulutus, kiihtyvyys)? Onko totta, että viimeisiin OG Saabeihin tuli mukavampi vaihdelaatikko ja niissä on kaikissa nykyisestä autostani poiketen ohjaustehostin? Onko muuten tuo 2.1 yhtä luja kuin perinteiset kaksilitraiset? Laittakaa ajatuksia kannattaako ehjää kaasutinkoneista Saabia edes vaihtaa pois?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ruiskun ja kaasutinmallin erot käytännössä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

oma mielipiteeni jossa ei ole mitään painoarvoa.

en ottais 2.1 vaikka maksettais.

2.0 16 valve todella nöyrä ja mukava kulkupeli vrt h-kone yks kaasari...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ilmari
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 18:46
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ruiskun ja kaasutinmallin erot käytännössä

Viesti Kirjoittaja ilmari »

'92 2.1 koneella, ajettu 320tkm, normaalin rauhallisessa? työmatka-ajossa kulutus 7.5l/100km. Kaupunkipainotteisessa sitten 8.2l/100km ja niillä main.

Kone vääntää tosi mukavasti eikä mitään pahaa sanottavaa, vaihteiden välitys ja vääntö ehkä jopa mieluisampi kuin tuossa 2.0t tonnarissa. Kiihtyvyys onkin sitten toinen juttu. Minä ainakin pidän tästä.

En oo ajanu 2.0l koneella olevaa og:ta joten en osaa kuitenkaan vertailla.
Saab 9-3 SC 2.0t Biopower '07 / Saab 9-5 2.3t '99 / Saab 900i 2.1 16-Valve '92 / Saab 96L '76 / #2429
tumppu
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Elo 28, 2006 12:29
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ruiskun ja kaasutinmallin erot käytännössä

Viesti Kirjoittaja tumppu »

Mulla oli 900 2.1 -92, n.400tkm ajettu ja hyvin toimi. Oikeastaan ainoa miinus oli liian tiheät välitykset, hieman pidemmillä olisi varmasti mennyt maantiellä vähemmän ruokaa. Vuoden ajoin suht huoletonta ajoa (vesiletkuja vaihdoin), kunnes sisko ajoi auton palasiksi :(

Ja ohjaustehostin oli tässäkin mallissa, sekä kallistuksenvakaaja takana. Tosi hyvä ajettava se oli.

Kulutus oli vähän yli 8 litraa, kaupungissa ja maantiellä.
- Tuomas -
"Tärkeintä vaan on, että on joku paikka missä olla."
Jimo
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 20:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: Ruiskun ja kaasutinmallin erot käytännössä

Viesti Kirjoittaja Jimo »

venakko kirjoitti:Minulla on kokemusta tähän asti ainoastaan vanhahkoista kaasutinmallin Saabeista. Olen mietiskellyt, jos ostaisin itselleni viimeisien vuosimallien OG 900 Saabin 16 venttiilisenä.
Myös minun kokemus rajoittuu kaasutinkoneisiin, joten kirjoittelen fiilispohjalta. Viimeisissä vuosimalleissa tosiaan uudempi 16v-tekniikka ja myös parempi varustelu kuin kaasarimalleissa. Sehän voi tarkoittaa hienompaa ajokokemusta tai sitten enemmän hajoavia osia. Missä kunnossa nykyisen Saabisi kori? Se on mielestäni yksi tärkeä pointti vaihdon kannattavuutta miettiessä.
1983 SAAB 900 GL 3-door
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Ruiskun ja kaasutinmallin erot käytännössä

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Omien kokemusteni perusteella voi vain suositella, nyk. 2,1iivari on mahdollisesti paras satku jonka olen omistanut. Kone on käytettävyydeltään täysin eri maata kasitappisiin verrattuna, kulutus omassa käytössäni 8v:tä pienempi, vaihteisto toimii hyvin eikä ainakaan toistaiseksi ole yhtään paikkaa hitsattu koriin, vetaritunnelitkin on koskemattomat.

Alkupään "isolohkoissa" ilmeisesti oli laatuongelmia mäntien tms. suhteen, mutta tuolla omalla -92 vekottimella on nyt pörpötelty 485tkm eikä venttiilinpainimien raplatusta lukuunottamatta ole muita ongelmia.
venakko kirjoitti:Nyt täytyykin kysellä, kuinka suuri ero käytännössä on peruskaasarin ja 16 venttiilisen ruiskun välillä ajettavuudessa ja käytettävyydessä (mukavuus, kulutus, kiihtyvyys)?
Ainakin omassa käytössä eroa on kuin yöllä ja päivällä. Kokeile, kyllä se 16-naulainen on ajettavuudeltaan ihan eri maailmasta...
venakko kirjoitti:Onko totta, että viimeisiin OG Saabeihin tuli mukavampi vaihdelaatikko ja niissä on kaikissa nykyisestä autostani poiketen ohjaustehostin?
Laatikko ainakin parantui loppua kohden, vaihdekepin pallo vaihtui metalliseen, kepin keskitys muuttui laatikon sisäiseksi ja kai niihin laakerointeihinkin jotain parannusta tuli. Ainakin tuntumaltaan/kytkettävyydeltään tuo minun 485tkm ajettu loota on parempi kuin 275tkm ajettu -87 laatikko.
Eihän tuo uudempikaan malli tosin mitään rääkkiä kestä...

Tehostimesta en tiedä onko kaikissa, ainakin niissä ollut joihin olen törmännyt. Kannattanee katsoa ettei ohjausvaihde kuse hirveästi öljyä pihalle.

venakko kirjoitti:Onko muuten tuo 2.1 yhtä luja kuin perinteiset kaksilitraiset?
Kuten mainitsin, alkupään 2,1:ssä taisi olla mäntäongelmia, mutta uudemmat ei taida pikkulohkoista juuri erota. Joku viisaampi toivottavasti kertoo missä tuo raja menee...
venakko kirjoitti:Laittakaa ajatuksia kannattaako ehjää kaasutinkoneista Saabia edes vaihtaa pois?
Kannattaa jos löydät ehjäkoppaisen tilalle, 16-naulaisessa tosin taitaa olla muutamia kalliita osia kaasariin verrattuna, mutta ei niitä tarvitse montaa kertaa elämässä vaihtaa! Saat kuitenkin helposti kymmenen vuotta uudemman auton ilman että ajopelin ulkonäkö muuttuu, ei ihan joka merkillä onnistu. :roll:
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Ruiskun ja kaasutinmallin erot käytännössä

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Meillä on perheessä niin kaasareita, 2,0 i16 kuin 2,1i 16. Kaikki ovat olleet luotettavia ja hyviä ajopelejä. Isäukko on ajellut 2,1 ruiskullaan useamman vuoden. Kytkin siihen on vaihdettu, mutta sehän menee mistä tahansa, mitään muuta ei ole ollut. Pojalla on alle 200tkm ajettu 2,1 ja se on ehkä paras näistä meidän vapareista...no kolmiovinen kori puhuttelee ehkä enemmän..... :wink:

Appiukon 2,0 ruiskulla olen ajellut vähemmän, mutta hyvin sekin liikkuu. Tehoa 2,1 mallissa on pikkuisen enemmän, muttei merkittävästi. Kone on mukavan jouhea ja hyvä käyttömoottori. Pojan auto on pelannut hankkimisen jälkeen moitteettomasti. Laatikko on kaikissa näissä ruiskuissa ( 92-93 malleja ) selvästi jämerämpi ja tarkempi kuin vanhoissa kaasareissamme. Ajolleen ovat niin ikään oikein hyviä.

Alkupään 2,1 koneissa oli ongelmia, mutta paljon näkee 3-400 tkm ajettuja netissä, eli kyllä niilläkin pitkälle pääsee. Ajossa suurin ero kaasariin on koneen pirteys. Myös äänieristys ja penkkien muotoilu on parempi. Ainakin -92 vuoden 2,0 iivarin sisusta on yksinkertaisempi = penkkien muotoilu kuin 2,1 iivarissa. Hyviä kuitenkin molemmat istuskella ja ajella.

Meidän perheessä tyytyväisiä ollaan niin 2,0 kuin 2,1 ruiskuihin. 2,0i on mallia -92, 2,1i:t ovat mallia -92 ja -93, kaasarit ovat mallia -88 ja -89. Ai niin tuossa -93 mallissa on abs ja siinä on jotain häikkää. Pojan -92:ssa abseja ei ole.
# 419 Vesa Pohjalainen
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Ruiskun ja kaasutinmallin erot käytännössä

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

nalleolut kirjoitti: en ottais 2.1 vaikka maksettais.
Mikset ottaisi? :)

Perustuuko huonomuuden käsite alkasarjan ongelmiin vai kokemukseen?
Ihan vaan uteliaisuuttani kysyn varman mielipiteesi taustaa. :wink:

Omiin kokemuksiin perustuen minä kyllä ottaisin.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ruiskun ja kaasutinmallin erot käytännössä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:
nalleolut kirjoitti: en ottais 2.1 vaikka maksettais.
Mikset ottaisi? :)

Perustuuko huonomuuden käsite alkasarjan ongelmiin vai kokemukseen?
Ihan vaan uteliaisuuttani kysyn varman mielipiteesi taustaa. :wink:

Omiin kokemuksiin perustuen minä kyllä ottaisin.

ehkä aika rajusti sanottu ,mut miun mielipide se on ......

ehkä se kaliseva ääni niinku sama ku diisselis pistää miun karttamaan moisia
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Ruiskun ja kaasutinmallin erot käytännössä

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

nalleolut kirjoitti:
ehkä aika rajusti sanottu ,mut miun mielipide se on ......

ehkä se kaliseva ääni niinku sama ku diisselis pistää miun karttamaan moisia
Kaikkihan nämä ovat vain mielipiteitä, jäi vain peruste kiinnostamaan ja sehän tuli.

Joo, eihän se niitä kaikkein kauniskäyntisimpiä koneita ole, mutta omiin kokemuksiin perustuen ihan hyvä käyttökone, jos pistää ainakin kylmänä käynnistäessään pumpulia korviin. :lol:
Muuten 2,1 iivareissamme ei ole ollut moitteen sijaa moottorin...kaan suhteen.
# 419 Vesa Pohjalainen
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ruiskun ja kaasutinmallin erot käytännössä

Viesti Kirjoittaja karg »

Myin joskus takavuosina oman vm. 1991 900i16 2.0:n pois jokseenkin 438tkm ajettuna. Siinä ei ollut oikeastaan muuta "isompaa" vikaa, kuin että vakionopeussäätimen viiksi piti vaihtaa uuteen jossain vaiheessa ja kannen tiiviste sekä kytkin korkkasivat myös jossain vaiheessa ennen tuota. Myyntihetkellä kaikki vempeleet toimi ilmastointia myöten. Siinä ei ollut mm. katsastuksessa ikinä mitään säätöongelmia, jotta siinä suhteessa huoleton, nöyrä ja kestävä peli!

2.1-litraisista tai kaasari-900:sta ei ole omia kokemuksia.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ruiskun ja kaasutinmallin erot käytännössä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä kaasarimallit häviää mukavuudessa 8-naulaiselle iivarillekin 10-0 minun mielestäni. 16-tappisen ruiskun hankintaa ei kannata kenenkään peljätä. Kyllä ne on hyviä ja hienoja pelejä verrattuna kaasarimalleihin. 2,1:llä olen koeajon ajanut. Ne on yksilöitä niinkuin muutkin autot. Se ajamani yksilö ei herättänyt mitään epäilyksiä 2,1:n kestävyydestä. Mittarissa oli liki 400tkm ja kone kävi hiljaisesti ja veti iloisesti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ruiskun ja kaasutinmallin erot käytännössä

Viesti Kirjoittaja SB90 »

"Mitä vähemmän tekniikkaan sitä vähemmän vikoja" Sen puolesta kaasari on omaan mieleen.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ruiskun ja kaasutinmallin erot käytännössä

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Ei se aina ihan noinkaan oo :P
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ruiskun ja kaasutinmallin erot käytännössä

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Juuu ei, riippuu auton kunnosta yleensä ja iästä, ynm.. :lol:
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Vastaa Viestiin