Eli kyseessä vm-83 Saab 99,jossa 90 mallin vaihdelaatikko ja moottori.
Vaihdelaatikko alkanut pitämään meteliä joka vaihteella,eli ilmeisesti laakerivika.
Onkohan laakerit vaikeat vaihtaa itse?
Kaikki neuvot tervetulleita.
Jos jollain sattuu olemaan ylimääräinen hyväkuntoinen 5v. laatikko ylimääräisenä,niin saattaisin olla kiinnostunut ostamaan.
99 mallin vaihdelaatikko,apua kaivataan.
Re: 99 mallin vaihdelaatikko,apua kaivataan.
Kai siellä toosassa on edes öljyä, jos joka vaihde jollottaa. Helpompi ja halvempi taitaa kyllä olla ettiä käypä laatikko purkuautosta.
Re: 99 mallin vaihdelaatikko,apua kaivataan.
Tosin tuo on vähän outo, jos jokainen pykälä jollottaa, yleensä jos poskilaakerit menee niin ulisee 3-5 vaihteilla enemminkin. Voisikohan vika olla ennemmin perän suunnilla, kun kerran ääntää joka pykälällä.
Re: 99 mallin vaihdelaatikko,apua kaivataan.
Tyypillinen ongelma eli pinjoni rattaan laakeri valmis. Pari laatikkoa hajonnut tällä tavalla, koska öljyt on ollut joskus liian vähissä ja vanhenpien ihmisten käytössä (ajettu isoilla vaihteilla).Jusau kirjoitti:Tosin tuo on vähän outo, jos jokainen pykälä jollottaa, yleensä jos poskilaakerit menee niin ulisee 3-5 vaihteilla enemminkin. Voisikohan vika olla ennemmin perän suunnilla, kun kerran ääntää joka pykälällä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: 99 mallin vaihdelaatikko,apua kaivataan.
Kyseinen vamma oli sitten aikanaan tuossa perintönä tulleessa 99:ssä, 1500 kierroksella käskytetty isolla vaihteella.
Kysyjälle tietysti yksi helppo homma olisi hankkia halpa kilvetön 90 tai 99 järkevillä kilometreillä, laatikon vaihto on oma riesansa kuitenkin, josko löytyisi fiksusti toimivalla koneella & 5-vaihteisella lootalla oleva esim. ruosteen takia hyllytetty yksilö.
Ei ole paha rasti nostaa koko pakettia pois keulalta ja lumpsauttaa uusi vastaava tilalle. Samalla vaihtaa vesipumpun ja hihnat ja pesee muutenkin koneen päältä. Toki jos nykyiseen on vaihdettu kytkintä ja kuluvaa osaa, niin sitten menee vähän puntaroinniksi. Mites tuo 90 kone ja -83 99, onko vaihdettu kärjetön sytytys, vai laitettu vanha kärjellinen jakaja? Kaikkea pientä riesaa voi tulla, mutta en alkaisi hevillä erottaa laatikko-moottoripakettia toisistaan.
Kysyjälle tietysti yksi helppo homma olisi hankkia halpa kilvetön 90 tai 99 järkevillä kilometreillä, laatikon vaihto on oma riesansa kuitenkin, josko löytyisi fiksusti toimivalla koneella & 5-vaihteisella lootalla oleva esim. ruosteen takia hyllytetty yksilö.
Ei ole paha rasti nostaa koko pakettia pois keulalta ja lumpsauttaa uusi vastaava tilalle. Samalla vaihtaa vesipumpun ja hihnat ja pesee muutenkin koneen päältä. Toki jos nykyiseen on vaihdettu kytkintä ja kuluvaa osaa, niin sitten menee vähän puntaroinniksi. Mites tuo 90 kone ja -83 99, onko vaihdettu kärjetön sytytys, vai laitettu vanha kärjellinen jakaja? Kaikkea pientä riesaa voi tulla, mutta en alkaisi hevillä erottaa laatikko-moottoripakettia toisistaan.
Re: 99 mallin vaihdelaatikko,apua kaivataan.
Myös satkun laatikot käyvät.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx