99 mallin vaihdelaatikko,apua kaivataan.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Tapani_99
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Syys 22, 2009 12:04

99 mallin vaihdelaatikko,apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Tapani_99 »

Eli kyseessä vm-83 Saab 99,jossa 90 mallin vaihdelaatikko ja moottori.
Vaihdelaatikko alkanut pitämään meteliä joka vaihteella,eli ilmeisesti laakerivika.
Onkohan laakerit vaikeat vaihtaa itse?
Kaikki neuvot tervetulleita.
Jos jollain sattuu olemaan ylimääräinen hyväkuntoinen 5v. laatikko ylimääräisenä,niin saattaisin olla kiinnostunut ostamaan.
Jusau

Re: 99 mallin vaihdelaatikko,apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Kai siellä toosassa on edes öljyä, jos joka vaihde jollottaa. Helpompi ja halvempi taitaa kyllä olla ettiä käypä laatikko purkuautosta.
Jusau

Re: 99 mallin vaihdelaatikko,apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Tosin tuo on vähän outo, jos jokainen pykälä jollottaa, yleensä jos poskilaakerit menee niin ulisee 3-5 vaihteilla enemminkin. Voisikohan vika olla ennemmin perän suunnilla, kun kerran ääntää joka pykälällä.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 99 mallin vaihdelaatikko,apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Jusau kirjoitti:Tosin tuo on vähän outo, jos jokainen pykälä jollottaa, yleensä jos poskilaakerit menee niin ulisee 3-5 vaihteilla enemminkin. Voisikohan vika olla ennemmin perän suunnilla, kun kerran ääntää joka pykälällä.
Tyypillinen ongelma eli pinjoni rattaan laakeri valmis. Pari laatikkoa hajonnut tällä tavalla, koska öljyt on ollut joskus liian vähissä ja vanhenpien ihmisten käytössä (ajettu isoilla vaihteilla).
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Jusau

Re: 99 mallin vaihdelaatikko,apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Kyseinen vamma oli sitten aikanaan tuossa perintönä tulleessa 99:ssä, 1500 kierroksella käskytetty isolla vaihteella.

Kysyjälle tietysti yksi helppo homma olisi hankkia halpa kilvetön 90 tai 99 järkevillä kilometreillä, laatikon vaihto on oma riesansa kuitenkin, josko löytyisi fiksusti toimivalla koneella & 5-vaihteisella lootalla oleva esim. ruosteen takia hyllytetty yksilö.

Ei ole paha rasti nostaa koko pakettia pois keulalta ja lumpsauttaa uusi vastaava tilalle. Samalla vaihtaa vesipumpun ja hihnat ja pesee muutenkin koneen päältä. Toki jos nykyiseen on vaihdettu kytkintä ja kuluvaa osaa, niin sitten menee vähän puntaroinniksi. Mites tuo 90 kone ja -83 99, onko vaihdettu kärjetön sytytys, vai laitettu vanha kärjellinen jakaja? Kaikkea pientä riesaa voi tulla, mutta en alkaisi hevillä erottaa laatikko-moottoripakettia toisistaan.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 99 mallin vaihdelaatikko,apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Myös satkun laatikot käyvät.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin