Niin, asiaan
Ohjaustehostin tökkii (900i -86)
Ohjaustehostin tökkii (900i -86)
Meninpä sitten ja ostin tollasen vehkeen ajoautoksi. On eka satku, ja oikeen Speciaali
Niin, asiaan
: ohjaustehostin käyttäytyy perin eriskummallisesti. Vasemmalle käännettäessä pelaa ok, mutta oikealle kun käännän niin toimii joskus erittäinkin hyvin tai niinkuin yleensä; ei ollenkaan. Öljy on alarajoilla. Mutta en silti ymmärrä miksi tuo toimimattomuus ilmenee vain oikealle käännettäessä....
Onko tuolle mitään tehtävissä, ainaki luulis että siellä on isompiki vika.
Uus hihna odottaa jo takapenkillä ja öljyä haen huomenna kans lisää kun oli vähän vajunu. Jotta noilla alkuun. Kuulin että siellä on jotku paineensäätöventtiilit jotka saattaa jumia vanhuuttaan, pitääkö paikkansa?
Niin, asiaan
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
-
antti.hakamaa
- "Hölösuu"
- Viestit: 2095
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Ohjaustehostin tökkii (900i -86)
helpommalla saattaa selvitä kun vaihtaa käytetyn ohjausvaihteen. vika on siinä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Ohjaustehostin tökkii (900i -86)
Muistelen lukeneeni jostain, että tuo vika johtuu siinä tehostimen ohjauksen akselissa olevan systeemin hajoamisesta. Siinä on sellainen voimaa tunnistava tanko, joka irtoaa siitä spooriakselista. Muistelen, että joku olisi hitsannut sen takaisin kiinni, mutta jollain jipolla pitäisi saada se tehostus asettumaan keskelle, eli että se tehostaa hitsauksen jälkeen molempiin suuntiin. Kaikista viisain teko on vaihtaa koko hammastanko ehjään ja samalla kannattaa tarkastaa sisempien raidetangon nivelien kunto, koska ne on helppo uusia samalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Ohjaustehostin tökkii (900i -86)
Kiitos vastauksista. Ihme ja kumma, tuon tehostimen käytös parani jo uutta öljyä lisäämällä.
Käykö nuo heittämällä paikalleen mistä vuosimallista vaan? Meen tänään vilkaseen yhtä '89 satkua missä on tehostettu ohjaus, ja sais purkaa palikkaa ilmeisen sopivaa korvausta vastaan pois. Nyt vaan iski tuo epäilys niiden osien käypäisyydestä...
Käykö nuo heittämällä paikalleen mistä vuosimallista vaan? Meen tänään vilkaseen yhtä '89 satkua missä on tehostettu ohjaus, ja sais purkaa palikkaa ilmeisen sopivaa korvausta vastaan pois. Nyt vaan iski tuo epäilys niiden osien käypäisyydestä...
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
-
DIggItaLLr
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Ohjaustehostin tökkii (900i -86)
Kannattaa kokeilla öljyn vaihtoja jos parani jo tuoreilla öljyillä.Jorppe kirjoitti:Kiitos vastauksista. Ihme ja kumma, tuon tehostimen käytös parani jo uutta öljyä lisäämällä.
Käykö nuo heittämällä paikalleen mistä vuosimallista vaan? Meen tänään vilkaseen yhtä '89 satkua missä on tehostettu ohjaus, ja sais purkaa palikkaa ilmeisen sopivaa korvausta vastaan pois. Nyt vaan iski tuo epäilys niiden osien käypäisyydestä...
Helppo homma.
Tarvitset:
- 2l tehostin öljyä (3lvois olla permpi) kannattaa hakea saabin tiskiltä, koska ATF:ää sinne laittamalla saat tehostimesi totaalisesti hajalle (kokemusta on).
-hanslankarin.
-jonkun purnukan
-pätkän letkua tai jotain muuta millä tukkia reikä
1)Irrota tehostimen säilöstä paluuletku ja laita letkun pää purkkiin, tuki tehostajan säiliön letkulähtö.
2)Avaa valmiiksi tehostajaneste purnukat.
3a)Pyydä hanslankaria käynnistämään kone, ja heti kun kone käy niin pyöräyttää ääri asennosta toiseen. Ääriasennossa kannattaa vain nopeasti kohauttaa ylipaineventtiiliä ettei tuhlaa kallista nestettä.
3b)Samalla kun nestepinta säiliössä vajenee, kaadetaan sinne samaanaikaan tuoretta tavaraa. Tämä menee todella nopeasti, vaikka ei kääntäisikään rattia. Eli kannatta olla nopea.
4)Kun on molemmat ääripäät käyty läpi, kone heti seis, ja oikea määrä öljya säiliöön. täts it.
Paluuletkusta voi katsoa ja ihmetellä miten se tehostaja on toiminu tuollaisella mustalla liejulla.
Viimeksi muokannut DIggItaLLr, Ti Marras 17, 2009 11:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Ohjaustehostin tökkii (900i -86)
Kyl käy. 8- ja 16-venaisissakin tuo hammastanko on sama, mutta tehostimen pumpuissa on sit eroja. Samoin letkutuksissa on eroja tietenkin. Paineputki on kuiteskin sama, (ainakin pumpulta hammastangolle menevä hammastangon puoleinen osa). Viimeisimmissä vuosimalleissa on lujempi toi hammastanko...Jorppe kirjoitti:Kiitos vastauksista. Ihme ja kumma, tuon tehostimen käytös parani jo uutta öljyä lisäämällä.
Käykö nuo heittämällä paikalleen mistä vuosimallista vaan? Meen tänään vilkaseen yhtä '89 satkua missä on tehostettu ohjaus, ja sais purkaa palikkaa ilmeisen sopivaa korvausta vastaan pois. Nyt vaan iski tuo epäilys niiden osien käypäisyydestä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Ohjaustehostin tökkii (900i -86)
Ok... Eli jos tuo nyt ei ala toimiin niin uutta hanpastankoo tilalle. Hintaa tolle paketille pumppuineen tulee 'jokunen kymppi' (itse tarjosin ton verran). Ja itte pitää purkaa mutta työkalut saa lainaan. Autossa ei ollu eturenkaita ni varmaan helpotta jonku verran hommaaMertmi kirjoitti:
Kyl käy. 8- ja 16-venaisissakin tuo hammastanko on sama, mutta tehostimen pumpuissa on sit eroja. Samoin letkutuksissa on eroja tietenkin. Paineputki on kuiteskin sama, (ainakin pumpulta hammastangolle menevä hammastangon puoleinen osa). Viimeisimmissä vuosimalleissa on lujempi toi hammastanko...
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: Ohjaustehostin tökkii (900i -86)
omassa satkussani sama oire, että oikealle käännyttäessä tehostus on kovin satunnaista, erityisesti kylmänä.
sain käsiini vastaavanlaisesta purkuautosta otetun raidetangon, ja kysymys kuuluu:
pystyykö tuota varaosayksilöä mitenkään analysoimaan että onko miten hyväkuntoinen (ei tietoa minkä ikäinen, ei märkä päällisin puolin)?
Voiko ohjausvaihteen purkaa ja mitä sieltä sitten kuuluisi katsoa, löytyykö sitä kautta selviä merkkejä joista voisi päätellä että kunto on esim luokkaa huono/tyydyttävä/hyvä?
Kun ei viitsisi asennuttaa sellaista osaa joka tarttis heti vuoden päästä vaihdattaa uudestaan, tulee päivittäisessä käytössä olevaan autoon.
sain käsiini vastaavanlaisesta purkuautosta otetun raidetangon, ja kysymys kuuluu:
pystyykö tuota varaosayksilöä mitenkään analysoimaan että onko miten hyväkuntoinen (ei tietoa minkä ikäinen, ei märkä päällisin puolin)?
Voiko ohjausvaihteen purkaa ja mitä sieltä sitten kuuluisi katsoa, löytyykö sitä kautta selviä merkkejä joista voisi päätellä että kunto on esim luokkaa huono/tyydyttävä/hyvä?
Kun ei viitsisi asennuttaa sellaista osaa joka tarttis heti vuoden päästä vaihdattaa uudestaan, tulee päivittäisessä käytössä olevaan autoon.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 7836
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Ohjaustehostin tökkii (900i -86)
Kyllä tuohon hammastanko pakettiin saa tiivisteet vaihdettua.
Itse yritin aikoinaan, mutta tuon venttiili paketin ( tähän tulee ohjausakseli kiinni ) tiivisteet on melko hankalat
laitettavat.
Niitä kun pitäisi ensin lämmittää ( liedellä kuumassa vedessä ) jotta venyvät
ja saa asennettua paikalleen.
Tämän jälkeen niinden annetaan "asettua" paikalleen rauhassa.
Itse hätäilin tämän vaiheen kanssa, ja homma meni pieleen, tiivisteet leikkautuivat rikki pakettia kasatessani.
Mutta muut tiivisteet olivat helppoja asennettavia.
http://www.thesaabsite.com/images/Rackphoto.gif
( tilanne 30.7.2009 )
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/179008/0
Itse yritin aikoinaan, mutta tuon venttiili paketin ( tähän tulee ohjausakseli kiinni ) tiivisteet on melko hankalat
laitettavat.
Niitä kun pitäisi ensin lämmittää ( liedellä kuumassa vedessä ) jotta venyvät
ja saa asennettua paikalleen.
Tämän jälkeen niinden annetaan "asettua" paikalleen rauhassa.
Itse hätäilin tämän vaiheen kanssa, ja homma meni pieleen, tiivisteet leikkautuivat rikki pakettia kasatessani.
Mutta muut tiivisteet olivat helppoja asennettavia.
http://www.thesaabsite.com/images/Rackphoto.gif
( tilanne 30.7.2009 )
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/179008/0
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Ohjaustehostin tökkii (900i -86)
Tuo pitää paikkansa.Kyllä tuohon hammastanko pakettiin saa tiivisteet vaihdettua.
Itse yritin aikoinaan, mutta tuon venttiili paketin ( tähän tulee ohjausakseli kiinni ) tiivisteet on melko hankalat
laitettavat.
Muutaman tangon tiivisteet olen vaihtanut, ensimmäsellä kerralla, koeajon
jälkeen öljyt tulivat ulos, mutta kai jotain opin, kun remontin remontin jälkeen
ei enää vuotanut.
Näissä ohjausvaihteissa, mitä olen avannut, on kaikissa vikana ollut se, että
venttiilipakettipesä on noiden tiivisterenkaiden kohdalta kulunut.
Arviolta yli millin urat.
Tuon ohjausakselin, jossa venttiilipaketti on, syvyysaseman määrää alapäässä
oleva kuulalaakeri.
Olen lisännyt 1,5mm aluslevyn ohjausakselin ja kuulalaakerin väliin, jolloin
ohjausakseli, ja myös venttiilipaketti asettuvat tuon 1,5 mm ylemmäs kuin aiemmin.
Tällöin tiivisteet eivät putoa kulumauriin, vaan vaan osittain urien päälle, mutta osittain myös ehjään pintaan.
Kokemuksena tuo 1,5mm tuntuu sopivalta.
Olen aina vaihtanut myös nuo tiivisterenkaat, tosin pelkkä 1,5mm korotus saattaisi auttaa, vanhoilla tiivisterenkailla.
Tämä remontti on auttanut nimenomaan tökkivän tehostimen käytöseen.
Jos tehostin myös vuotaa, silloin tämä ei pelkästään auta, vaan parasta vaihtaa
myös kaikki stefat.